Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
obsługa klienta | badania marketingowe | teoria potrzeb | elastyczność krzyżowa | obligacje | rozliczenia bezpotówkowe | psychologia osobowości | równowaga budżetowa |

Motywacja a kierowanie


Motywowanie jest podstawą kierowania. Kierowanie natomiast (w wąskim rozumieniu tego pojęcia) jest to wywoływanie działania kierowanych zgodnego z wolą kierującego. Dlatego też zrozumienie motywacji – tego co wywołuje, ukierunkowuje i podtrzymuje zachowania ludzi – zawsze było ważne dla kierowników, ponieważ pracują oni z ludźmi i przez ludzi. Jednakże zachowania ludzi są skomplikowane, a niekiedy nieracjonalne. Nie zawsze łatwo jest rozróżnić ich motywacje. Istnieje wiele teorii motywacji. Większość z nich różni się pod względem wskazówek, dotyczących tego, co kierownik powinien robić, aby uzyskać największą efektywność podwładnych. Jednakże większość kierowników osiągających sukces przekonała się w praktyce, że ludzie silnie reagują na pochwały i zachęty – wyrażane nie tylko słowami, ale i czynami – i że do tego, by poświęcali organizacji największy wysiłek, muszą mieć świadomość powodzenia w pracy.

Większość ludzi ma silną automotywację oraz dąży do autonomii i swobody wykonywania swoich zadań na własny sposób. Kierownicy, którzy potrafią znaleźć klucz do wewnętrznej motywacji pracowników, mogą korzystać z ogromnego źródła produktywnej energii.

Motywacja jest siłą motoryczną ludzkich zachowań i działań, jest niezbędnym i jednym z najważniejszych czynników wzrostu efektywności pracy. Najważniejszym elementem jest człowiek, który chce działać w określony sposób, pragnie się tego nauczyć i szuka możliwości działania.

W literaturze wyróżnia się dwa rodzaje motywacji: zewnętrzną i wewnętrzną. Odróżnienie to wiąże się z rodzajem wartości, do jakich człowiek dąży. Jeżeli są to wartości instrumentalne, a więc stanowią środek do osiągnięcia wartości ostatecznych (celów), to motywacja do ich osiągnięcia nazywana jest zewnętrzną. Natomiast motywacja wewnętrzna skłania do osiągnięcia wartości ostatecznych (autotelicznych).

Motywacja to zachowanie się człowieka poprzedzone wyborem, a ponieważ poddaje się ona kształtowaniu, proces oddziaływania na motywację nazywa się motywowaniem.

W odróżnieniu od motywacji, która ma wymiar atrybutowy (przedstawia stan), motywowanie ma wymiar czynnościowy (funkcjonalny). Motywowanie to proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania ludzi poprzez stwarzanie środków i możliwości realizacji ich osobistych systemów wartości i oczekiwań dla osiągnięcia celów motywacyjnych.

Motywowanie jako proces, posiada dwustronny charakter. Zachodzi między kierującym a podwładnymi, gdzie interakcje są wzajemne. Motywowani mogą na zasadzie sprzężenia zwrotnego wpływać na decyzje motywującego.

W procesie motywacji, podwładni zachowują się zgodnie z wolą kierującego, jeśli ten w trakcie pracy tworzy warunki i możliwości realizacji ich systemów wartości i oczekiwań. Kierujący ludźmi musi znać czynniki, które skłaniają ich do określonego działania. Powinien znać cele i oczekiwania pracowników, ich nabyte doświadczenie w poprzednich sytuacjach motywacyjnych, dysponować najszerszym zakresem środków motywacyjnych (narzędzia motywowania) oraz znać warunki ich skutecznego stosowania.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Kompetencje menedżerskie
3 stron(-y)
Wykłady z zarządzania i organizacji
31 stron(-y)
Motywacja do pracy - referat (⭐bibliografia)
6 stron(-y)
Psychologia zarządzania - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
24 stron(-y)
Podejście do motywowania oparte na koncepcji wzmocnienia (⭐bibliografia)
5 stron(-y)
Przywództwo
8 stron(-y)
Motywacja jako funkcja zarządzania (⭐bibliografia)
10 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Motywacja a kierowanie

Motywacja a kierowanie
Ocena: 9.5 / 10
Liczba głosów: 79 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować