Działania marketingowe gospodarstwa agroturystycznego
Ze względu na ograniczone możliwości oddziaływania przez gospodarstwo na klientów takimi instrumentami jak dystrybucja i promocja (z uwagi na wysokie koszty), duże znaczenie przypisuje się różnicowaniu oferty usługowej względem konkurentów. Aby kształtować atrakcyjny dla usługobiorców zakres usług, ich 'wytwórca' powinien dostrzegać wszystkie oczekiwania nabywców.
Usługę nabywa się, aby zaspokoić pewną wiązkę potrzeb. Stanowią one rdzeń usługi, który koresponduje z potrzebą pierwotną jaką jest kontakt z przyrodą. Produkt rzeczywisty tworzą dodatkowe użyteczności i korzyści takie jak chociażby jakość i szeroko rozumiane 'opakowanie' usługi, którym jest wygląd domu, pomieszczeń mieszkalnych, podwórka.
Aby uzyskać przewagę nad konkurencją, firmy usługowe starają się uzupełnić swoją usługę o inne użyteczności nie należące do 'produktu rzeczywistego' ale polepszające wizerunek firmy i obraz usług w oczach klientów np. organizacja spotkań promujących zdrową żywność czy w ramach profilaktyki zdrowotnej.
Przede wszystkim jednak pobyt w gospodarstwie agroturystycznym ma spełniać podstawowe oczekiwania klientów na temat wypoczynku na wsi. Ma umożliwić prawdziwie ekologiczny wypoczynek z dala od hałasu, przemysłu, pośpiechu
i stresów, poznanie warunków życia i pracy na wsi, obyczajowości regionu, ma zapewnić jak najbliższy kontakt z przyrodą , gwarantować zdrową żywność itp.
W tworzeniu pozytywnego image’u gospodarstwa agroturystycznego na szczególną uwagę zasługuje jakość usług, rozumianą jako stopień zadowolenia klienta.
Badania marketingowe pozwalają na stwierdzenie, że istnieje duże podobieństwo oferty usługowej działających na rynku gospodarstw, a przecież wystarczy odrobina pomysłowości, by stworzyć coś naprawdę oryginalnego. Można zaoferować klientom chociażby możliwość udziału w niektórych pracach gospodarskich połączonych z konkursami, możliwość kąpieli w mleku (krowim czy kozim) z dodatkiem miodu, ziół. Można przygotować ścieżkę zdrowia z bieganiem boso po trawie, atrakcyjną trasę rowerową, przejazdy bryczką, kuligi - a wtedy odległość do lasu czy wody przestaje być istotna. oferowanie klientom możliwości rozwoju własnych uzdolnień i pasji w ramach kółek zainteresowań, sekcji sportowych itp.
Można zapewnić kontakt z instytucjami kulturalnymi takimi jak: filharmonia, teatr, kino, muzeum itp., właściwą opiekę medyczną, wdrażać program 'W zdrowym ciele – zdrowy duch' itp.
Baza noclegowa rozumiana jako stan budynków, zagospodarowanie terenów wokół gospodarstwa agroturystycznego, wyposażenie techniczne jest istotnym czynnikiem branym pod uwagę przy ocenie jego wizerunku. Dla osoby stykającej się po raz pierwszy z danym miejscem, duże znaczenie ma wygląd budynku, czystość pomieszczeń i ogólnie estetyka wnętrza. Osoby korzystające z oferty oceniają także stan toalet oraz istnienie takich pomieszczeń jak świetlica, stołówka, biblioteka itd.
W ocenie jakości usług agroturystycznych szczególnie ważne są:
- opinie wypoczywających
- opinie gminy o roli gospodarstwa agroturystycznego w środowisku
- otwartość na potrzeby środowiska
Tworząc odpowiedni wizerunek należy więc zagwarantować wysoką jakość usług we wszystkich jej aspektach. Szczególną uwagę należy skierować na właściwą komunikację z otoczeniem – komunikację rozumianą nie tylko jako system działań promocyjnych ale również komunikację interpersonalną czyli sposób porozumiewania się, przekazywania myśli.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (18 stron A4)
2. (28 stron A4)
3. (8 stron A4)
4. (11 stron A4)
5. (10 stron A4)
6. (19 stron A4)
7. (30 stron A4)
8. (20 stron A4)
9. (22 stron A4)
10. (25 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (2.2 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.2 stron)
7. (1.1 stron)
8. (1.3 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Przedsiębiorczość » Działania marketingowe gospodarstwa agroturystycznego
Działania marketingowe gospodarstwa agroturystycznego
Ocena: 9 / 10 Liczba głosów: 224 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|