Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
system motywacji | BEP | teoria procesu | ocena zdolności kredytowej | wynagrodzenia | sezonowość | menedżer | VBM |

Styl konsultacyjny - definicja, wady i zalety

Styl konsultacyjny to jeden z trzech podstawowych stylów przywództwa, obok stylu autokratycznego i stylu partycypacyjnego. Charakteryzuje się on tym, że przywódca dokonuje decyzji po przeprowadzeniu konsultacji z podwładnymi.

W tym stylu przywódca ma świadomość, że sam nie posiada wszystkich potrzebnych informacji, a także że nie zawsze jest w stanie dokonać najlepszej decyzji bez konsultacji. W tym celu przedstawia problem i prosi o opinie swoich podwładnych, biorąc pod uwagę ich wiedzę i doświadczenie. Następnie analizuje zebrane opinie i podejmuje decyzję na podstawie swojej ostatecznej oceny.

Styl konsultacyjny ma swoje zalety i wady. Z jednej strony pozwala on na uwzględnienie różnych perspektyw i opinii, co zwiększa szanse na podjęcie najlepszej decyzji. Z drugiej strony może być czasochłonny i kosztowny w realizacji, a także może prowadzić do powolnego tempa podejmowania decyzji, ponieważ wymaga konsultacji z wieloma osobami.

Istnieje także ryzyko, że nie wszyscy podwładni wyrażą swoje prawdziwe opinie bojąc się sprzeciwić przywódcy. W takiej sytuacji decyzja przywódcy będzie oparta na niewystarczającej liczbie informacji, co może prowadzić do nieprawidłowych lub nieskutecznych decyzji.

Styl konsultacyjny jest często uważany za pośredni między autokratycznym i partycypacyjnym. Dzięki konsultacjom z podwładnymi dyrektor może zdobyć ważne informacje, a także uzyskać wsparcie i zrozumienie dla swojej decyzji. Jednakże podwładni mogą czuć się zniechęceni lub zignorowani jeśli ich opinie zostaną odrzucone lub nie będą brane pod uwagę.

W stylu konsultacyjnym podwładni muszą mieć pewne umiejętności i wiedzę, aby móc zaproponować właściwe rozwiązania i podać swoje argumenty. Dodatkowo, dyrektor musi być gotowy na zmianę swojego stanowiska i dostosowanie swojej decyzji do zgłaszanych uwag, jeśli przekonają go do tego argumenty podwładnych.

Styl konsultacyjny może być szczególnie skuteczny w sytuacjach, gdy dyrektor ma do czynienia z problemem, którego rozwiązanie wymaga wiedzy lub doświadczenia, którego nie posiada. Jednak może być mniej efektywny, gdy decyzja musi zostać podjęta szybko, a podwładni nie posiadają wystarczającej wiedzy lub doświadczenia w danej dziedzinie.

W każdym przypadku styl konsultacyjny wymaga otwartej i transparentnej komunikacji między dyrektorem a jego podwładnymi, aby zapewnić skuteczność i zrozumienie dla podejmowanych decyzji.

Reasumując: styl konsultacyjny jest jednym z możliwych podejść do podejmowania decyzji przez przywódcę. Warto jednak pamiętać o jego zaletach i wadach oraz o konieczności zapewnienia wolności wypowiedzi dla podwładnych.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Style kierowania
8 stron(-y)
Style kierowania i kierownicy
7 stron(-y)
Menedżer XXI wieku (⭐bibliografia ⭐przypisy)
18 stron(-y)
Style kierowania - opracowanie
6 stron(-y)
Negocjacje - praca (⭐bibliografia)
16 stron(-y)
Negocjacje zbiorowe - referat (⭐bibliografia)
22 stron(-y)
Model 7S - opracowanie
9 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Styl konsultacyjny - definicja, wady i zalety

Styl konsultacyjny - definicja, wady i zalety
Ocena: 8.8 / 10
Liczba głosów: 174 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii