Proces badania rynku
Definicja badania rynku:
Badania rynku określa się jako: kompleks czynności doprowadzających do poznania zjawisk, czynników rynkowych ich genezy, aktualnego kształtu i tendencji rozwojowych.
Badania rynku usług to czynności służące do oceny funkcjonowania rynku usług a zwłaszcza kształtowania się poszczególnych elementów i wzajemnych związków pomiędzy nimi.
Przedmiotem badania rynku są zjawiska i procesy rynkowe oraz ich związki z kształtującymi je czynnikami.
Najczęściej przedmiotem badań rynku są:
- elementy rynku oraz uczestnicy rynku
- zależności między elementami rynku
- stosunki rynkowe między uczestnikami rynku
- warunki wymiany produktów i usług
Badania rynku przeprowadza się w celu pozyskania informacji.
Informacje marketingowe są to dane gromadzone systematycznie w celu doskonalenia procesów decyzyjnych dotyczących realizacji, strategii marketingowej.
Informacje marketingowe uzyskuje się w różny sposób: gromadzi je bezpośrednio dana firma lub też zleca ich zebranie wyspecjalizowanym agendom. Może również korzystać z danych opracowanych przez instytucje publiczne dla zupełni innych celów.
Zgromadzenie zestawu informacji umożliwia podjęcie prawidłowych decyzji. Informacje, które umożliwiają podjęcie decyzji przeprowadza się w ramach badań marketingowych.
Pod pojęciem badań marketingowych rozumie się działalność obejmującą systematyczne gromadzenie danych i ich analizę w celu udoskonalenia procesów decyzyjnych.
Badania marketingowe to systematyczny i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania oraz prezentacji informacji potrzeby podejmowania decyzji marketingowych.
Proces badania marketingowego można podzielić na dwie fazy tj. na fazę przygotowania badania i fazę realizacji badania. Faza przygotowania badania marketingowego składa się z następujących czynności:
- projektowanie badania
- dobór próby
- konstrukcja instrumentu pomiarowego
Natomiast faza realizacji badania marketingowego składa się z następujących czynności:
- zbieranie danych statystycznych
- redukcja i wstępna prezentacja analizy danych
- prezentacja i ocena wyników badania
Informacje o niezbędnych faktach i zdarzeniach dla weryfikacji hipotez w procesie badawczym mogą pochodzić ze źródeł:
- pierwotnych, obejmujących informacje zbierane specjalnie w celu rozwiązania konkretnego problemu decyzyjnego
- wtórnych ( wewnętrznych i zewnętrznych) obejmujących informacje już istniejące, zebrane dla realizacji innych celów
W procesie badań marketingowych wykorzystuje się dane gromadzone drogą pośrednią i bezpośrednią.
Źródłami danych gromadzonych drogą pośrednią są informacje wtórne, np. oficjalne publikacje takie jak: roczniki statystyczne, biuletyny statystyczne, dane o działalności poszczególnych branż, dane zgromadzone przez instytuty i uniwersytety. Ważnymi źródłami informacji wtórnych jest statystyka przedsiębiorstw zawierająca informacje o produkcji i asortymencie sprzedaży.48
Źródłami danych gromadzonych drogą pośrednią są informacje pierwotne.
Wśród metod i technik zbieranie informacji ze źródeł pierwotnych, znajdujących zastosowanie w badaniach marketingowych, należy wyróżnić: ankiety, obserwacje, wywiady itp.
Ankieta to samodzielna, standaryzowana grupa technik pozyskiwania informacji, oparta na pośrednim komunikowaniu się badacza z respondentami, w czasie którego pozyskuje on pisemne przekazy faktów lub opinii tych respondentów.
Ankiety pozwalają na uzyskanie danych odnośnie postaw, preferencji, gustów, upodobań konsumentów, reakcji konsumentów na nowości rynkowe i zmiany cen, struktury asortymentowej, oczekiwań czy lojalności.
Najczęściej stosowanymi technikami badań ankietowych są:
- wywiady bezpośrednie
- wywiady telefoniczne
- ankiety prasowe
Wywiad bezpośredni jest metodą gromadzenia danych, która polega na udzielaniu odpowiedzi na zadane pytania w drodze bezpośredniego kontaktu osobistego osoby badanej i prowadzącej wywiad.
Wywiady telefoniczne są w szerokim zakresie stosowane w badaniach rynku w krajach dysponujących dużą liczbą prywatnych aparatów telefonicznych. Tą metodę stosuje się, gdy pragnie się zasięgnąć opinii respondentów w sprawie wąskich tematów. Stawiane pytania muszą być dostosowane do charakteru wywiadu telefonicznego a więc powinny być krótkie, zwarte i lapidarne.
Ankieta prasowa polega na zamieszczaniu w wybranym czasopiśmie kwestionariusza. Wypełnione pisemnie kwestionariusze są przesyłane do przeprowadzają badania.53
Ankieta prasowa posiada wiele zalet, poprzez ankietę prasową można uzyskać znacznie większą liczbę odpowiedzi niż w inny sposób. Ankieta prasowa przeprowadzona w poczytnym piśmie budzi zaufanie uczestników. Jest to bardzo wygodna i równocześnie niezbyt kosztowna technika ankietowania.
Innym ze źródeł informacji dostarczających wiadomości o zachowaniach konsumentów, jest obserwacja.
Obserwacja jest to metoda gromadzenia informacji polegająca na dokonywaniu spostrzeżeń w sposób zamierzony, planowany i systematycznie w celu znalezienia odpowiedzi na określone i wyraźnie postawione pytania. Osoba prowadzące obserwację jest obserwatorem. Obiektem obserwacji mogą być zarówno osoba, ich zachowanie, jak i przedmioty. Rozróżnia się obserwacje: jawną i ukrytą, bezpośrednią i pośrednią, uczestniczącą i nieuczestniczącą. Wybór rodzaju obserwacji zależy od celu badania, a także warunków umożliwiających jej powodzenia. Narzędziem pomiarowym jest arkusz obserwacji lub dziennik.
Celem obserwacji jest dostarczanie danych o postępowaniu konsumenta na rynku, a także podczas konsumpcji oraz wykrycie prawidłowości w jego postępowaniu. Osoba dokonująca spostrzeżeń jest obserwatorem. Obiektem obserwacji są ludzie, ich zachowania jak i przedmioty. Zaletą metody obserwacji jest jej stosunkowa dokładność, gdyż konsument nie wiedząc, że jest obserwowany zachowuje się naturalnie. Wadę obserwacji stanowi nieobiektywność postrzegania przez obserwatora sytuacji w jakiej znajduje się konsument.
Eksperyment zapewnia zebranie informacji o postawach konsumentów, ich upodobaniach, reakcjach na bodźce.
Podstawowymi metodami badania motywów postępowania nabywców są specjalne rodzaje wywiadów tzn.:
- wywiad głębinowy
- testy zwłaszcza projekcyjne
W badaniach motywacyjnych chodzi o wykrycie przyczyn postępowania konsumentów, które nie mają związku z jego racjonalnym, z ekonomicznego punktu widzenia zachowaniem się na rynku
Wywiad głębinowy polega na pobudzeniu respondenta do swobodnej i wszechstronnej wypowiedzi na zadany temat.
Informacje, które otrzymujemy w sposób pośredni informują o aspiracjach nabywców. W badaniach zachowań konsumentów stosuje się również testy. Celem ich jest dotarcie do osobowości, postaw, motywów działania badanych osób na podstawie tego co mówią lub piszą o innych ludziach i sytuacjach.
Wyróżniamy:
- testy skojarzeń słownych: test wolnych skojarzeń do pojedynczych wyrazów, test skojarzeń do wyrazów kolejnych, test uzupełnienia luk słownych w zdaniu
- testy tematyczne: test apercepcji tematycznej (w skrócie TAT), test frustracji, test kontynuacji opowiadania, test opisu osób
- test odgrywania roli
Wyjaśnienie metod postępowania konsumentów na rynku wymaga zastosowanie przez przedsiębiorstwo badań marketingowych, które są zbiorem technik i zasad gromadzenia, zapisywania, analizowania i interpretowania informacji.
Każde badanie składa się z kilku etapów począwszy od projektowania badań, a skończywszy na prezentacji i ocenie wyników. Badania te dostarczają decydentom informacji zastępujących intuicję i rutynę, które mogą być zawodne. Dzięki nim można przewidzieć postępowanie konsumentów, poznać ich gusty, preferencje czy motywy zachowania, ustalić możliwości kształtowania i przewidywania tych zachowań.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (28 stron A4)
2. (18 stron A4)
3. (17 stron A4)
4. (11 stron A4)
5. (34 stron A4)
6. (20 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (6 stron A4)
9. (12 stron A4)
10. (18 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.1 stron)
2. (0.4 stron)
3. (0.5 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.5 stron)
8. (2.2 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Proces badania rynku
Proces badania rynku
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 91 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|