Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
strategia firmy | prywatyzacja bezpośrednia | kapitał w przedsiębiorstwie | krzywa Philipsa | pareto | pięć sił Portera | motywatory | transformacja gospodarcza w Polsce |

Hierarchia potrzeb turystycznych

Potrzeby turystyczne są potrzebami osobistymi związanymi z realizacją funkcji czasu wolnego (wypoczynkiem poza miejscem stałego zamieszkania) materialnymi i duchowymi oraz dotyczącymi dóbr rzeczowych i usług, wyższego rzędu i luksusowymi, masowymi i powszechnymi, choć charakteryzującymi się dużym zindywidualizowaniem w zaspokajaniu, a także okresowymi, w rozumieniu zarówno periodyczności w życiu człowieka, jak i sezonowości w rozkładzie rocznym.

Jeśli traktujemy turystykę jako jedną z dziedzin konsumpcji, to turystyka pojawia się jako odrębny zespół potrzeb człowieka (gospodarstwa domowego). Wyjazdy turystyczne stwarzają dla ludzi na tyle odmienną jakościowo sytuację, że nie ma dla niej zastępstwa w postaci wypoczynku w miejscu stałego zamieszkania. To właśnie stanowi generalnie podstawę odrębności potrzeb turystycznych.

Według definicji Międzynarodowej Akademii Turystyki w Monte Carlo, przez turystykę rozumie się podróże odbywane dla przyjemności, wypoczynku lub leczenia - pieszo lub jakimkolwiek środkiem komunikacji. Definicja turystyki sformułowana swego czasu przez Biuro Turystyki Ministerstwa Komunikacji w Polsce mówiła, że Uprawianie turystyki jest to wydalanie się poza miejsce stałego zamieszkania na krótszy lub dłuższy pobyt lub poruszanie się w miejscach obcych mające na celu wypoczynek, zetknięcie się z naturą, wzmocnienie zdrowia, zwiedzenie kraju, poznawanie narodu, jego pracy i dorobku gospodarczego, społecznego, kulturalnego, artystycznego, rozrywkę itp.

Z definicji turysty dla potrzeb statystyki i ekonomiki turystyki wynika, że jest to odwiedzający przynajmniej z jednym noclegiem w zakładach zakwaterowania zbiorowego albo w obiektach zakwaterowania indywidualnego. Na pierwszym piętrze piramidy potrzeb turystycznych znajdzie się zakwaterowanie. Mogą być hotele o różnym standardzie, motele, schroniska, pensjonaty, sanatoria, domy wczasowe, zakwaterowanie u znajomych i przyjaciół, na kempingach, u rolników itp. że na drugim piętrze piramidy znajdzie się wyżywienie. Mamy tu zatem restauracje tradycyjne, bary samoobsługowe, gospody, tawerny, kuchnię międzynarodową i lokalną, piwiarnie, winiarnie, a także przyrządzanie posiłków we własnym zakresie.

Parter piramidy potrzeb człowieka stanowią podstawowe potrzeby fizjologiczne. Właściwym ich odpowiednikiem w turystyce będą podróże w celu zapewnienia potrzeb podstawowych, a zatem z całą pewnością będzie to turystyka handlowa, zaopatrzeniowa.

Typowym przykładem mogą być masowe wyjazdy Polaków w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych na zakupy do Turcji, Austrii czy innych krajów, a także wyjazdy Anglików do Francji na zakupy po wprowadzeniu zasad Jednolitego Rynku Europejskiego, czy też przyjazdy Niemców do Polski na zakupy w strefie przygranicznej.

Na pierwszym piętrze piramidy potrzeb znajdują się potrzeby bezpieczeństwa (troska o przyszłość). Tym potrzebom będą odpowiadać wyjazdy w celu regeneracji sil fizycznych - wyjazdy lecznicze, ale także wyjazdy handlowe. Jeżeli uznamy, że potrzeby bezpieczeństwa, tj. troski o przyszłość, dotyczą także życia na tamtym świecie, na pierwszym piętrze piramidy potrzeb znajdą się również wyjazdy pielgrzymkowe.

Na drugim piętrze piramidy potrzeb znajdują się potrzeby miłości, przynależności i solidarności. Tym potrzebom odpowiadają podróże w odwiedziny do krewnych, przyjaciół i znajomych.

Na trzecim piętrze piramidy potrzeb znajdują się potrzeby szacunku, uznania i wolności. Tym potrzebom odpowiadają podróże jako dowód uznania społecznego, odbywane dla prestiżu.

Wreszcie na najwyższym piętrze możemy połączyć potrzeby wiedzy, zrozumienia, szczęścia, samorealizacji i przeżyć duchowych. Tym potrzebom będą odpowiadać podróże podejmowane dla samej przyjemności podróżowania, dla radości życia, rozkoszy słońca czy deszczu - w zależności od regionu geograficznego stałego zamieszkania turystów - oraz szeroko rozumiane wyjazdy poznawcze.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Hierarchia potrzeb według Maslowa - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Istota motywacji (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Proces motywowania - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
12 stron(-y)
Człowiek w procesie pracy (⭐bibliografia)
21 stron(-y)
Motywacja pracowników - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Motywacja do pracy - referat (⭐bibliografia)
6 stron(-y)
Potrzeby ludzkie i ich zaspokajanie - referat (⭐bibliografia)
7 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Hotelarstwo i turystyka » Hierarchia potrzeb turystycznych

Hierarchia potrzeb turystycznych
Ocena: 9.4 / 10
Liczba głosów: 76 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować