Produkty bezmarkowe
Produkty bezmarkowe (z ang. commodities, no name products) to produkty niezindywidualizowane w percepcji ich odbiorców, a tym samym pozbawione psychologiczno-rynkowej tożsamości.
Produkty bezmarkowe znane również jako produkty niezindywidualizowane lub komodity to towary pozbawione specyficznej nazwy marketingowej i psychologicznej tożsamości. Są to zazwyczaj standardowe produkty, które są powszechnie dostępne i łatwo zastępowalne.
Produkty bezmarkowe są często istotnym elementem strategii detalicznych marek własnych (Private Label) sklepów, które oferują swoje wersje podstawowych produktów, konkurując ceną i starając się przyciągnąć klientów. Jednak w miarę wzrostu znaczenia marek, zwłaszcza wśród konsumentów poszukujących unikalnych doświadczeń zakupowych, kategoria produktów bezmarkowych ulega stopniowemu zmniejszeniu.
Produkty te charakteryzują się brakiem unikalnych cech marki. Konsumentom trudno jest zidentyfikować różnice między różnymi producentami tych produktów, ponieważ brak jest silnej, odróżniającej się tożsamości marki.
Ze względu na brak zindywidualizowanej tożsamości, klienci są mniej skłonni do wykazywania lojalności wobec konkretnych marek bezmarkowych. Mogą oni swobodnie zmieniać marki, szukając najtańszych lub najbardziej dostępnych opcji.
Decyzje zakupowe dotyczące produktów bezmarkowych często opierają się na kryteriach cenowych i dostępności. Klienci mogą być bardziej skłonni do wyboru najtańszej dostępnej opcji, ponieważ brak różnic w tożsamości marki zmniejsza znaczenie innych czynników.
Producentom produktów bezmarkowych zazwyczaj trudno jest konkurować na podstawie innowacji czy wartości dodanej, więc konkurencja często skupia się na cenach. To podejście skłania producentów do obniżania kosztów produkcji, aby utrzymać atrakcyjne ceny.
Przykłady produktów bezmarkowych obejmują podstawowe artykuły spożywcze takie jak mąka, cukier, ryż, a także produkty spożywcze pakowane pod markami sklepów. Inne przykłady to elementy takie jak gwoździe, śruby, śrubki, druty, a także niektóre rodzaje narzędzi, pędzli, sznurowadeł czy taśm.
Współcześnie wraz z rozwojem rynku i wzrostem roli marek w kształtowaniu tożsamości produktów, kategoria produktów bezmarkowych ulega zanikowi. Firmy coraz częściej starają się nadawać swoim produktom unikalną tożsamość marki, nawet jeśli są to produkty podstawowe.
Niektóre firmy celowo przyjmują strategię oferowania produktów bezmarkowych, starając się skoncentrować na konkurencji cenowej. To podejście może być stosowane w przypadku dóbr o niskiej złożoności, gdzie klienci głównie kierują się ceną.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (17 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (18 stron A4)
4. (17 stron A4)
5. (8 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (58 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (38 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.1 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.7 stron)
7. (1.5 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Branding » Produkty bezmarkowe
Produkty bezmarkowe
Ocena: 9.3 / 10 Liczba głosów: 197 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|