Wyszukiwarka serwisu
Warto zobaczyć

Strategie cenowe przedsiębiorstwa

Metody kształtowania cen decydują o wyborze przez przedsiębiorstwo strategii cenowej. Jest to szczególnie istotne w chwili wprowadzania nowego produktu na rynek. W takiej sytuacji cena często decyduje o tym, czy zostanie on zaakceptowany przez nabywców, czy też nie.

Strategia cenowa to zbiór działań przedsiębiorstwa dotyczący kalkulowania cen dopasowany do wybranego rynku docelowego, wizerunku firmy oraz wykorzystania innych narzędzi marketingu mix.

Przedsiębiorstwo ma możliwość zastosowania jednej z trzech strategii cenowych: strategii cen wysokich, umiarkowanych oraz niskich.

Strategia cen wysokich polegająca na ustalaniu ceny wyższej niż cena produktów konkurencyjnych może przybierać dwie formy:
- strategii prestiżowej, która dotyczy towarów najwyższej jakości, luksusowych i ekskluzywnych
- strategii zgarniania śmietanki (skimming), która polega na wprowadzeniu na rynek produktów nowych lub unowocześnionych o wysokich cenach

Strategia cen umiarkowanych polega na ustaleniu ceny produktu na poziomie cen podobnych produktów konkurencyjnych. Przynosi firmie korzyści wtedy, gdy produkt charakteryzuje się jakimś szczególnym walorem, niespotykanym w przypadku konkurentów.

Strategia cen niskich polegająca na ustaleniu ceny na poziomie niższym niż cena produktów konkurencyjnych, również może przybierać dwie formy:
- strategii dyskontowej, która zakłada ustalenie i utrzymywanie niskich cen
- strategii penetracji (przenikania), która polega na wprowadzeniu na rynek produktu o niskiej cenie

W ramach tych ogólnych strategii cenowych przedsiębiorstwo ma możliwość podejmowania szczegółowych decyzji czyli ustalania taktyki cenowej. Taktyki cenowe mogą oznaczać stosowanie:
- cen wiązanych - polegających na sprzedawaniu dwóch lub więcej produktów za jedną cenę
- cen kompensacyjnych - polegających na ustalaniu ceny na jeden produkt na poziomie zbliżonym do kosztów własnych
- cen nierównych - opierających się na założeniu ustalania cen nieco poniżej pełnej ceny np. 99 zł lub 99,99 zł zamiast 100 zł ze względu na tzw. aspekt psychologiczny
- cen wygodnych - będących przeciwieństwem cen nierównych. Mają postać cen zaokrąglonych lub równych wartości określonej monety (co ułatwia sprzedaż produktu w automatach)
- linii cenowej - oferując całą gamę produktów pokrewnych przedsiębiorstwo ustala kilka wybranych poziomów cenowych
- cen sugerowanych - producent proponuje detalistom stosowanie określonych cen detalicznych
- polityki jednej ceny – przedsiębiorstwo ustala jedną cenę na wszystkie produkty, które sprzedaje (np. wszystko w cenie 5 złotych)

Powyższe informacje to za mało? Przeczytaj więc gotowe opracowania, prezentacje, wykłady oraz obszerne referaty z bibliografią i przypisami. Po pobraniu na dysk pliki możesz dowolnie edytować i drukować.

Oto przykłady:
Ilość stron
- Negocjacje cenowe 14
- Polityka ceny w strategii marketingowej firmy 10
- Strategiczne zarządzanie marketingowe - referat 30
- Ściąga z marketingu 2 2
- Strategie zarządzania kapitałem obrotowym - praca 6
- Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw - korporacje transnarodowe 25
- Strategie rozwoju firmy 17

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Strategie cenowe przedsiębiorstwa

Strategie cenowe przedsiębiorstwa
Ocena: 9.9 / 10
Liczba głosów: 6 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować