Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
konsument na rynku | zarządzanie zmianami | zarządzanie ryzykiem | IRR | finansowanie przedsiębiorstw | cenowa elastyczność popytu | podstawy mikroekonomii | outsourcing |

Czarny PR - definicja i przykłady


Czarny PR (z ang. black Public Relations) to celowe i złośliwe działania mające na celu szkodzenie reputacji osoby, firmy lub organizacji. Polega na celowym szerzeniu fałszywych informacji, plotek, a także insynuacji i sugestii, które mają na celu zniszczenie reputacji ofiary.

Co to jest czarny PR

O czarnym PR mówimy w przypadku, gdy ma miejsce:
1. rozpowszechnianie negatywnych, jednak prawdziwych informacji o przeciwniku (np. firmie, polityku)
2. kreowanie negatywnego wizerunku przeciwnika za pomocą kłamstw na jego temat
3. gdy przedsiębiorstwo (lub osoba) kieruje się zasadą 'nie ważne co o nas mówią, byleby mówili' i stosuje czarny 'pijar' w stosunku do siebie, nie do osób trzecich, wychodząc z założenia, że niekiedy lepiej jest szokować otoczenie skandaliczną (negatywną) informacją (plotką), aby w ten sposób zwrócić na siebie uwagę i dostać się na pierwsze strony gazet czy stać się tematem artykułów prasowych.

Przykłady czarnego PR

Przykładem czarnego Public Relations może być kampania hejterska przeciwko celebrycie, której celem jest zasugerowanie, że dana osoba ma poważne problemy ze zdrowiem psychicznym lub popełniła jakieś nieodpowiednie czyny. Innym przykładem może być atak na rynek konkurencyjny, poprzez szerzenie nieprawdziwych informacji o produkcie lub usłudze konkurencji. Czarny PR może też być wykorzystywany w polityce, np. w formie dezinformacji lub ataków personalnych.

Przykładem czarnego PR z rynku może być sprawa, w której firma farmaceutyczna wpłynęła na badania naukowe, aby wykazać, że konkurencyjny lek jest szkodliwy dla zdrowia pacjentów, co spowodowało negatywną opinię na temat leku i spadek jego sprzedaży. Innym przykładem może być działanie konkurencji, która podszywa się pod pracowników firmy i rozpowszechnia nieprawdziwe informacje na temat produktu.


Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Public relations » Czarny PR - definicja i przykłady

Czarny PR - definicja i przykłady
Ocena: 8.6 / 10
Liczba głosów: 178 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować