System gromadzenia informacji o rynku
Badania marketingowe to ogół metod i technik systematycznego gromadzenia, przetwarzania i analizowania informacji ułatwiających podejmowanie decyzji i zmniejszających ryzyko działania. Dotyczą one:
- Warunków działania, tj. warunków zewnętrznych i wewnętrznych. Badając warunki zewnętrzne gromadzi się informacje na temat wielkości i struktury prognozowanego popytu, konkurencji, szans i zagrożeń wynikających z makrootoczenia gospodarstwa (sytuacja gospodarcza kraju, sytuacja gospodarstw domowych, kultura, tradycja, postęp techniczny, regulacje prawne itp.). Badając warunki wewnętrzne działania należy skoncentrować uwagę na własnych możliwościach technicznych, organizacyjnych, finansowych, kadrowych itp.
- Instrumentów oddziaływania na rynek tj. marketingu-mix: jakich usług oczekują potencjalni klienci, jakie ceny są w stanie zaakceptować, jak zwiększyć dostępność usług, jak dotrzeć z informacją do klientów?
- Wyników działania czyli osiąganych zysków, udziału w rynku, wizerunku gospodarstwa w oczach klientów
W badaniach marketingowych wykorzystuje się:
- Pierwotne źródła informacji czyli takie źródła, które tworzone są z myślą o rozwiązaniu konkretnych, pojawiających się w firmie problemów. Są nimi: obserwacja rynku, metody wykorzystujące kwestionariusze np. wywiady, ankiety oraz eksperyment rynkowy polegający na wprowadzeniu w naturalne warunki działania dodatkowych, oddziałujących na klientów bodźców.
- Wtórne źródła informacji, które powstają niezależnie od tego czy będą wykorzystywane do rozwiązywania powstających na rynku problemów. Do źródeł tych zaliczyć można: internet, ewidencję i księgowość własnej firmy, informacje pochodzące z urzędów statystycznych, publikacje instytutów badawczych, prasę, radio, telewizję, książkę telefoniczną, panoramę firm itp.
Tylko rzetelna wiedza o klientach, ich oczekiwaniach, preferencjach, możliwościach finansowych oraz poczynaniach konkurencji i zmianach w otoczeniu pozwala na wypracowanie optymalnej oferty usługowej i sprostanie wymaganiom współczesnego rynku usług turystycznych.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (7 stron A4)
2. (34 stron A4)
3. (9 stron A4)
4. (7 stron A4)
5. (8 stron A4)
6. (2 stron A4)
7. (8 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (7 stron A4)
10. (11 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.9 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.6 stron)
6. (0.5 stron)
7. (0.4 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » System gromadzenia informacji o rynku
System gromadzenia informacji o rynku
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 118 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|