Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
firma rodzinna | eurosystem logistyczny | komunikacja w organizacji | dobra Giffena | lean management | zachowanie konsumenta | zapasy | wskaźniki du Ponta |

Definicja produktu w ujęciu marketingowym

Produkt to dobro materialne lub usługa pozwalające na zaspokojenie określonej potrzeby. Gdy do zaspokojenia tej samej potrzeby mogą być wykorzystane różne produkty, są to produkty substytucyjne. Istnieją również takie potrzeby, do zaspokojenia których nabywca potrzebuje jednocześnie dwóch lub więcej różnych produktów - są to wtedy produkty komplementarne.

Szczególnie duże znaczenie w definicji produktu ma ta jej część, która dotyczy zaspokajania potrzeb konsumentów, bowiem z punktu widzenia strategii marketingowej nie jest produktem dobro materialne czy usługa, które nie znajdują nabywcy. Produktem jest wszystko, co zapewnia konsumentom osiąganie korzyści czy też przyjemności wynikających z użytkowania. Tak rozumiany produkt oznacza naturalnie, że produktem jest nie tylko dobro materialne, lecz także usługa.

Można więc powiedzieć, że produkt jest sumą korzyści, jakie uzyskuje klient po dokonaniu zakupu. Korzyści mogą się ujawnić przy jednorazowym skonsumowaniu produktu lub też przy długotrwałym jego użytkowaniu. Dla nabywcy dużo ważniejsze znaczenie ma użyteczność produktu, czyli zdolność do zaspakajania określonej potrzeby, niż inne jego cechy dotyczące surowca czy stosowanej technologii produkcji. Zarówno producenci, jak i sprzedawcy mają skłonność do widzenia oferowanych produktów przez pryzmat zastosowanej technologii, rodzaju materiałów, z jakich te produkty zostały wykonane, czy też rodzaju stosowanych środków reklamy.

Producenci często koncentrują swoje zainteresowania na procesie technologicznym, a sprzedawcy na procesie dystrybucji. Natomiast klienta nie interesuje, jaki materiał został użyty do obudowy telewizora lub jakiego stopu używano do łączenia elementów elektronicznych. Ważne są te cechy telewizora, które wpływają na stopień i jakość zaspokojenia potrzeby korzystania z telewizora, a więc: jakość obrazu i dźwięku, możliwość współpracy z innymi urządzeniami jak magnetowid czy kamera, wielkość ekranu, wyposażenie w telegazetę itd. Przy czym nie wszyscy klienci w ten sam sposób oceniają ten sam telewizor. Dla jednego ważniejsza jest wielkość ekranu, dla innego stereofonia, a jeszcze dla innego wyposażenie odbiornika w telegazetę.

Korzyści osiągane z zakupu określonego produktu są różne dla różnych nabywców. Np. zakup kolorowego telewizora z panoramicznym ekranem będzie dla jednego konsumenta zaspokajał potrzebę estetycznych doznań, dla drugiego zaś oznaczać może wzrost prestiżu.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Cena w ujęciu marketingowym - referat (⭐bibliografia)
24 stron(-y)
Zarządzanie marketingowe - opracowanie
20 stron(-y)
Wprowadzanie na rynek nowego produktu (etapy) (⭐bibliografia)
7 stron(-y)
Metody oceny ryzyka w inwestowaniu - referat (⭐bibliografia)
26 stron(-y)
Marketing mix w poszczególnych fazach życia produktu
6 stron(-y)
Cykl życia produktu - opracowanie
11 stron(-y)
Produkt - referat (⭐bibliografia)
36 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Definicja produktu w ujęciu marketingowym

Definicja produktu w ujęciu marketingowym
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 74 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii