Funkcje promocji
Wyróżnić możemy 3 podstawowe funkcje promocji:
Funkcja informacyjna promocji leży u podstaw komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem i stwarza przesłanki transformacji strategii marketingowej w konkretną taktykę działań rynkowych. Jest ona niezbędnym warunkiem orientacji marketingowej firmy. Dostarcza bowiem obecnym i potencjalnym nabywcom informacji, które zmierzać mają do przełamania bariery nieznajomości rynku.
Funkcja pobudzająca sprzedaż zmierza do wywołania zamierzonych postaw i zachowań rynkowych nabywców. Funkcja pobudzająca promocji zmierza do dostarczenia potencjalnym nabywcom odpowiedniego zestawu przesłanek decyzyjnych, zarówno racjonalnych jak i emocjonalnych (np. hasła reklamowe: 'Fiat - europejska technologia i bezpieczeństwo" czy '7up pij - na luzie żyj"), umożliwiających ocenę poszczególnych wariantów zakupu i dokonanie wyboru 'właściwego" z punktu widzenia potrzeb i preferencji. Funkcja ta w orientacji marketingowej przedsiębiorstw jest o tyle ważna, iż produkcja w przeważającej mierze ma charakter masowy i jest podejmowana na podstawie antycypowanego popytu.
Nie oznacza to jednak procesu koordynacji jednostkowej, tzn. takiej, która zapewnia wyłączne dostosowanie podaży do popytu. Konieczny jest bowiem pewien kompromis między in-dywidualnymi potrzebami i preferencjami, a wymogami rachunku ekonomicznego i względami produkcji masowej.
Funkcja konkurencyjna promocji, wyrażająca się w stworzeniu zestawu pozacenowych instrumentów rywalizacji na rynku, jest silnie związana z funkcjami poprzednimi. W szczególności jej działanie przejawia się na dwóch płaszczyznach. Pierwsza wiąże się z atrakcyjnością i 'siłą przebicia" instrumentów i programów promocji, proponowanych i wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo na rynku. Druga sprowadza się do możliwości 'zakłócania" programów promocyjnych emitowanych przez konkurencję.
Znaczenie i miejsce polityki promocji w strategii marketingowej przedsiębiorstwa wynika z faktu, iż szeroko rozumiana atrakcyjność produktu nie stanowi wystarczającego warunku jego realizacji (sprzedaży). Na rynkach konkurencyjnych warunkiem tym jest dotarcie do potencjalnego nabywcy i przekazanie mu pakietu informacji charakteryzujących walory oferowanego produktu, miejsce i warunki zakupu oraz korzyści związane z jego nabyciem w porównaniu z korzyściami oferowanymi przez konkurentów.
Ten system przekazu informacji, będący główną formą 'wypowiedzi" i łączności z rynkiem, H. Meffert nazywa obrazowo 'tubą marketingu". Z jej pomocą przedsiębiorstwo tworzy określone użyteczności miejsca, czasu i posiadania. Poprzez politykę komunikacji zmniejsza się dystans między sprzedawcą a nabywcą, skraca się czas zakupów i zwiększa się poziom edukacji rynkowej (wiedzy nabywców o produktach, ich właściwościach, możliwościach wykorzystania, cenach itp.).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (14 stron A4)
2. (30 stron A4)
3. (28 stron A4)
4. (14 stron A4)
5. (15 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (6 stron A4)
8. (22 stron A4)
9. (5 stron A4)
10. (28 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.1 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.5 stron)
6. (0.6 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.1 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Reklama » Funkcje promocji
Funkcje promocji
Ocena: 9.7 / 10 Liczba głosów: 162 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|