Etapy planowania strategicznego
Planowanie strategiczne to proces określania celów organizacji oraz wybierania działań, które pozwolą na osiągnięcie tych celów.
Proces ten składa się z 9 etapów:
1. Formułowanie celów organizacji
W tym etapie określa się, czego organizacja chce osiągnąć w określonym czasie, np. w ciągu 5 lub 10 lat. Cele organizacji powinny być jasne, konkretnie sformułowane i mierzalne, aby można było łatwo ocenić, czy zostały osiągnięte.
2. Ocena obecnej sytuacji
W tym etapie analizuje się jej dotychczasowe osiągnięcia, zasoby, jakimi dysponuje, jej mocne i słabe strony oraz możliwości i zagrożenia, które stoją przed nią w kontekście rynku i otoczenia.
3. Analiza otoczenia
W tym etapie dokonuje się analizy rynku, konkurencji, trendów, zmian prawnych i innych czynników zewnętrznych, które mogą wpłynąć na działalność organizacji.
4. Analiza (badanie) zasobów
W tym etapie analizuje się zasoby finansowe, ludzkie, technologiczne i inne, jakimi dysponuje organizacja. Analiza ta pozwala na określenie, jakie zasoby są potrzebne do realizacji celów organizacji.
5. Rozpoznawanie strategicznych okazji i zagrożeń
Na podstawie analizy otoczenia i analizy zasobów organizacji, określa się, jakie możliwości i zagrożenia stoją przed organizacją oraz jakie są ich konsekwencje.
6. Określanie niezbędnych zmian obecnej strategii
Na podstawie analizy sytuacji i rozpoznania okazji i zagrożeń, określa się, jakie zmiany w strategii organizacji są niezbędne, aby osiągnąć wyznaczone cele.
7. Wybranie odpowiednich wariantów strategii
Na podstawie analizy i określenia potrzebnych zmian w strategii organizacji, wybiera się warianty strategii, które pozwolą na osiągnięcie wyznaczonych celów.
8. Wdrażanie strategii
Na tym etapie organizacja rozpoczyna realizację działań zgodnie z wybraną strategią. Wdrożenie strategii wymaga przygotowania planu działań oraz zasobów, które będą potrzebne do realizacji celów organizacji.
9. Kontrolowanie procesów wdrożenia
W tym etapie dokonuje się oceny, czy proces wdrożenia strategii przebiega zgodnie z założeniami, czy wdrażane działania przynoszą pożądane efekty oraz czy realizowane cele są osiągane. W przypadku konieczności dokonuje się korekt działań lub modyfikacji strategii.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (5 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (32 stron A4)
4. (9 stron A4)
5. (2 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (6 stron A4)
8. (10 stron A4)
9. (33 stron A4)
10. (23 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.1 stron)
2. (0.6 stron)
3. (2 stron)
4. (0.2 stron)
5. (2.9 stron)
6. (0.1 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Etapy planowania strategicznego
Etapy planowania strategicznego
Ocena: 8.6 / 10 Liczba głosów: 170 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|