Zalety i wady franchisingu dla biorcy licencji (franchisobiorcy)
Z punktu widzenia biorcy franchising ma następujące zalety:
• biorca może korzystać z doświadczeń i know-how wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa, które ma już ustaloną renomę i pozycję na rynku;
• zredukowane są w bardzo poważnym stopniu koszty promocji i reklamy związane
z rozpoczęciem nowej działalności handlowej;
• działając pod skrzydłami wielkiej korporacji biorca uzyskuje łatwiejszy dostęp do kredytów i korzystniejsze warunki ich udzielenia;
• wiarygodność kredytowa jest dużo większa, gdyż upadłość przedsiębiorstw działających na zasadzie franchisingu zdarza się o wiele rzadziej niż wśród tych "normalnych" (w USA na każde osiem plajtujących przedsiębiorstw tylko jedna działa w systemie franchisingowym);
• dzięki zastosowaniu sprawdzonych przez dawcę procedur, biorca ogranicza do minimum ryzyko swojej działalności gospodarczej; trzeba pamiętać, że 90% firm bankrutuje w ciągu pierwszych 2 lat działalności, z czego tylko 5% z nich to franchisingobiorcy;
• dawca przekazuje biorcy, bowiem swoje doświadczenie dostarczając odpowiednich instrukcji, organizując szkolenie, a także zapewniając stałą opiekę organizacyjną;
• dawca zapewnia pomoc w wyborze miejsca prowadzenia przyszłej działalności, zakupie lub leasingu wyposażenia;
• dawca gwarantuje mocą umowy wyłączność na określony obszar terytorialny, a więc chroni go przed konkurencją innych punktów tej samej sieci na tym obszarze;
• dawca zapewnia biorcy korzyści z kampanii reklamowej prowadzonej przez franchisingodawcę na taką skalę, na jaką biorca ze względu na wielkość swojego przedsięwzięcia nie mógłby sobie pozwolić;
• umożliwia biorcy korzystanie z bieżącej pomocy, konsultacji, doradztwa firmy.
Ograniczenia i obowiązki (wady) biorcy wynikające z umowy franchisingu:
• biorca sam organizuje własną firmę, inwestując w jej rozwój prywatne pieniądze;
• biorca zobowiązany jest do stosowania określonych form sprzedaży, a także płaci dawcy opłatę licencyjną oraz z reguły również opłatę wstępną za prawo wejścia do sieci;
• biorca jest całkowicie podporządkowany zasadom panującym w danym przedsiębiorstwie, musi dostosować się do jego image'u i polityki, słuchać rad i poleceń, czego wyrazem jest czasem całkowita uniformizacja wyglądu pomieszczeń czy pracowników;
• biorca ma obowiązek nieujawniania osobom trzecim części know-how (objętych klauzulą tajności) ani w trakcie trwania umowy, ani po jej wygaśnięciu;
• dawca zastrzega, że firma biorcy oraz związane z nią osoby fizyczne (czy organizacje) nie podejmą żadnej działalności sprzecznej z interesem firmy dawcy, w tym działalności konkurencyjnej, utrzymają dobrą reputację firmy, wspólną tożsamość firmy oraz dołożą starań o rozwój przedsięwzięcia;
• działalność biorcy nie zawsze spotyka się z aprobatą centrali, a wówczas może ona skorzystać z klauzuli jednostronnego rozwiązania umowy, które to prawo najczęściej dawca sobie zastrzega;
• umowa określa zasady, na jakich dawca może zlikwidować lub zbywać swoje przedsiębiorstwo.
Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania. Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.
Przykładowe tematy do pobrania:
| Ilość stron A4 |
✅ Franczyza (franchising) - prezentacja |
30 stron(-y) |
✅ Franchising i jego wpływ na skuteczność działań wybranych firm (⭐bibliografia ⭐przypisy) |
12 stron(-y) |
✅ Franchising a kanały dystrybucji (⭐bibliografia) |
23 stron(-y) |
✅ Franczyza - istota i korzyści franchisingu (⭐bibliografia) |
15 stron(-y) |
✅ Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa - rodzaje struktur oraz ich wady i zalety |
12 stron(-y) |
✅ Analiza strategiczna przedsiębiortwa - prezentacja |
27 stron(-y) |
✅ Struktury organizacyjne - ich typy, cechy, zalety i wady |
12 stron(-y) |
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (12 stron A4)
2. (27 stron A4)
3. (12 stron A4)
4. (10 stron A4)
5. (26 stron A4)
6. (8 stron A4)
7. (31 stron A4)
8. (22 stron A4)
9. (19 stron A4)
10. (29 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.9 stron)
4. (0.8 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.4 stron)
8. (2.2 stron)
9. (0.3 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Zalety i wady franchisingu dla biorcy licencji (franchisobiorcy)
Zalety i wady franchisingu dla biorcy licencji (franchisobiorcy)
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 218 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|