Rodzaje dystrybucji
Kształtowanie strategii dystrybucji obejmuje także decyzje o jej intensywności. Może to być:
- Dystrybucja intensywna polegająca na oferowaniu produktów w maksymalnie dużej liczbie punktów sprzedaży. Dystrybucja intensywna jest powszechnie stosowana na rynku produktów częstego zakupu, których nabywcy oczekują powszechnej dostępności do produktów i skrócenia czasu i wysiłku związanego z zakupem. Oznacza stosowanie długich i szerokich kanałów dystrybucji. Przykładem dystrybucji intensywnej jest sprzedaż napojów Coca Coli lub gumy do żucia, oferowanych wszędzie tam, gdzie jest to tylko możliwe (w różnych sklepach, kioskach z prasą, barach, na stacjach benzynowych, w automatach sprzedażowych, handlu obwoźnym).
- Dystrybucja selektywna polegająca na oferowaniu produktów przez ograniczoną liczbę pośredników dobranych w sposób celowy. Dystrybucja selektywna występuje na rynku produktów okresowego zakupu, których nabywcy poszukują dodatkowych informacji o produkcie, korzystają z usług dodatkowych, a ich decyzje zakupowe są podejmowane w dłuższym czasie (np. meble, sprzęt gospodarstwa domowego, itp.). Dystrybucja selektywna może być efektem autonomicznej decyzji producenta lub też konsekwencją odmowy sprzedaży oferowanego produktu przez pewną grupę pośredników.
- Dystrybucja wyłączna nazywana też ekskluzywną, polegająca na przyznaniu wybranemu podmiotowi na ściśle określonym rynku wyłącznego prawa do sprzedaży produktów danej marki lub firmy. Podmiot ten zobowiązuje się jednocześnie do niesprzedawania w swoim sklepie/hurtowni (lub sieci sklepów/hurtowni) produktów konkurencyjnych. Dystrybucja wyłączna jest stosowana głównie na rynku produktów rzadkiego zakupu, często luksusowych, specjalnych i unikalnych. Jest odpowiednikiem stosowania krótkich i wąskich kanałów dystrybucji (np. luksusowe samochody, indywidualnie projektowana odzież).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (14 stron)
2. (29 stron)
3. (5 stron)
4. (29 stron)
5. (22 stron)
6. (14 stron)
7. (24 stron)
8. (1 stron)
9. (20 stron)
10. (19 stron)
|
Nowości w krótkich Definicjach |
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Rodzaje dystrybucji
Rodzaje dystrybucji
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 4 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|