Plan marketingowy
Aby sporządzić plan biznesu, przedsiębiorstwo musi wyznaczyć całościowe cele, wykonać kontrole i przygotować plany dla poszczególnych obszarów działania. Wszystkie te plany muszą być skoordynowane w jednym biznes planie. Plan marketingowy jest jednym z planów wchodzących w skład biznes planu.
Plan marketingowy jest dokumentem, który wyznacza kierunki działań marketingowych w odniesieniu do produktów i usług. Plan marketingowy ma pewną strukturę formalna, ale może być wykorzystywany jako oficjalny lub nieoficjalny dokument o dużej elastyczności.
Dokument planu można wykorzystać do:
- uzasadnienia wprowadzenia nowego produktu na rynek
- zrewidowania podejścia do istniejących produktów
- sporządzenia pełnego planu marketingowego danego wydziału, działu czy całego przedsiębiorstwa, który z kolei będzie włączony do planu biznesu przedsiębiorstwa
Plan może dotyczyć rynku regionalnego, krajowego lub międzynarodowego.
W planowaniu marketingowym konieczne jest wykorzystanie źródeł rynkowych dla osiągnięcia celów marketingowych. Planowanie jest wykorzystywane do segmentacji rynku, określania pozycji na rynku, prognozowania wielkości rynku i przewidywania udziału w różnych segmentach rynku.
Plan marketingowy nie jest pełny bez danych z przeszłości, prognoz na przyszłość, celów oraz metod i strategii służących osiąganiu tych celów. Jeśli jest to plan dla nowego produktu, nie ma wtedy na jego temat danych z przeszłości, ale na pewno istnieją dane na temat starego produktu wyrugowanego przez nowy, lub przybliżone dane dotyczące produktu konkurencyjnego.
Plan marketingowy w swej najprostszej postaci może być zbiorem danych z przeszłości. Powinien zawierać informacje o konkurentach, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Powinien również wyszczególniać mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, włącznie z sukcesami i porażkami. Nie będzie to jeszcze prawdziwy plan, lecz jego początek. Można go będzie rozbudować poprzez sporządzenie prognoz na przyszłość, zawsze w sprzężeniu ze strategiami służącymi do osiągania wyznaczonych celów.
Może się wydawać, że tak naprawdę formalny plan marketingowy nie jest potrzebny. Wiele osób spędza całe życie zawodowe w sprzedaży i marketingu bez napisania jednego planu marketingowego. Bez sporządzenia planu, choćby w najprostszej formie, niemożliwe jest funkcjonowanie firmy handlowej ani nawet sporządzenie prognozy sprzedaży. Często najpierw zestawia się liczby a potem 'dorabia' opis, tak by się zgadzał z liczbami. Nie jest to właściwy sposób; zdradza on brak zrozumienia planowania marketingowego.
W dzisiejszych mocno konkurencyjnych czasach konieczna jest znajomość marketingu po to, by właściwie ukierunkować sprzedaż. Plan marketingowy jest jednym ze środków, który to umożliwia. Konieczność napisania dokumentu planu o formalnej strukturze motywuje autora do logicznego uporządkowania i przedstawienia faktów i wniosków w taki sposób, by były zrozumiałe dla odbiorców planu.
Właściwie przygotowany plan będzie zawierał szczegółowe dane na temat polityki i strategii przedsiębiorstwa, co pozwoli młodszemu personelowi wykonywać bieżące zadania, a starszemu personelowi zarządzać. Ci ostatni zajmowaliby się tylko trudnymi lub nietypowymi problemami. Personel sprzedający wszystkich szczebli powinien się starać zrozumieć zasady marketingu i planowania marketingowego. Będzie to z pożytkiem dla przedsiębiorstwa. Możesz być pewny, że konkurencja będzie z roku na rok coraz bardziej profesjonalna. Dla własnego dobra twoje przedsiębiorstwo powinno wyprzedzać konkurencję.
Jako że firmy istnieją i działają w określonych warunkach zewnętrznych, pierwszym krokiem przy opracowaniu jakiegokolwiek planu marketingowego powinno być zbadanie tego środowiska. Przed analizą danych wewnętrznych firmy trzeba zebrać i przeanalizować dane zewnętrzne, dotyczące rynków, które obejmuje plan. Będą to podstawowe informacje na temat firm, gałęzi przemysłu i krajów (obszarów) dokąd produkt jest sprzedawany, a także dane dotyczące klientów i konkurencji. Te informacje nie zostaną bezpośrednio włączone do planu pisemnego, ale będą bardzo użyteczne w analizie SWOT.
Oprócz informacji na temat warunków zewnętrznych należy również zebrać dane o środowisku makrogospodarczym, gdyż będzie ono wywierać wpływ na działalność przedsiębiorstwa. Informacje powinny obejmować takie czynniki ekonomiczne jak przeszłe, obecne i przewidywane stopy inflacji i kursy dewizowe krajów, których dotyczyć będzie plan. Niezbędna jest również wiedza o sytuacji politycznej, społecznej, kulturowej, fiskalnej i środowiskowej.
Zastanawiasz się Jak napisać plan marketingowy?. Przeczytaj gotowe plany marketingowe, których spis widzisz poniżej. Mogą one posłużyć jako wzór do napisania Twojego planu marketingowego.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (9 stron)
2. (16 stron)
3. (17 stron)
4. (20 stron)
5. (25 stron)
6. (16 stron)
7. (14 stron)
8. (11 stron)
9. (24 stron)
10. (26 stron)
|
Nowości w krótkich Definicjach |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Plan marketingowy
Plan marketingowy
Ocena: 8.2 / 10 Liczba głosów: 48 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|