Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
budżet państwa | socjologia pracy | rodzaje bezrobocia | psychologia reklamy | budżet gospodarstwa domowego | rachunkowość | przykładowy model ekonometryczny | ERP II |

Rozwój zarządzania kadrami - etapy rozwoju

Do niedawna poszukiwano dobrych wykonawców a obecnie profesjonalistów o szczególnych cechach osobowości i charakteru, kreatywnych, skłonnych do podejmowania sensownego ryzyka.

Zmienia się zakres charakteru kierowania tym potencjałem społecznym. Wcześniej było nastawione na administrowanie zasobami ludzkimi (wyznaczano normy, wypłacano wynagrodzenie). Obecne te zasoby ludzkie to zasób strategiczny firmy, czyli taki, który pozwoli uzyskać przewagą konkurencji. Zasób ludzki to czynnik nieograniczony – można go wzbogacać, rozwijać w różnych kierunkach.

ETAPY ROZWOJU ZARZADZANIA KADRAMI:

1. Przełom XIX i XX w. zwany okresem efektywnego wykorzystania ludzi.

2. Lata 1920-1950 – okres zwany erą dobrego traktowania ludzi. Zaczęto coraz częściej wykorzystywać wiedzę psychologiczną i socjologiczną. Uważano, że jeżeli stworzy się lepsze warunki psychospołeczne to ludzie będą lepiej pracować.
E. Mayo – przeprowadził badania na temat wpływu stosunków międzyludzkich na wydajność pracy.

3. Po roku 1950 – okres potencjału ludzkiego. W tym okresie cechą charakterystyczną jest to, że pracowników uważa się za zasób firmy.

Zaczęto akcentować konieczność zmiany stylów kierowania z automatycznego na konsultacyjny, partycypacyjny czy tez na dynamiczne zarządzanie personelem (lata 80-te). Wśród koncepcji dynamicznego zarządzania na uwagę zasługuje:
- zarządzanie przez animację: animator to osoba, która dzięki własnej kreatywności i energii potrafi to przenieść na swoich podwładnych; potrafi ich przekonać, że to oni są wyjątkowi i są potrzebni do tych obowiązków. Animator oczekuje od pracowników otwartości i że zarazi ich własnym entuzjazmem, przekona do aktywności, że będą słuchać uwag i opinii.
- Zarządzanie wędrujące lub spacerujące lub zarządzanie przez obchód: dotyczy też osoby kierownika, który jest blisko współpracowników. Ta osoba wędruje pomiędzy stanowiskami, pomaga i wspiera, wzbudza zainteresowanie np. ubiorem (dres, kaszkiet); podtrzymywana jest rodzinna atmosfera

4. Lata 90-te – marketing personalny; podstawowym założeniem jest traktowanie pracowników tak jakby byli klientami firmy. Kierownicy powinni rozpoznać potrzeby, aspiracje i dążenia ludzi.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi (⭐bibliografia ⭐przypisy)
6 stron(-y)
Zarządzanie kadrami - ściąga
1 stron(-y)
Podstawy zarządzania kadrami
28 stron(-y)
Wykłady z zarządzania kadrami - teoria
27 stron(-y)
Doskonalenie kadr - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Ocena pracowników - jako podsystem zarządzania kadrami (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Szkolenia pracowników - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Rozwój zarządzania kadrami - etapy rozwoju

Rozwój zarządzania kadrami - etapy rozwoju
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 149 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii