Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
rachunek kosztów pełnych | motywacja | teoria procesu | zarządzanie zapasami | analiza podaży | prywatyzacja przedsiębiorstw | losowość składnika losowego | wskaźniki du Ponta |

Potrzeby i ich hierarchia wg Maslowa


W dostarczaniu produktów będących przedmiotem konsumpcji ujawnia się rola nabywcy, występującego w imieniu konsumentów na rynku.

Według J. Altkorna: Nabywca jest przedmiotem rynku. To on decyduje, którą ofertę przedstawioną przez sprzedającego zaakceptować. Nabywca dokonując wyboru reprezentuje w tej roli konsumenta, zgłaszając jego potrzeby na rynku.

Rolę nabywcy w gospodarstwie domowym jednoosobowym pełni zwykle sam konsument, natomiast w gospodarstwach większych (rodzinach) rola jest podzielona pomiędzy kilka osób lub spełniają osoba najbardziej predysponowana.

Z punktu widzenia zachowania się konsumentów na rynku J. AItkorna wyróżnia dwie grupy nabywców:
- nabywcy indywidualni ( pojedyncze osoby i gospodarstwa domowe)
- nabywcy zorganizowani ( producenci, hurtownicy, detaliści, agendy
rządowe)

Nabywcy indywidualni nabywają dobra i usługi, które są przeznaczone bezpośrednio do konsumpcji.

T. Pałaszewska-Reindl charakteryzuje nabywców indywidualnych (pojedyncze osoby, gospodarstwa domowe) jako: 'najmniejszą, spełniającą istotną funkcję w życiu każdego obywatela, jak i całej gospodarki narodowej.' 8
Drugi rodzaj nabywców stanowią nabywcy zorganizowani. Podstawą dla wyróżnienia poszczególnych rodzajów nabywców zorganizowanych są funkcje, jakie spełniają w swoim otoczeniu.

Do głównych funkcji nabywców zorganizowanych takich, jak (hurtownicy detaliści, producenci i agendy rządowe) można zaliczyć:
- hurtownicy i detaliści - możliwość odsprzedaży zakupionych dóbr, wyłączność zakupu, poparcie producentów
- producenci - odpowiedni zestaw potrzeb poczynając od ziemi, kapitału, maszyn, surowców, a kończąc na usługach bankowych, transportowych, ubezpieczeniowych itd.

Innego rodzaju podziału konsumentów dokonali M.Szulce, H.Mruk wyróżniając pięć grup:
- pojedyncze osoby
- gospodarstwa domowe
- firmy
- pośrednicy
- jednostki rządowe(budżetowe i administracyjne)

Coraz trudniej jest usatysfakcjonować konsumentów, ponieważ mają określone wyraźnie potrzeby, oczekiwania. Konsumenci stają się coraz mniej stereotypowi, przejawiają postawy aktywne, są krytyczni wobec oferowanych produktów i usług. Wynika to z indywidualizacji stylów życia konsumentów, z ich dążenia do samorealizacji.

Podstawą wśród konsumentów przy podejmowaniu decyzji zakupów odgrywają ich potrzeby. Można stwierdzić, że motorem w postępowaniu konsumentów są potrzeby - teraźniejsze bądź przyszłe. Należy, zatem postawić sobie pytanie, czym jest potrzeba i jak należy rozumieć to pojęcie.

W psychologii przez potrzebę najczęściej rozumie się ' proces powstający pod wpływem zakłócenia wewnętrznej równowagi ustroju,

Potrzebę można zdefiniować jako świadomie zdefiniowany lub podświadomie określony brak elementu koniecznego do funkcjonowania czy to systemu biopsychicznego człowieka, czy też funkcjonowania w systemie zewnętrznym i środowiskowym, wywołującym działanie, zmierzające do rozładowania powstałego napięcia. Działanie te przewijają się na rynku w postaci określonych zachowań nabywców, pragnących zdobyć dobra materialne i niematerialne służące do zaspokojenia potrzeb.

Według J. Dietla:  potrzeba jest stanem odczucia braku pewnego rodzaju usatysfakcjonowania wynikającego z warunków życia.

Inna definicja potrzeby brzmi - potrzeba jest to napięcie wewnątrz organizmu, które prowadzi do zorganizowania pola działania organizmu odpowiednio do pewnych podniet lub celów i pobudza aktywność skierowaną na ich osiągnięcie.

W teorii ekonomii, zwłaszcza w praktyce gospodarczej potrzeby utożsamia się często z popytem, a za wskaźniki ich zaspokojenia uznaje się na przykład obroty handlowe lub spożycie dóbr materialnych i usług.

Najogólniejszą definicję potrzeby podaje G. Światowy, która charakteryzuje ją jako:
- potrzeba jest stanem organizmu wywołanym brakiem czegoś, co jest niezbędne do życia, lub też szkodliwym nadmiarem; może to być brak ze względu na biologiczną strukturę organizmu i psychologiczną strukturę osobowości
- potrzeba wywołująca zakłócenia w funkcjonowaniu organizmu stanowi źródło ukierunkowanej przedmiotowo aktywności człowieka
- optimum życiowych jednostki, co objawia się zmian ą zachowania wynikającą z przywrócenia zaburzonej równowagi i powoduje, że niepokój ustępuje miejscu zadowoleniu i dobremu samopoczuciu
- potrzeba zaspokojona jest nieczynna, nie uczestniczy w regulacji zachowania się jednostki, traci swą determinującą rolę i nie powoduje już aktywności

Potrzebę, zatem możemy określić jako stan napięcia nerwowego, wynikającego z braku odczuwania pewnych stanów, które można zaspokoić w formie doznań fizycznych i psychicznych. Potrzeba określonego produktu oznacza skłonność do użytkowania lub posiadania tego produktu.

Potrzeby określa się w kategoriach skłonności do pewnego postępowania. Potrzeba oznacza skłonność do posiadania czegoś. To z kolei sugeruje możliwość dokonania kupna w przyszłości.

Potrzeby wyrażają cele, gdyż cele są funkcją potrzeb. Ogół potrzeb osoby jest przejawem jej skłonności do pewnego stylu życia i preferowanego jego wizerunku. Jeśli konsumentom daje się wolny wybór, wybiorą tylko to, co jest im potrzebne.

Konsumenci potrzebują czegoś, czego sobie nie uświadamiają, iż potrzebują i odwrotnie, uważają, że potrzebują czegoś, czego w istocie nie potrzebują. Chęć nabycia produktu nie jest dla konsumenta warunkiem ani koniecznym, ani wystarczającym, aby być zadowolonym z produktu po kupnie. To, czego konsumenci potrzebują przy perfekcyjnym zrozumieniu swoich celów, może się znacznie różnić od bieżących potrzeb. Priorytety celów i zapotrzebowania na produkty zmieniają się wraz ze stylem życia konsumentów.

Rozwój potrzeb jest nie tylko wewnętrznie zaprogramowany w organizmie każdego człowieka, ale również zewnętrznie uwarunkowany możliwościami, które stwarza sytuacja gospodarcza i społeczna. Lepsza sytuacja sprzyja rozwojowi potrzeb wyższych, gorsza zaś ogranicza rozwój, a czasami nawet udaremnia.

Chcąc oddziaływać na kształtowanie potrzeb ludzkich, należy poznać ich podstawowe właściwości:
- Na czołowym miejscu trzeba wymienić niepoliczalność potrzeb.
- Kolejną właściwością jest nieskończoność potrzeb w czasie. Towarzyszą każdemu człowiekowi w ciągu jego życia, ujawniają się z różną siła i częstotliwością.
- Następną właściwością jest nieograniczoność potrzeb. Istnieje ogromna grupa potrzeb nie dająca się w pełni zaspokoić.
- Niektóre podstawowe potrzeby fizjologiczne odznaczają się wyraźnie ograniczonym zakresem i ograniczoną pojemnością. Zarówno pojemność jak i zakres reguluje sam organizm ludzki według własnego zegara biologicznego.
- Różnice w intensywności ujawniania się poszczególnych grup potrzeb. Dominują tu podstawowe fizjologiczne.
- Następstwo ujawniania się potrzeb wyższych po zaspokojeniu potrzeb niższych.

Po osiągnięciu pewnego poziomu zaspokojenia potrzeb możliwe staje się łączenie doznań biologicznych z psychicznymi. Nie jest to dziwne wówczas, że np. pragnienie zjedzenia kojarzy się nie tylko z ulubioną potrawą, ale i z miejscem, z towarzystwem, z nakryciem stołu. Właściwość ta staje się bardzo ważna i pomocna w rozwiązywaniu problemów związanych z tworzeniem strategii marketingowych.

Naukowcy zajmujący się badaniem potrzeb ludzkich często podejmują próby szczegółowej konkretyzacji potrzeb i ich odpowiedniej systematyki. Zależnie od celu i zakresu badań przyjmują różne kryteria klasyfikacji potrzeb.

E. Taylor dowodził, że kształtowanie i różnicowanie się potrzeb ludzkich decydują:
- fizyczne potrzeby ciała
- duchowe właściwości człowieka
- fakt współżycia społecznego

W związku z tym pojawił się podział potrzeb:
- biologiczne
- społeczne
- psychologiczne

Zarówno w psychologii, jak i w ekonomii dwie ostatnie grupy są często łączone.
Wyróżnia się wówczas:
- potrzeby biologiczne, będące wynikiem napięć biologicznych,
- potrzeby psychiczne, będące rezultatem napięć powstałych w świadomości jednostki w kontaktach z innymi ludźmi i wskutek tego stające się odzwierciedleniem warunków społecznych, kulturowych i gospodarczych społeczeństwa.

W hierarchizacji potrzeb przeprowadzonej przez A.M. Maslowa można wyróżnić następujące potrzeby:
- fizjologiczne – podstawowe, związane z przeżyciem jednostki, takie jak zaspokajanie głodu, pragnienia itp.,
- bezpieczeństwa – dotyczące przeżycia istoty ludzkiej i jej bezpieczeństwa,
- afiliacji i przynależności – potrzeba bycia akceptowanym i uczestniczenia w życiu otoczenia społecznego
- osiągnięć – pragnienie seksu i osiągnięć celów życiowych
- władzy – pragnienie posiadania kontroli nad innymi ludźmi
- autoekspresji – potrzeba rozwijania się i samorealizacji
- poznawcze – rozszerzenie horyzontów myślowych, dążenie do samoaktualizacji przez wiedzę, umiejętności wartościowania przedmiotów, ludzi i zjawisk
- potrzeba rozmaitości – wzbogacenie swojej osobowości przez poszukiwanie różnorodności
- potrzeba estetyczna – poszukiwanie w świecie ładu, symetrii, harmonii i komfortu

Producenci i sprzedawcy muszą znać potrzeby, percepcję, preferencje klientów, a także ich zwyczaje związane z zakupami. Naszym celem jest, więc poznanie mechanizmów zachowania się klienta, musimy widzieć, jak i dlaczego zachowuje się on w określony sposób.

W poznaniu klienta potrzebne są następujące założenia:
- zwyczaje klienta są celowe i sensowne. Nie należy lekceważyć klienta
- klient ma wolny wybór. Dokonuje on selekcji: to, czego nie uznaje jako dobre dla siebie, zostaje odrzucone lub zapomniane
- zwyczajowe postępowanie klienta ma charakter procesu, akt kupna jest kulminacją działań marketingu
- możemy kształtować zwyczaje klienta. Uda się to nam, gdy dobrze poznamy jego nawet ukryte potrzeby
- klienta należy edukować. Może dokonać nielogicznego wyboru, stającego w sprzeczności z jego interesami

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Hierarchia potrzeb według Maslowa - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Człowiek przedsiębiorczy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Motywacja jako element zarządzania zasobami ludzkimi
10 stron(-y)
Proces motywowania - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
12 stron(-y)
Motywacja pracowników - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Istota motywacji (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Potrzeby ludzkie i ich zaspokajanie - referat (⭐bibliografia)
7 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Motywacja pracowników - referat (8 stron A4)
2. Istota motywacji (10 stron A4)
3. Potrzeby ludzkie i ich zaspokajanie - referat (7 stron A4)
4. Człowiek w procesie pracy (21 stron A4)
5. Teorie motywacji (15 stron A4)
6. Motywacja do pracy - referat (6 stron A4)
7. Teorie motywacji - opracowanie (19 stron A4)
8. Test z marketingu (8 stron A4)
9. Podstawy socjologii (26 stron A4)
10. Zagadnienia dziedziny zarządzania i organizacji (31 stron A4)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Potrzeby i ich hierarchia wg Maslowa

Potrzeby i ich hierarchia wg Maslowa
Ocena: 9.5 / 10
Liczba głosów: 75 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować