Znaczenie elastyczności cenowej popytu w kształtowaniu polityki cen
Doceniając wagę zależności cen od popytu, podstawowe znaczenie w koncepcji marketingu ma analiza kształtowania się popytu pod wpływem zmian cen. Dostarcza ona informacji o reakcjach popytu na prowadzoną przez przedsiębiorstwo politykę cen oraz jej zmiany. Reakcje popytu na zmiany cen znajdują wyraz w cenowej elastyczności popytu.
Można wyróżnić trzy wartości, jakie przybiera współczynnik elastyczności cenowej popytu:
|e| > 1 popyt elastyczny (głównie artykuły luksusowe)
|e| = 1 popyt proporcjonalny
|e| < 1 popyt mało elastyczny artykuły pierwszej potrzeby, art. komplementarne, część artykułów wyższego rzędu)
W praktyce występują sytuacje bardziej złożone, w których oprócz bezpośredniej zależności popytu i cen występują jeszcze inne powiązania. Chodzi tu głównie o wzajemne reakcje cen substytutów badanego artykułu. Ich wpływ na popyt można mierzyć za pomocą tzw. współczynnika mieszanej elastyczności popytu.
Należy pamiętać, że decyzje w kwestii cen muszą uwzględniać rozmiar popytu i jego tendencje w segmencie, do którego firma adresuje swoje produkty.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (24 stron A4)
2. (19 stron A4)
3. (34 stron A4)
4. (7 stron A4)
5. (25 stron A4)
6. (15 stron A4)
7. (10 stron A4)
8. (20 stron A4)
9. (18 stron A4)
10. (29 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.1 stron)
2. (0.1 stron)
3. (0.1 stron)
4. (0.3 stron)
5. (1 stron)
6. (0.7 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.9 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Reklama » Znaczenie elastyczności cenowej popytu w kształtowaniu polityki cen
Znaczenie elastyczności cenowej popytu w kształtowaniu polityki cen
Ocena: 9.6 / 10 Liczba głosów: 173 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|