Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
merkantylizm | etyka | prezentacje z zarządzania strategicznego | szczeble zarządzania | plan Balcerowicza | prezentacje z zarządzania | prywatyzacja pośrednia | sezonowość |

Public relations (PR)

To świadome, zaplanowane i trwałe działania, mające na celu tworzenie, utrwalanie oraz rozwijanie wzajemnego zrozumienia między organizacją
a społecznością.

Praktyka public relations wspomaga kształtowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy, oferowanych przez nią produktów i usług. Zarządza zmianami, reputacją, formułuje politykę i pielęgnuje kulturę organizacji. Pełni funkcję kontaktową, informacyjną, prewencyjną, harmonizacyjną, wspomagającą oraz profilowania rynkowego. PR jest doradztwem opartym na zrozumieniu ludzkich zachowań, wspomaga budowanie zaufania między różnymi środowiskami, w oparciu o rzetelne informacje na temat organizacji i podejmowanych przez nią działań.

Klienci wybierają obecnie spośród wielu produktów i usług oferowanych przez różne firmy i zazwyczaj decydują się na te, o których słyszeli pozytywne opinie od innych. Stąd też dbałość o wizerunek firmy i jej relacje z otoczeniem czyli właśnie Public Relations (PR), jest niezwykle ważnym elementem, często decydującym o sukcesie lub klęsce organizacji.

Wizerunek organizacji formowany jest przez różne czynniki i dużą grupę ludzi. Ważne jest, aby osoby te działały profesjonalnie i tworzyły tożsamość przedsiębiorstwa z zachowaniem zasad etyki oraz błyskawicznie reagowały w sytuacjach kryzysowych zawsze znajdując odpowiednie panaceum. Bardzo ważna jest też znajomość zasad współpracy z mediami. Jak z powyższego wynika, przed pracownikami i właścicielami firm stają nowe wyzwania i konieczność nieustannego podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Kształtowanie opinii publicznej to praca specjalistów z wielu dziedzin (psycholodzy, socjolodzy, medioznawcy) zatrudnianych na stanowiskach ds. public relations. Ich zadaniem jest organizowanie zaplanowanych akcji propagandowych i reklamowych, prowadzonych przy użyciu środków masowego przekazu.

Public relations (PR) to dziedzina działalności reklamowej korzystającej z doświadczeń wielu dziedzin wiedzy: filozofii, lingwistyki, ekonomii, socjologii i psychologii. Łączy ona w sobie cechy nauki i sztuki. Naukę można zgłębić. Ale sztuka wkracza w osobiste i subiektywne dziedziny życia człowieka, wymaga właściwej oceny, inicjatywy a nawet inspiracji. Do jej uprawiania potrzebny jest po prostu talent. Z tych powodów nie można opracować pojedynczej definicji PR, rozwiązaniem jest zatem skupienie się na celach i funkcjach public relations.

Wszelkie próby zdefiniowania public relations związane były z eksponowaniem znaczenia jednego elementu jego działalności przy równoczesnym pomniejszaniu czy wręcz ignorowaniu pozostałych. Tworzyło to fałszywy obraz tej dziedziny działalności. Dla przedstawienia zakresu działań podejmowanych w ramach public relations, przy uwzględnieniu różnych punktów odniesienia, przytoczono poniżej definicje tej dziedziny nauki.

Polscy autorzy definiują PR jako zespół celowo zorganizowanych działań, zapewniających organizacji systematyczne komunikowanie się z otoczeniem, mające wywołać pożądane postawy i działania. Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, przyjmuje, iż public relations jest nazwą przyjętą w amerykańskiej literaturze naukowej i publicystycznej na oznaczenie ustosunkowań (opinii, postaw, poglądów) szerokich kręgów społecznych do działalności danego przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji. Pozytywne ustosunkowanie się kręgów odbiorców do instytucji i jej inicjatyw stanowi jeden z głównych celów planowo organizowanej akcji propagandowej i reklamowej.

Z kolei w Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych PR określane jest ponadto jako: działalność osoby, firmy, instytucji w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi osobami, firmami itd. albo zdobycia życzliwości opinii publicznej (public opinion); metody stosowane dla osiągnięcia tych celów; personel, zespół trudniący się takimi działaniami zawodowo.

Badacze niemieckiego kręgu językowego określają PR jako wielostronny proces dopasowywania i zaufania, który w idealnym przypadku prowadzić może do identyfikacji interesów. Według Alfreda Oeckla PR to informacja plus dopasowywania plus integracja. Niemieckie Stowarzyszenie Public Relations przyjmuje, że PR to zarządzanie procesami komunikacyjnymi między organizacją i osobami a ich grupami odniesienia przez świadome, celowe i systematyczne kształtowanie tych procesów.

W leksykonach public relations spotyka się bardzo zwięzłe definicje PR, przykładowo PR to planowe i stałe dążenie do zbudowania i rozwijania wzajemnego zrozumienia i zaufania na podstawie systematycznej analizy.

W definicji sformułowanej przez Szwajcarskie Towarzystwo Public Relations wyraźnie podkreśla się cechy PR odróżniające tę działalność od innego rodzaju wpływów na społeczeństwo, a podejmowanych przez jeden tylko typ organizacji, mianowicie przedsiębiorstwo. Nawet komercyjne public relations zachowuje właściwe sobie cele, a także musi kierować się kooperatystyczną postawą wobec otoczenia. PR oznacza rozwijanie zaufania i dążenie do osiągnięcia zrozumienia i sprzyjających warunków działania, celów i efektów przedsiębiorstwa, organizacji, przemysłu lub gałęzi gospodarki.

Jeszcze inna definicja PR powstała na pierwszym zjeździe Stowarzyszeń Public Relations w 1978 roku, w Meksyku: public relations to sztuka i nauka społeczna, mająca na celu analizę tendencji, przewidywanie ich skutków, doradzanie kierującym i realizowanie planowanych działań dla dobra zarówno organizacji, jak i ogółu. Zgodnie z Public Relations News (USA): PR to funkcja zarządzania, umożliwiająca ocenę nastawienia ogółu, dostosowanie polityki i procedur do oczekiwań społeczności i realizację programu zmierzającego do pozyskania zrozumienia i akceptacji.

W 1980 roku specjalna komisja Amerykańskiego Stowarzyszenia Public Relations przedstawiła dwie definicje, ujmujące w sposób zwięzły zasadnicze funkcje i zadania PR:
• public relations pomagają organizacji i jej publiczności we wzajemnej adaptacji
• public relations to starania organizacji (instytucji) o zdobywanie poparcia grup społecznych (publiczności)

Międzynarodowe Stowarzyszenie Public Relations uważa praktykę z zakresu PR jako element zarządzania organizacją, prowadząc do najnowszej definicji sformułowanej przez S. M. Cutlipa, A. H. Centera i G. M. Brooma: public relations to funkcja zarządzania, która nawiązuje i podtrzymuje wzajemnie korzystne stosunki między instytucją oraz grupami (public), od których zależy jej sukces lub klęska.

Najlepszą metodą na rozpoznanie oczekiwań społeczeństwa w stosunku do instytucji prywatnych i publicznych jest badanie opinii publicznej, natomiast rzetelna informacja jest podstawowym środkiem zdobywania zaufania społecznego. Przekazywanie tych informacji powinno być szczegółowo zaplanowane i skoordynowane z innymi akcjami marketingowymi.

Swoistego oddzielenia nauki o public relations od nauki o komunikacji społecznej oraz rozważania PR jako elementu zarządzania i nauki o przedsiębiorczości dokonali J. Grunig i T. Hunt. Określili oni PR jako: zarządzanie komunikowaniem pomiędzy organizacją a jej publicznością. Z tej perspektywy public relations staje się elementem strategicznego planowania, który odpowiada za obserwację otoczenia i perspektyw w rozwoju zainteresowań społecznym (issue scanning i issue monitoring) oraz wpływać na społeczną odpowiedzialność organizacji (corporate social responsibility).

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Rola Public Relations w kreowaniu wizerunku firmy usługowej (⭐przypisy)
26 stron(-y)
Public relations - opracowanie
22 stron(-y)
Praca menedżera w public relations (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Sponsoring - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Czarny PR w kampaniach wyborczych - praca licencjacka (⭐bibliografia ⭐przypisy)
66 stron(-y)
Promocja - referat (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Sponsoring sportowy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
20 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Public relations (PR)

Public relations (PR)
Ocena: 9.6 / 10
Liczba głosów: 202 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii