Poziomy strategii
W literaturze możemy spotkać różne podejścia do tego tematu. Jednym z bardziej popularnych są poziomy strategii wg Arthur'a Thompson'a:
1. Strategia na poziomie przedsiębiorstwa - kształtowana przez naczelne kierownictwo, dotyczy działań podejmowanych przez organizację jako całość.
2. Strategia na poziomie jednostki operacyjnej - służy sterowaniu interesami i operacjami określonej jednostki gospodarczej. Strategiczna jednostka gospodarcza (SJG) grupuje w ramach wielo-gałęziowego przedsiębiorstwa wszystkie rodzaje działalności gospodarczej, zmierzające do wytworzenia określonego wyrobu lub usług.
3. Strategia na poziomie funkcjonalnym - zarządzanie finansami, R&D, marketingiem na poziomie jednostki operacyjnej.
Nie mniej trafny jest podział poziomów strategii na: strategiczny, taktyczny i operacyjny. Każdy z poziomów ma swoje unikalne cechy i cele, które pomagają organizacjom w realizacji ich celów.
Poziom strategiczny - to najwyższy poziom strategii w organizacji, który odpowiada za kierowanie ogólną strategią organizacji oraz ustalanie celów długoterminowych. Celem strategicznym jest zazwyczaj zapewnienie przetrwania i rozwoju organizacji na rynku w dłuższym okresie czasu. Na tym poziomie podejmuje się decyzje strategiczne dotyczące m.in.: wizji, misji, wartości, polityki organizacyjnej, alokacji zasobów, strategii rynkowej, planów rozwoju, a także decyzji o fuzjach i przejęciach.
Poziom taktyczny - to poziom strategii, który odpowiada za realizację celów strategicznych poprzez podejmowanie decyzji taktycznych w ramach poszczególnych obszarów działalności organizacji. Celem taktycznym jest zazwyczaj optymalizacja działania organizacji w średnim okresie czasu. Na tym poziomie podejmuje się decyzje taktyczne dotyczące m.in.: procesów biznesowych, struktury organizacyjnej, relacji z klientami, marketingu, kierowania zasobami ludzkimi, a także decyzje o inwestycjach i finansach.
Poziom operacyjny - to najniższy poziom strategii, który odpowiada za realizację celów taktycznych poprzez podejmowanie decyzji operacyjnych w ramach poszczególnych działań organizacji. Celem operacyjnym jest zazwyczaj realizacja zadań operacyjnych na co dzień, które przyczyniają się do osiągnięcia celów taktycznych i strategicznych. Na tym poziomie podejmuje się decyzje operacyjne dotyczące m.in.: wykonywania zadań, produkcji, jakości, zapewnienia bezpieczeństwa, obsługi klienta i zarządzania zapasami.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (5 stron A4)
2. (9 stron A4)
3. (10 stron A4)
4. (5 stron A4)
5. (26 stron A4)
6. (13 stron A4)
7. (12 stron A4)
8. (9 stron A4)
9. (25 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (1 stron)
3. (0.2 stron)
4. (1 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.4 stron)
8. (0.8 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Poziomy strategii
Poziomy strategii
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 178 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|