Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
historia gospodarcza Polski | pareto | krzywa możliwości produkcyjnych | zarządzanie przez cele | analiza wrażliwości | kapitał obrotowy | segmentacja rynku | bankowość |

Alianse strategiczne

Na rynku europejskim dominują następujące formy współpracy i kooperacji przedsiębiorstw: fuzje i przejęcia (najczęściej w formie joint ventures) oraz alianse strategiczne.

Wynikają one bezpośrednio z dwóch czynników: z wzrastającego procesu globalizacji działań światowych oraz z efektów, jakie przyniosło zakończenie budowy jednolitego rynku europejskiego. Wspólny rynek stworzył na obszarze Wspólnoty specyficzne warunki, zapewnił swobodę prowadzenia działalności gospodarczej i wyeliminował przeszkody ją ograniczające. Tym samym UE stała się swoistym sektorem w świecie działań globalizacyjnych, co uczyniło ją bardziej atrakcyjnym dla korporacji ponadnarodowych spoza jej terytorium oraz przyczyniło się do rozwoju i koncentracji wspólnych działań przedsiębiorstw w samej Wspólnocie.

Alianse strategiczne i ich definicja

Alianse strategiczne są porozumieniami pomiędzy wieloma niezależnymi przedsiębiorstwami, które wspólnie decydują się na realizację określonego projektu lub prowadzenie specyficznej działalności ale przy zachowaniu odrębności strategicznej i ochronie własnych interesów. Najczęściej przedsięwzięciami prowadzącymi do aliansów są projekty, których samodzielna realizacja uniemożliwiłaby stawienie czoła konkurencji.

Alianse strategiczne nie mają formy prawnej, są po prostu umową. Funkcjonowanie aliansów jest poddane kontroli władz w celu zapobiegania naruszania zasad uczciwej konkurencji.

Alianse strategiczne na gruncie Unii Europejskiej

W UE obserwuje się obecnie dwojaką tendencję: z jednej strony dążenie do kontrolowania możliwie jak największej liczny aliansów, aby nie dopuścić do ograniczenia konkurencji, z drugiej zaś zachęcanie do rozszerzania współpracy w Europie i podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw europejskich na rynku międzynarodowym. Alianse strategiczne z wyjątkiem tych dotyczących nakładów na B+R podlegają przepisom prawa konkurencji. Największa możliwość działania jest w zakresie nakładów na B+R ze względu na promowanie konkurencyjności przemysłu.

Alianse zajmują specyficzną pozycję wśród sfer współpracy przedsiębiorstw będących obszarami porozumień,. Obejmują one szereg porozumień; od nietradycyjnych kontraktów poczynając, na tworzeniu nowego nowej, niezależnej jednostki prawnej kończąc, kiedy to partnerzy powołują nową firmę nie będącą filią żadnego z nich, a sami zachowują całkowitą niezależność.

Pewną prawidłowością jest skłonność firm europejskich do nawiązywania aliansów między sobą lub z partnerami amerykańskimi. Są to jednak prawie wyłącznie porozumienia ponadnarodowe, rzadko w obrębie jednego kraju członkowskiego. Najaktywniejszymi krajami Wspólnoty w zakresie zawierania aliansów są: Francja i Wielka Brytania.

Inne definicje aliansów strategicznych

Alians strategiczny to współpraca między aktualnymi lub potencjalnymi konkurentami, mająca wpływ na sytuację innych konkurentów, dostawców lub klientów w obrębie tego samego lub pokrewnych sektorów (na czas określony, firmy nie tracą osobowości prawnej).

Alians strategiczny to porozumienie między wieloma niezależnymi firmami, które postanawiają wspólnie realizować projekt lub prowadzić specyficzną działalność, koordynując kompetencje, sposoby i niezbędne zasoby działania.

Alians strategiczny to forma współpracy między dwoma lub więcej niezależnymi organizacjami w celu osiągnięcia wspólnego celu strategicznego. Wyróżniamy:

Związek strategiczny jako partnerstwo organizacji
Alians strategiczny jest formą partnerstwa, w którym dwie lub więcej firm decydują się współpracować, aby osiągnąć cele strategiczne, które pojedynczo byłyby trudne do osiągnięcia. Wspólnicy w aliansie zazwyczaj zachowują swoją niezależność, ale współpracują w określonych obszarach, aby zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku.

Forma współpracy na rynku globalnym
W kontekście globalnej konkurencji, alianse strategiczne mogą obejmować współpracę międzynarodową między firmami. Firmy decydują się na alianse, aby wykorzystać wzajemne zasoby, kompetencje i zdolności, co umożliwia im skuteczniejsze wejście na rynki zagraniczne lub konkurowanie na skalę globalną.

Związek strategiczny jako sposób na zminimalizowanie ryzyka
W pewnych sytuacjach alianse strategiczne mogą być stosowane jako środek zaradczy wobec ryzyka. Firmy mogą decydować się na współpracę, aby podzielić się kosztami, ryzykiem inwestycyjnym lub przyspieszyć procesy innowacyjne. To podejście pozwala zminimalizować potencjalne ryzyko związanego z nowymi projektami lub przedsięwzięciami.

W każdym przypadku alianse strategiczne opierają się na zaufaniu i współpracy między partnerami, a ich celem jest uzyskanie synergii, które pozwolą osiągnąć korzyści, których nie można by było uzyskać indywidualnie.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Alianse strategiczne - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Plan marketingowy firmy budowlanej
35 stron(-y)
Marketing międzynarodowy - praca (⭐bibliografia)
29 stron(-y)
Reengineering - referat (⭐bibliografia)
11 stron(-y)
Etapy analizy strategicznej (⭐bibliografia)
9 stron(-y)
Strategia i zarządzanie strategiczne (opracowanie - wykłady)
24 stron(-y)
Analiza SPACE
5 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Alianse strategiczne

Alianse strategiczne
Ocena: 8.6 / 10
Liczba głosów: 125 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii