Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
oligopol | konflikt w organizacji | płace | John Maynard Keynes | analiza wskaźnikowa bilansu | marketing miasta | kierowanie | rezerwa obowiązkowa |

Geneza i rozwój oraz zalety zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne to dziedzina zarządzania, która zajmuje się długoterminowym planowaniem i kierowaniem przedsiębiorstwem (organizacją) w celu osiągnięcia strategicznych celów. Zarządzanie strategiczne wymaga zarówno myślenia strategicznego, jak również umiejętności praktycznych, aby przekuć strategiczne cele w praktyczne działania.

Geneza zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne narodziło się w latach 60. XX wieku jako odpowiedź na rosnącą potrzebę bardziej skutecznego zarządzania przedsiębiorstwami. Wcześniejsze podejście do zarządzania polegało na podejmowaniu decyzji na podstawie intuicji i doświadczenia, a nie na analizie danych i faktycznych informacji. Zarządzanie strategiczne miało na celu przeciwdziałanie temu podejściu, poprzez wprowadzenie procesu podejmowania decyzji, który opierałby się na analizie danych i informacji.

Wczesne prace nad zarządzaniem strategicznym skupiały się na planowaniu strategicznym. W 1965 roku Igor Ansoff opublikował książkę "Corporate Strategy", która zawierała pojęcie "macierzy Ansoffa", która pomagała przedsiębiorstwom wybrać najlepsze opcje strategiczne w zależności od stopnia penetracji rynku i stopnia rozwoju produktu.

Rok później, Kenneth Andrews i Roland Christensen z Harvard Business School wprowadzili pojęcie "planowania strategicznego", w którym proces planowania odgrywał kluczową rolę w określeniu celów i działań przedsiębiorstwa.

W latach '70 i '80 XX wieku nastąpił szybki rozwój zarządzania strategicznego. W 1979 roku Michael Porter opublikował książkę "Strategia konkurencji", która wprowadziła pojęcie "5 sił konkurencji Porter'a". W oparciu o te siły przedsiębiorstwa mogą określić najlepsze strategie dla siebie, biorąc pod uwagę otoczenie konkurencyjne. W tym czasie pojawiło się także pojęcie "strategii korporacyjnej", które odnosiło się do kierowania wieloma jednostkami operacyjnymi.

Rozwój zarządzania strategicznego

W latach '90 XX wieku pojawiło się pojęcie "zarządzania wartością" czyli VBM (value-based management), które było związane z przekształceniem przedsiębiorstw z orientacji na zysk na orientację na wartość dla akcjonariuszy. Zarządzanie wartością polega na wykorzystaniu danych finansowych i analizie procesów biznesowych w celu poprawy wartości przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy.

Wraz z początkiem XXI wieku zarządzanie strategiczne stało się bardziej zorientowane na kwestie związane z ekologią i społeczeństwem. Wiele przedsiębiorstw zaczęło uwzględniać zrównoważony rozwój w swoich strategiach. W tym kontekście pojawiły się koncepcje takie jak "społeczna odpowiedzialność biznesu" i "zarządzanie zrównoważonym rozwojem".

Obecnie zarządzanie strategiczne jest stałym elementem funkcjonowania przedsiębiorstw. Proces zarządzania strategicznego obejmuje określenie celów organizacji, analizę otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego, formułowanie strategii, implementację strategii oraz monitorowanie postępów. W procesie tym wykorzystywane są różne narzędzia i techniki takie jak m.in.: analiza SWOT, macierz BCG, analiza pięciu sił Portera czy metody scenariuszowe.

Zalety zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne posiada wiele zalet, które przyczyniają się do skuteczniejszego i bardziej efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Są to m.in.:
- Wyższa skuteczność działań - Dzięki zastosowaniu procesu zarządzania strategicznego przedsiębiorstwo jest w stanie skuteczniej planować, kontrolować i oceniać swoje działania. Odpowiednio zaplanowana strategia pozwala na osiągnięcie wyznaczonych celów i uzyskanie konkurencyjnej przewagi.
- Lepsze wykorzystanie zasobów - Zarządzanie strategiczne pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa, dzięki czemu można osiągnąć większą efektywność i rentowność. Poprzez analizę otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego przedsiębiorstwa oraz ustalenie strategicznych celów, można skuteczniej zarządzać zasobami, takimi jak ludzie, finanse, technologie czy materiały.
- Dłuższe horyzonty czasowe - Zarządzanie strategiczne pozwala na bardziej długofalowe planowanie i podejmowanie decyzji. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie lepiej przewidywać zmiany na rynku i w otoczeniu, co pozwala na bardziej efektywne działania.
- Zwiększenie innowacyjności - Zarządzanie strategiczne wymusza na przedsiębiorstwie przemyślane podejście do innowacyjności. Przy podejmowaniu strategicznych decyzji konieczne jest uwzględnienie nowych technologii, zmian w preferencjach klientów czy nowych rynków. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie utrzymać lub zwiększyć swoją pozycję na rynku.
- Poprawa komunikacji - Proces zarządzania strategicznego wymaga skutecznej komunikacji na wszystkich szczeblach organizacji. Dzięki temu pracownicy mają większą świadomość celów przedsiębiorstwa, a ich praca jest bardziej usystematyzowana. Poprawa komunikacji pozytywnie wpływa na atmosferę w pracy i motywację pracowników.
- Lepsze podejmowanie decyzji - Zarządzanie strategiczne pozwala na lepsze podejmowanie decyzji. Dzięki analizie otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego przedsiębiorstwa, podejmowanie decyzji opiera się na informacjach, co minimalizuje ryzyko podejmowania decyzji nieprzemyślanych lub błędnych.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Test z zarządzania strategicznego
5 stron(-y)
Zagadnienia zarządzania strategicznego
14 stron(-y)
Controlling w zarządzaniu - prezentacja (⭐przypisy)
35 stron(-y)
Analiza strategiczna przedsiębiortwa - prezentacja
27 stron(-y)
Alianse strategiczne - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Zarządzanie wiedzą - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
16 stron(-y)
Benchmarking - prezentacja (⭐bibliografia)
33 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Geneza i rozwój oraz zalety zarządzania strategicznego

Geneza i rozwój oraz zalety zarządzania strategicznego
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 209 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii