Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
techniki projekcyjne | kontrola ryzyka | ERP II | list zastawny | prezentacje z ubezpieczeń | teoria Herzberga | finanse publiczne | podstawy zarządzania zasobami ludzkimi |

Dystrybucja


Jest to skoncentrowana na generowaniu zysku działalność, która obejmuje jednocześnie planowanie, realizację, a także kontrolę fizycznego przepływu materiałów oraz finalnych produktów. Przepływ ten następuje z miejsca produkcji do miejsca zbycia.

Celem dystrybucji jest zarządzanie (sterowanie) logistycznym łańcuchem dostaw. Funkcja logistyki opiera się tu na koordynacji działalności dostawców, agentów do spraw zakupów, kadry marketingu, uczestników kanałów dystrybucji oraz klientów.

Sprawność i efektywność systemu dystrybucji decyduje o wielkości penetracji rynku, szybkości obrotu towarami, wielkości realizowanej sprzedaży oraz zwrocie poniesionych nakładów. Ponadto dobre zorganizowany i funkcjonujący system dystrybucji może stanowić ważny atut w osiąganiu przewagi konkurencyjnej.

Dystrybucja stanowi ważny instrument marketingowego oddziaływania na rynek, a we współpracy z promocją, produktem i jego ceną wywiera znaczny wpływ na wielkość korzyści wynikających z zakupu produktu. Odpowiednia prezentacja i udostępnienie produktów, zagwarantowanie konsumentom możliwości wybór spośród produktów substytucyjnych i komplementarnych, przekazywanie im informacji dotyczących tych produktów, wykorzystywanie różnorakich form sprzedaży oraz świadczenie wielu dodatkowych usług w punktach sprzedaży bardzo korzystnie pływają na atrakcyjność oferty.

Z drugiej jednak strony koszty związane z procesami dystrybucyjnymi niekorzystnie wpływają na cenę produktów oraz na zmniejszenie wartości oferty jaką postrzegają konsumenci. Dlatego też w trakcie planowania kanałów dystrybucji wytwórca powinien szczególną uwagę zwrócić na ich efektywność oraz skłonność nabywców do płacenia wyższej ceny za produkt lub usługę o lepszej obsłudze dystrybucyjnej.

Dystrybucja jest integralnym elementem układu środków konkurowania przedsiębiorstwa na rynku, dlatego też decyzje dotyczące kształtowania dystrybucji powinny wspomagać osiąganie postawionych celów marketingowych firmy. Kształtowanie procesu dystrybucyjnego wymaga od przedsiębiorstwa podjęcia kilku decyzji, do których zalicza się między innymi:
• ustalenie celów dystrybucji powiązanych z celami marketingowymi firmy oraz celami pozostałych elementów kompozycji marketingowej
• określanie odmian kanałów dystrybucji ze względu na odrębne cechy i wymagania poszczególnych segmentów nabywców instytucjonalnych oraz rodzaj procesu dystrybucji uwarunkowanego cechami produktów
• wybór długości kanału dystrybucyjnego, w tym wybór typów i form ogniw sprzedaży
• określenia gęstości sieci dystrybucyjnych w odniesieniu do każdego kanału, ustalenie jego szerokości oraz lokalizacji i wielkości ogniw dystrybucji
• określenie zasad współpracy w kanale dystrybucyjnym
• kontrolę działań ogniw kanału na rynku instytucjonalnym, modyfikowanie jego struktury oraz zakresu funkcji ogniw dla zapewnienia skuteczności dziania firmy.

Do najbardziej istotnych czynników wpływających na decyzje przedsiębiorstwa z zakresu dystrybucji na rynku instytucjonalnym zalicza się:
• specyfikę produktu (złożoność, trwałość, podatność na operacje logistyczne, wartość jednostkowa, intensywność sprzedaży)
• stopień penetracji rynku instytucjonalnego przez dostawcę
• dostępność informacji o rynku i doświadczenie przedsiębiorstwa w funkcjonowaniu na poszczególnych segmentach rynku
• możliwość kontrolowania pośredników na danym rynku instytucjonalnym
• wielkość sprzedaży na danym rynku instytucjonalnym
• koszty alternatywnych systemów dystrybucji i ich efektywności
• wielkość niezbędnych nakładów na tworzenie nowego kanału dystrybucyjnego
• zapewnienie obsługi na poziomie oczekiwanym przez nabywców instytucjonalnych
• możliwości kadrowe przedsiębiorstwa
• ryzyko związane z wyborem danej formy wejścia i działania na rynku

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Przykład procesu dystrybucji - dystrybucja na przykładzie Grupy Żywiec
9 stron(-y)
Dystrybucja towarów w przykładowym przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
20 stron(-y)
Rodzaje i funkcje kanałów dystrybucji (⭐bibliografia ⭐przypisy)
5 stron(-y)
Proces dystrybucji
15 stron(-y)
Analiza marketingowa studia fotografii cyfrowej
17 stron(-y)
Marketing mix - prezentacja
58 stron(-y)
Biznesplan spółki branży ogrodniczej (⭐bibliografia)
24 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Dystrybucja w marketingu (0.2 stron)
2. Systemy dystrybucji (0.2 stron)
3. Rodzaje dystrybucji (1 stron)
4. Dystrybucja ekskluzywna (0.8 stron)
5. Dystrybucja selektywna (1.1 stron)
6. Koncepcje 4P 4C 7P (0.4 stron)
7. Funkcje dystrybucji (1.5 stron)
8. Dystrybucja jako element marketingu mix (0.9 stron)
9. Strategie dystrybucji (1.1 stron)
10. Dystrybucja fizyczna (1.3 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Dystrybucja

Dystrybucja
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 167 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować