Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
analiza rentowności | prezentacje z zarządzania jakością | wskaźniki analizy finansowej | strategia sprzedaży | cenowa elastyczność podaży | europejski system walutowy | przywództwo | formuła 4P |

Strategia - jej definicje i cechy


Strategia dotyczy przyszłości przedsiębiorstwa jako całości, a wytyczne, z których się składa powinny odpowiedzieć na pytanie: Jak zapewnić istnienie przedsiębiorstwa w długiej perspektywie czasu, jako instytucji o wyraźnej tożsamości i względnie niezależnej chociaż powiązanej z otoczeniem?

Etymologia słowa "strategia" wywodzi się od greckiego słowa 'strategos', które oznacza 'dowódcę wojsk'; jest to praktyka przygotowania i prowadzenia wielkich operacji i kampanii wojskowych. Ogólnie rzecz biorąc, strategia przez wielu autorów krajowych i zagranicznych pojmowana i definiowana jest bardzo różnie.
Według K. von Clausewitza – 'strategia to zbiór działań prowadzących do spełnienia planu wojennego, zawierającego projekty poszczególnych kampanii, a w ich ramach bitew'.

Definicje strategii

• Alfred Chandler (1962): Określenie długookresowych celów i zamierzeń przedsiębiorstwa, a także wybór kierunków działania i alokacja środków niezbędnych do osiągnięcia tych celów.

• Robert D. Buzzell, Bradley T. Gale (1987): Przyjęte przez menadżerów sposoby postępowania i decyzje o kluczowym wpływie na finanse firmy. Decyzje te i działania są zwykle nieodwracalne i wiążą się z wykorzystaniem znacznych zasobów przedsiębiorstwa.

• Kenneth Andrews (1971): Strategia stanowi model składający się z celów, zamierzeń i podstawowych działań zmierzających do osiągnięcia tych celów. Określa, jaka jest, i mówi, jaka powinna być działalność firmy; określa aktualny i pożądany stan przedsiębiorstwa.

• Webster’s New Dictionary and Thesaurus: Strategia to usystematyzowane działanie mające na celu przechytrzenie przeciwnika, wywiedzenie go w pole.

• Longman Dictionary of Business English: Strategia to plan, który określa zachowanie się przedsiębiorstwa w przyszłości. Nie może to być jednak zwykły plan, ale uwzględniający wszystkie te elementy, które mogą mieć wpływ na końcowe powodzenie. Jest to więc taki plan, który określa drogi środki pozwalające przedsiębiorstwu rozwijać się i osiągać wytyczone cele w możliwie najkorzystniejszych dla niego warunkach i przy zgodnej współpracy z otoczeniem.

Cechy strategii

• ciągłość strategii, tzn istnienie logicznego związku między programami działania w różnych horyzontach czasowych
• kompleksowość strategii – zasięg ogólno-organizacyjny strategii
• spójność strategii – zgodność merytoryczna programów rozwoju przedsiębiorstwa z działalnością bieżącą
• elastyczność strategii – zdolność dostosowania tempa i sposobów rozwoju do aktualnych warunków
• realność strategii – dostosowanie do aktualnych i przyszłych zmian zachodzących w otoczeniu i w przedsiębiorstwie (istnieje możliwość realizacji)

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Analiza SWOT fabryki snów Walta Disneya i Disneylandu (⭐bibliografia)
6 stron(-y)
Projekt strategii marketingowej firmy
13 stron(-y)
Model 7S - opracowanie
9 stron(-y)
Studium przypadku IBM
5 stron(-y)
Plan marketingowy dla przewozów pasażerskich i turystycznych
16 stron(-y)
Strategia i polityka marketingowa firmy
14 stron(-y)
Strategie marketingowe - referat (⭐bibliografia)
25 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Strategia - jej definicje i cechy

Strategia - jej definicje i cechy
Ocena: 9.9 / 10
Liczba głosów: 204 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować