Public relations (PR)
To świadome, zaplanowane i trwałe działania, mające na celu tworzenie, utrwalanie oraz rozwijanie wzajemnego zrozumienia między organizacją
a społecznością.
Praktyka public relations wspomaga kształtowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy, oferowanych przez nią produktów i usług. Zarządza zmianami, reputacją, formułuje politykę i pielęgnuje kulturę organizacji. Pełni funkcję kontaktową, informacyjną, prewencyjną, harmonizacyjną, wspomagającą oraz profilowania rynkowego. PR jest doradztwem opartym na zrozumieniu ludzkich zachowań, wspomaga budowanie zaufania między różnymi środowiskami, w oparciu o rzetelne informacje na temat organizacji i podejmowanych przez nią działań.
Klienci wybierają obecnie spośród wielu produktów i usług oferowanych przez różne firmy i zazwyczaj decydują się na te, o których słyszeli pozytywne opinie od innych. Stąd też dbałość o wizerunek firmy i jej relacje z otoczeniem czyli właśnie Public Relations (PR), jest niezwykle ważnym elementem, często decydującym o sukcesie lub klęsce organizacji.
Wizerunek organizacji formowany jest przez różne czynniki i dużą grupę ludzi. Ważne jest, aby osoby te działały profesjonalnie i tworzyły tożsamość przedsiębiorstwa z zachowaniem zasad etyki oraz błyskawicznie reagowały w sytuacjach kryzysowych zawsze znajdując odpowiednie panaceum. Bardzo ważna jest też znajomość zasad współpracy z mediami. Jak z powyższego wynika, przed pracownikami i właścicielami firm stają nowe wyzwania i konieczność nieustannego podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Kształtowanie opinii publicznej to praca specjalistów z wielu dziedzin (psycholodzy, socjolodzy, medioznawcy) zatrudnianych na stanowiskach ds. public relations. Ich zadaniem jest organizowanie zaplanowanych akcji propagandowych i reklamowych, prowadzonych przy użyciu środków masowego przekazu.
Public relations (PR) to dziedzina działalności reklamowej korzystającej z doświadczeń wielu dziedzin wiedzy: filozofii, lingwistyki, ekonomii, socjologii i psychologii. Łączy ona w sobie cechy nauki i sztuki. Naukę można zgłębić. Ale sztuka wkracza w osobiste i subiektywne dziedziny życia człowieka, wymaga właściwej oceny, inicjatywy a nawet inspiracji. Do jej uprawiania potrzebny jest po prostu talent. Z tych powodów nie można opracować pojedynczej definicji PR, rozwiązaniem jest zatem skupienie się na celach i funkcjach public relations.
Wszelkie próby zdefiniowania public relations związane były z eksponowaniem znaczenia jednego elementu jego działalności przy równoczesnym pomniejszaniu czy wręcz ignorowaniu pozostałych. Tworzyło to fałszywy obraz tej dziedziny działalności. Dla przedstawienia zakresu działań podejmowanych w ramach public relations, przy uwzględnieniu różnych punktów odniesienia, przytoczono poniżej definicje tej dziedziny nauki.
Polscy autorzy definiują PR jako zespół celowo zorganizowanych działań, zapewniających organizacji systematyczne komunikowanie się z otoczeniem, mające wywołać pożądane postawy i działania. Wielka Encyklopedia Powszechna PWN, przyjmuje, iż public relations jest nazwą przyjętą w amerykańskiej literaturze naukowej i publicystycznej na oznaczenie ustosunkowań (opinii, postaw, poglądów) szerokich kręgów społecznych do działalności danego przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji. Pozytywne ustosunkowanie się kręgów odbiorców do instytucji i jej inicjatyw stanowi jeden z głównych celów planowo organizowanej akcji propagandowej i reklamowej.
Z kolei w Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych PR określane jest ponadto jako: działalność osoby, firmy, instytucji w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi osobami, firmami itd. albo zdobycia życzliwości opinii publicznej (public opinion); metody stosowane dla osiągnięcia tych celów; personel, zespół trudniący się takimi działaniami zawodowo.
Badacze niemieckiego kręgu językowego określają PR jako wielostronny proces dopasowywania i zaufania, który w idealnym przypadku prowadzić może do identyfikacji interesów. Według Alfreda Oeckla PR to informacja plus dopasowywania plus integracja. Niemieckie Stowarzyszenie Public Relations przyjmuje, że PR to zarządzanie procesami komunikacyjnymi między organizacją i osobami a ich grupami odniesienia przez świadome, celowe i systematyczne kształtowanie tych procesów.
W leksykonach public relations spotyka się bardzo zwięzłe definicje PR, przykładowo PR to planowe i stałe dążenie do zbudowania i rozwijania wzajemnego zrozumienia i zaufania na podstawie systematycznej analizy.
W definicji sformułowanej przez Szwajcarskie Towarzystwo Public Relations wyraźnie podkreśla się cechy PR odróżniające tę działalność od innego rodzaju wpływów na społeczeństwo, a podejmowanych przez jeden tylko typ organizacji, mianowicie przedsiębiorstwo. Nawet komercyjne public relations zachowuje właściwe sobie cele, a także musi kierować się kooperatystyczną postawą wobec otoczenia. PR oznacza rozwijanie zaufania i dążenie do osiągnięcia zrozumienia i sprzyjających warunków działania, celów i efektów przedsiębiorstwa, organizacji, przemysłu lub gałęzi gospodarki.
Jeszcze inna definicja PR powstała na pierwszym zjeździe Stowarzyszeń Public Relations w 1978 roku, w Meksyku: public relations to sztuka i nauka społeczna, mająca na celu analizę tendencji, przewidywanie ich skutków, doradzanie kierującym i realizowanie planowanych działań dla dobra zarówno organizacji, jak i ogółu. Zgodnie z Public Relations News (USA): PR to funkcja zarządzania, umożliwiająca ocenę nastawienia ogółu, dostosowanie polityki i procedur do oczekiwań społeczności i realizację programu zmierzającego do pozyskania zrozumienia i akceptacji.
W 1980 roku specjalna komisja Amerykańskiego Stowarzyszenia Public Relations przedstawiła dwie definicje, ujmujące w sposób zwięzły zasadnicze funkcje i zadania PR:
• public relations pomagają organizacji i jej publiczności we wzajemnej adaptacji
• public relations to starania organizacji (instytucji) o zdobywanie poparcia grup społecznych (publiczności)
Międzynarodowe Stowarzyszenie Public Relations uważa praktykę z zakresu PR jako element zarządzania organizacją, prowadząc do najnowszej definicji sformułowanej przez S. M. Cutlipa, A. H. Centera i G. M. Brooma: public relations to funkcja zarządzania, która nawiązuje i podtrzymuje wzajemnie korzystne stosunki między instytucją oraz grupami (public), od których zależy jej sukces lub klęska.
Najlepszą metodą na rozpoznanie oczekiwań społeczeństwa w stosunku do instytucji prywatnych i publicznych jest badanie opinii publicznej, natomiast rzetelna informacja jest podstawowym środkiem zdobywania zaufania społecznego. Przekazywanie tych informacji powinno być szczegółowo zaplanowane i skoordynowane z innymi akcjami marketingowymi.
Swoistego oddzielenia nauki o public relations od nauki o komunikacji społecznej oraz rozważania PR jako elementu zarządzania i nauki o przedsiębiorczości dokonali J. Grunig i T. Hunt. Określili oni PR jako: zarządzanie komunikowaniem pomiędzy organizacją a jej publicznością. Z tej perspektywy public relations staje się elementem strategicznego planowania, który odpowiada za obserwację otoczenia i perspektyw w rozwoju zainteresowań społecznym (issue scanning i issue monitoring) oraz wpływać na społeczną odpowiedzialność organizacji (corporate social responsibility).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (66 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (20 stron A4)
4. (58 stron A4)
5. (17 stron A4)
6. (10 stron A4)
7. (30 stron A4)
8. (19 stron A4)
9. (20 stron A4)
10. (16 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.2 stron)
5. (1.4 stron)
6. (1 stron)
7. (1.4 stron)
8. (0.4 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Public relations (PR)
Public relations (PR)
Ocena: 9.6 / 10 Liczba głosów: 202 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|