Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
marketing w handlu | magazynowanie | podstawy rachunkowości | łączenie przedsiębiorstw | funkcja CES | system produkcyjny | kapitał obrotowy | planowanie zasobów przedsiębiorstwa |

Zalety i wady franchisingu dla biorcy licencji (franchisobiorcy)

Z punktu widzenia biorcy franchising ma następujące zalety:

• biorca może korzystać z doświadczeń i know-how wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa, które ma już ustaloną renomę i pozycję na rynku;
• zredukowane są w bardzo poważnym stopniu koszty promocji i reklamy związane
z rozpoczęciem nowej działalności handlowej;
• działając pod skrzydłami wielkiej korporacji biorca uzyskuje łatwiejszy dostęp do kredytów i korzystniejsze warunki ich udzielenia;
• wiarygodność kredytowa jest dużo większa, gdyż upadłość przedsiębiorstw działających na zasadzie franchisingu zdarza się o wiele rzadziej niż wśród tych "normalnych" (w USA na każde osiem plajtujących przedsiębiorstw tylko jedna działa w systemie franchisingowym);
• dzięki zastosowaniu sprawdzonych przez dawcę procedur, biorca ogranicza do minimum ryzyko swojej działalności gospodarczej; trzeba pamiętać, że 90% firm bankrutuje w ciągu pierwszych 2 lat działalności, z czego tylko 5% z nich to franchisingobiorcy;
• dawca przekazuje biorcy, bowiem swoje doświadczenie dostarczając odpowiednich instrukcji, organizując szkolenie, a także zapewniając stałą opiekę organizacyjną;
• dawca zapewnia pomoc w wyborze miejsca prowadzenia przyszłej działalności, zakupie lub leasingu wyposażenia;
• dawca gwarantuje mocą umowy wyłączność na określony obszar terytorialny, a więc chroni go przed konkurencją innych punktów tej samej sieci na tym obszarze;
• dawca zapewnia biorcy korzyści z kampanii reklamowej prowadzonej przez franchisingodawcę na taką skalę, na jaką biorca ze względu na wielkość swojego przedsięwzięcia nie mógłby sobie pozwolić;
• umożliwia biorcy korzystanie z bieżącej pomocy, konsultacji, doradztwa firmy.

Ograniczenia i obowiązki (wady) biorcy wynikające z umowy franchisingu:

• biorca sam organizuje własną firmę, inwestując w jej rozwój prywatne pieniądze;
• biorca zobowiązany jest do stosowania określonych form sprzedaży, a także płaci dawcy opłatę licencyjną oraz z reguły również opłatę wstępną za prawo wejścia do sieci;
• biorca jest całkowicie podporządkowany zasadom panującym w danym przedsiębiorstwie, musi dostosować się do jego image'u i polityki, słuchać rad i poleceń, czego wyrazem jest czasem całkowita uniformizacja wyglądu pomieszczeń czy pracowników;
• biorca ma obowiązek nieujawniania osobom trzecim części know-how (objętych klauzulą tajności) ani w trakcie trwania umowy, ani po jej wygaśnięciu;
• dawca zastrzega, że firma biorcy oraz związane z nią osoby fizyczne (czy organizacje) nie podejmą żadnej działalności sprzecznej z interesem firmy dawcy, w tym działalności konkurencyjnej, utrzymają dobrą reputację firmy, wspólną tożsamość firmy oraz dołożą starań o rozwój przedsięwzięcia;
• działalność biorcy nie zawsze spotyka się z aprobatą centrali, a wówczas może ona skorzystać z klauzuli jednostronnego rozwiązania umowy, które to prawo najczęściej dawca sobie zastrzega;
• umowa określa zasady, na jakich dawca może zlikwidować lub zbywać swoje przedsiębiorstwo.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Franczyza (franchising) - prezentacja
30 stron(-y)
Franchising i jego wpływ na skuteczność działań wybranych firm (⭐bibliografia ⭐przypisy)
12 stron(-y)
Franchising a kanały dystrybucji (⭐bibliografia)
23 stron(-y)
Franczyza - istota i korzyści franchisingu (⭐bibliografia)
15 stron(-y)
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa - rodzaje struktur oraz ich wady i zalety
12 stron(-y)
Analiza strategiczna przedsiębiortwa - prezentacja
27 stron(-y)
Struktury organizacyjne - ich typy, cechy, zalety i wady
12 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Zalety i wady franchisingu dla biorcy licencji (franchisobiorcy)

Zalety i wady franchisingu dla biorcy licencji (franchisobiorcy)
Ocena: 8.7 / 10
Liczba głosów: 218 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii