Zasada zupełności budżetu
Wymaga ona ujęcia w budżecie wszystkich dochodów i wydatków państwa. Często jednak w praktyce w przypadku planów finansowych niektórych funduszy lub agencji, podczas opracowywania budżetu ich dysponenci wykazują niższe dochody, po to aby uzyskać wyższe dotacje z budżetu państwa.
Zasada ta powstała w okresie kapitalizmu wolnokonkurencyjnego, gdy państwo nie zajmowało się bezpośrednio prowadzeniem działalności gospodarczej. Z czasem przestała ona mieć zastosowanie. Geneza tej zasady wiąże się z walką polityczną parlamentu o całkowitą kontrolę nad wydatkami rządu.
Wadą tej zasady jest to, że uniemożliwia ona ustalanie czystych kosztów działalności poszczególnych służb, rozgraniczając wydatki od dochodów zniechęca kierowników służb administracyjnych do poprawy jakości pracy tych służb i wypracowywania dodatkowych wpływów. Powyższe minusy tej zasady sprawiają, że dopuszcza się szeroko wyjątki.
W Polsce do tradycyjnie stosowanych wyjątków zalicza się formy budżetowania netto w publicznej gospodarce budżetowej, występujących pod nazwami: jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, środków specjalnych, gospodarstw pomocniczych i funduszy celowych.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (6 stron A4)
2. (17 stron A4)
3. (14 stron A4)
4. (11 stron A4)
5. (21 stron A4)
6. (10 stron A4)
7. (18 stron A4)
8. (19 stron A4)
9. (19 stron A4)
10. (28 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.1 stron)
2. (0.8 stron)
3. (0.6 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.2 stron)
7. (1.4 stron)
8. (0.9 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse publiczne » Zasada zupełności budżetu
Zasada zupełności budżetu
Ocena: 8.9 / 10 Liczba głosów: 208 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|