Style kierowania
Styl kierowania to pewien charakterystyczny i powtarzający się sposób oddziaływania kierownika na podwładnego. Specyfika takiego oddziaływania może dotyczyć np. doboru składników i narzędzi kształtowania zachowań podwładnych w poszczególnych fazach procesu kierowania.
W teorii i w praktyce wyodrębnia się i stosuje wiele różnych stylów kierowania, przy czym skalę tego zróżnicowania wyznaczają dwie biegunowe orientacje:
- styl zorientowany na zadania (autokratyczny)
- styl zorientowany na ludzi (demokratyczny)
Styl zorientowany na zadania charakteryzuje się silną koncentracją na realizacji wyznaczonych zadań i przestrzeganiu obowiązujących procedur, przepisów i reżimów technologicznych.
Styl zorientowany na ludzi charakteryzuje się uwzględnieniem potrzeb i cech osobowości podwładnych oraz empatią (empatia – umiejętność rozpoznawania potrzeb i oczekiwań innych ludzi oraz uwzględniania wyników tego rozpoznania w swoich działaniach) ze strony kierownika, dbałością o rozwój pracowników, a także kształtowaniem właściwego klimatu organizacyjnego.
Dociekania teoretyczne i badanie zachowania się kierowników wobec podwładnych doprowadziły do wypracowania tzw. siatki kierowniczej Blacke’a Mouton'a.
Za pomocą siatki kierowniczej określa się warianty zachowań kierowników, wynikające z różnych proporcji składników stylu zorientowanego na zadania i stylu zorientowanego na ludzi. Ocena tych wariantów podawana jest przy pomocy wskaźnika x.y, gdzie x odpowiada orientacji na zadania, a y orientacji na ludzi (parametry x i y mieszczą się w przedziale 1-9).
Zasadnicze warianty tak ustalonych stylów kierowania wyznaczone są przez punkty:
• 1.1 – tzw. separujący, ubogi styl kierowania, mała dbałość o ludzi (atmosferę) i zadania
• 1.9 – w tzw. styl towarzyski, klubowy (dbałość o pracowników i atmosferę zdecydowanie dominują nad orientacją na zadania)
• 9.1 – styl zadaniowy, autorytarny z dominacją opcji na zadania
• 9.9 – styl zintegrowany, demokratyczny, zrównoważony na wysokim poziomie opcję za zadania i ludzi
• 5.5 – styl zrównoważony na poziomie przeciętnym
Każdy z wyróżnionych stylów kierowania może być w konkretnej sytuacji przydatny i charakteryzować się większą bądź mniejszą efektywnością. Problemem kierownika jest wybór stylu bardziej efektywnego, co wiąże się dodatkowo z elastycznością zachowań samego kierownika.
Charakterystyka dwóch krańcowych stylów kierowania (styl autokratyczny i styl demokratyczny) może być dokonana także przez pryzmat następujących faz procesu kierowania:
• określenie zadań (udział podwładnych, uwzględnienie potrzeb i aspiracji podwładnych, otwartość na pomysły, opcja na wynik końcowy i opcja na sposób wykonania zadania)
• sposób przekazywania zadań podwładnym (stosowane formy zleceń, stopień narzucania sposobu wykonania, samodzielność podwładnych, wyznaczanie czasu na przystąpienie do wykonania zadania i jego zakończenie, miejsce przekazywania zadania, stopień uświadamiania szerszego kontekstu zadania cząstkowego, wyznaczanie przedziałów tolerancji popełnianych błędów, relacja zakresów odpowiedzialności i uprawnień)
• tworzenie warunków do działania (uwarunkowania fizyczne, organizacyjne, społeczne – w tym dobór ludzi do zespołów zadaniowych - i ekonomiczne)
• motywowanie (rodzaje stosowanych bodźców oraz argumentów racjonalnych i emocjonalnych, stopień uwzględnienia predyspozycji, potrzeb i umiejętności podwładnych, powiązanie efektywności działań z wynagrodzeniami)
• kontrola (zakres kontroli – bieżąca i końcowa, stopień szczegółowości kontroli, rygorystyczność kontroli w zakresie wyników końcowych i sposobu wykonania zadania, zakres konsultacji pokontrolnych z podwładnymi, analiza popełnionych błędów)
Ciekawym nurtem dociekań naukowych w opisywanym temacie jest poszukiwanie uwarunkowań wpływających na wybór właściwego stylu kierowania dostosowanego do konkretnej sytuacji (stąd określenie tego nurtu jako tzw. podejście sytuacyjne).
Efektem badań podejmowanych w tym kierunku jest identyfikacja różnych zmiennych wpływających na decyzję o wyborze najlepszego stylu kierowania. Do najbardziej znanych modeli sytuacyjnych w zakresie stylów kierowania należą:
• model Fiedler'a (relacje między kierownikiem i grupą, struktura zadań i pozycja władcza)
• model ścieżki do celu (osobiste cechy i potrzeby podwładnych – m.in. umiejscowienie kontroli, uzdolnienia, aspiracje, opcja na rozwój; wymagania dotyczące pracy i środowiska – istota zadań , oficjalny system władzy, charakter grupy roboczej)
• ewolucyjna teoria przywództwa Hersey'a i Blanchard'a (dojrzałość podwładnych, ewolucja postaw pracowniczych)
• model Vroom'a i Yetton'a (partycypacja pracowników w podejmowaniu decyzji – wymagania jakościowe decyzji, kwalifikacje kierownika i posiadane przez niego informacje, ustrukturyzowanie problemu, postawa podwładnych i akceptacja przez nich celów organizacji)
Wszystkie wskazane modele porządkują czynniki wyboru stylu kierowania i skłaniają do refleksji, ale każdy z nich ma swoje ograniczenia i są niekiedy nadmiernie skomplikowane, co utrudnia ich stosowanie. W większości przypadków nie zostały również gruntownie zweryfikowane, dlatego posiadają przede wszystkim znaczenie teoretyczne.
Warto jednak pamiętać o najważniejszych uwarunkowaniach poprawnego wyboru stylu kierowania, a należą do nich:
• kwalifikacje i cechy osobowości kierowników
• kwalifikacje i cechy osobowości podwładnych (w tym lokalizacja kontroli)
• różnice między kwalifikacjami kierownika i podwładnymi
• charakter i stopień spójności grupy pracowniczej (nastawienie przywódcy grupy do kierownika, otoczenie społeczne przywódcy)
• relacje między kierownikiem i grupą (autorytet rzeczywisty kierownika, zaufanie, szacunek, utożsamianie się z celami firmy, obiektywność ocen kierownika)
• znaczenie czynnika czasu i dyscypliny w dane sytuacji
• charakter zadań (stopień strukturyzacji, pilność wykonania, stopień wymagań jakościowych)
• charakter (rodzaj i specyfika) instytucji
• styl kierowania preferowany przez przełożonego (szefa firmy)
• styl kierowania preferowany przez kierowników na tym samym szczeblu organizacyjnym
• stopień zmienności warunków wewnętrznych i zewnętrznych
• typ struktury organizacyjnej firmy (zwłaszcza ilość szczebli organizacyjnych i rozpiętość kierowania)
Style kierowania możemy również sklasyfikować dzieląc je na:
• Styl nakazowy, styl autorytarny, w którym kierownik sam podejmuje decyzje, oznajmia o nich i wymaga ich wykonania
• Styl nakłaniający, styl w którym kierownik podejmuje decyzje po ograniczonej dyskusji i wyjaśnia je lub przekonuje podwładnych
• Styl konsultujący, styl, w którym kierownik uzyskuje wskazówki, zachęcając do zadawania pytań, sam udziela wskazówek i zasięga opinii podwładnych przed podjęciem decyzji
• Styl współuczestniczący, styl w którym kierownik przedstawia problem, określa graniczne warunki rozwiązania, a decyzje są podejmowane wspólnie
• Styl delegujący, styl w którym kierownik pozwala działać podwładnym w określonych granicach, definiując warunki brzegowe i dostosowując się do wymaganych podwładnych
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (18 stron A4)
2. (24 stron A4)
3. (31 stron A4)
4. (9 stron A4)
5. (9 stron A4)
6. (40 stron A4)
7. (22 stron A4)
8. (8 stron A4)
9. (12 stron A4)
10. (9 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.6 stron)
3. (0.5 stron)
4. (1 stron)
5. (2.3 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.6 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.8 stron)
10. (1.8 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Style kierowania
Style kierowania
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 204 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|