111 zagadnień na egzamin z zarządzania i organizacji
Bardzo obszerne opracowanie liczące ponad 200 stron A4. Wśród nich znaleźć można zagadnienia pojawiające się na egzaminie z zarządzania i organizacji przedsiębiorstwa.
Wśród pytań znaleźć można omówienie takich zagadnień jak m.in.:
- Zasady industrializmu wg Tofflera
- Cechy Tayloryzmu
- Wykresy gantta
- Efektywność
- Inżynieria efektywności Emersona i jej 12 zasad
- Cel wg Emersona
- Cykl działania zorganizowanego (Henri La Chatelier)
- Cechy celu wg Le Chateliera
- Czynniki powodujące niską wydajność pracowników wg Fryderyka Winslowa Taylora
- Funkcjonalny system zarządzania wg Taylora i jego funkcje; Funkcje majstra/kierownika (4 funkcje administracyjne, 4 produkcyjne)
- Zasady propagowane przez Taylora
- Chronometraż - mikroruchy - ruchy elementarne - norma czasowa
- Cechy charakterystyczne Fordyzmu
- K. Adamiecki: podstawowe prawa i ich charakterystyka
- Zasada bezwładności - Prawo inercji przyzwyczajeń (Prawo przeciwdziałania)
- Prawa harmonii
- Prawo optymalnej produkcji
- Produkcja wzorcowa (koszty straconego czasu, koszty przeciążenia)
- Kierunek klasyczny w teorii zarządzania
- 14 zasad zarządzania wg Henri Fayola
- Rozpiętość kierowania (formalna, rzeczywista, potencjalna rozpiętość kierowana)
- Centralizacja jako stan i jako proces
- Kładka Fayola
- Model idealnej organizacji biurokratycznej i jej cechy wg Webera
- Typy władzy prawomocnej wg Webera
- Funkcje przedsiębiorstwa, funkcje administracyjne i piramida uzdolnień wg H. Fayola
- Podział zdolności
- Cechy idealnej biurokracji wg Webera
- Definicja biurokracji
- Rodzaje władzy prawomocnej
- Sytuacje, gdy rozwiązania biurokratyczne wykazują wyższość nad innymi rozwiązaniami
- Mechanizmy biurokratyzowania się organizacji
- Organizacja biurokratyczna
- Sprzężenie zwrotne dodatnie
- Biurokratyzacja organizacji (schemat)
- Formalizacja struktur: pojęcie i podstawowe błędy w procesie formalizacji (przeformalizowanie, dysproporcje w procesie formalizacji, niedoformalizowanie)
- Wyuczona nieudolność
- Humaniści w organizacjach czyli szkoła stosunków międzyludzkich
- Grupy nieformalne
- Efektem Hawthorne
- Podstawowe założenia kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi (HR - Human Resources) wg E. Mayo
- Grupa społeczna
- Zespół
- 3 sposoby rozwiązywania konfliktów wg Mary Paker Follett
- Demokratyczny styl kierowania
- Potrzeby człowieka według A. Maslowa, mechanizmów i sposobów ich zaspokajania we współczesnej organizacji
- Piramida potrzeb wg Abrahama Maslowa (schemat)
- Sposoby zaspokajania potrzeb wyróżnionych przez Maslowa w piramidzie potrzeb
- Charakterystyka potrzeb poznawczych i estetycznych, które znalazły się poza piramidą potrzeb
- Satysfaktory i motywatory F. Herzberga: podstawowe prawidłowości, możliwości i sposoby ich wykorzystania we współczesnej praktyce
- Co to jest motywacja i jak motywować pracowników?
- System motywacyjny
- Podejście behawioralne, humanistyczne i poznawcze jako sposoby motywacji
- Teorie X i Y M. McGregora
- Grupa społeczna: pojęcie, typy, cechy
- Grupy formalne i nieformalne
- Zespół: pojęcie i charakterystyczne cechy
- Konflikt organizacyjny: pojęcie, typy, dynamika
- Typy konfliktów: konflikt konstruktywny (funkcjonalny) i destruktywny (niefunkcjonalny)
- Rodzaje konfliktów
- Dynamika konfliktów
- Sposoby radzenia sobie z konfliktami i sposoby ich rozwiązywania
- Nadmierna specjalizacja - definicja
- Sposoby przeciwdziałania skutkom nadmiernej specjalizacji
- Delegowanie zadań
- Podstawowe zasady delegowania
- Ocena delegowania (zalety, zagrożenia i trudności)
- Zarządzanie
- 14 zasad zarządzania wg Fayola
- Kładka Fayola
- Funkcje zarządzania wg Fayola
- Funkcje zarządzania - wersja współczesna
- Definicja zarządzania
- Zasoby organizacyjne
- Cechy zarządzania wg P. F. Druckera
- Definicja zarządzania
- Obiektywne bariery komunikacji
- Sztuka komunikowania
- Istota zarządzania potencjałem społecznym
- Piąta dyscyplina i jej podstawowe prawa (P. Senge)
- Dyscypliny organizacji uczącej
- Wizja organizacji
- Złożenia myślenia systemowego
- Synergia i jej istota
- Sprzężenie zwrotne (feedback)
- Otoczenie ogólne organizacji
- Formuła PESTEM
- Otoczenie życzliwe i wrogie (nieżyczliwe)
- Otoczenie bliższe (zadaniowe) organizacji
- Model 5 sił M. E. Portera
- Organizacja i jej otoczenie
- Subotoczenie
- Wymiana między organizacją a jej otoczeniem
- Model mechanistyczny zarządzania
- Model adaptacyjno-organiczny zarządzania
- Funkcje państwa jako składnika otoczenia organizacji
- Reakcje organizacji na zmiany zachodzące w otoczeniu
- Organizacja jako model społeczno-techniczny: Model H. Leavitta
- Podstawowe podsystemy organizacji
- Cechy organizacji wg ujęcia systemowego
- Menedżerowie
- Definicja menedżera
- Podział menedżerów (kierowników) wg szczebla zajmowanego w organizacji (menedżerowie najwyższego szczebla – strategiczni, średniego szczebla – taktyczni, pierwszego /najniższego szczebla)
- Menedżer funkcjonalny i ogólny
- Pożądane umiejętności menedżerów (kierowników)
- Role menedżerów wg H. Mintzberga (z przykładami)
- Elementy Time management (Metoda TRZOS i Zasada Eisenhowera)
- Synergia
- Efekt synergii
- Dyssynergia
- Efekt organizacyjny
- TEAM
- Efekt asystencji
- Efekt facylitacji
- Podział pracy i koordynacja(kooperacja) w świecie organizacji
- Rozszerzenie pracy i wzbogacanie pracy
- 3 odmiany współzależności między jednostkami organizacyjnymi
- 5 mechanizmów koordynacyjnych
- Formuła 7S
- Cechy doskonałych organizacji (8 cech najbardziej efektywnych organizacji wg Petersa i Watermana)
- Cechy menedżerów doskonałych
- Sytuacja problemowa i problem: pojęcia, typy oraz metody rozwiązywania problemów
- Twórcze myślenie: istota i metody twórczego myślenia (burza mózgó - brainstorming, technika 635, metoda SCAMPER, mapy myśli - mind maps, technika odwróconego myślenia, metoda sześciu kapeluszy Edwarda de Bono, analogia i metafora)
- Decyzja: pojęcie i typy decyzji
- Procedura podejmowania decyzji
- Warunki podejmowania decyzji (pewności, ryzyka, niepewności)
- Sposoby podchodzenia do problemów wg R. L. Ackoffa
- Etapy procesu racjonalnego rozwiązywania problemów
- Grupowe rozwiązywanie problemów: wady i zalety
- Ograniczenia racjonalności decyzji podejmowanych w organizacjach
- Decyzja racjonalna a zadowalająca
- Poziomy źródeł ograniczonej racjonalności decydentów (jednostka, grupa, organizacja)
- Bariery decyzyjności na poziomie organizacji
- Fazy racjonalnego procesu decyzyjnego
- Zarządzanie strategiczne - definicja i podstawowe funkcje
- Wizja organizacja - pojęcie i zasady formułowania wizji
- Misja organizacji - pojęcie i zasady formułowania misji
- Strategia: Model 5P Mintzberga
- Strategie generyczne wg Portera
- Strategia: Model K. Obłója
- Cykl życia produktu / usługi (fazy cyklu życia)
- Analiza SWOT - opis metody (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia)
- Okno produktu / rynku H. I. Ansoffa
- Macierz BCG (Boston Consulting Group) jako przykład analizy portfelowej
- Analiza konkurencji wewnątrz sektora wg M. Portera (5 sił Portera)
- 4 składniki analizy konkurencyjnej
- 5 czynników (sił) określających pozycję firmy na rynku
- 4 alternatywne strategie pozwalające poprawić konkurencyjność
- Źródła przewagi konkurencyjnej współczesnych firm
- Strategie sukcesu firmy
- Strategie ogólne według M. Portera (strategia przywództwa kosztowego, różnicowania/dyferencjacji, koncentracji/niszy rynkowej)
- Strategie wzrostu firmy (strategia penetracji rynku, rozwoju rynku, rozwoju produktu, dywersyfikacji)
- Strategie konkurencyjne (strategia ofensywna, defensywna, imitacyjna, kooperacyjna)
- Strategie w zależności od etapu cyklu życia firmy (faza wprowadzenia, wzrostu, dojrzałości, spadku)
- Przykłady strategii sukcesu (IBM, Kodak, Netflix, Zara, LEGO, Apple, Amazon, Patagonia, Tesla, IKEA)
- Planowanie: pojęcie, funkcje, znaczenie w procesie zarządzania
- 4 podstawowe etapy planowania wg Rossa A. Webbera
- Prognoza a plan. Cechy dobrego planu.
- Podstawowe błędy w planowaniu
- Cechy celu (formuła ZMORA)
- Cele wg koncepcji Cyerta i Marcha
- Zarządzanie przez cele: opis metody i jej etapy
- Wymiary planowania we współczesnych organizacjach (Pajęczyna planistyczna) wg G. Steinera
- Cechy dobrego planu
- Struktura organizacyjna: pojęcie, funkcje, rodzaje elementów, typy więzi
- Typy struktur organizacyjnych
- Specjalizacja jako parametr struktury. Kryteria specjalizacji (grupowania)
- Rozpiętość i zasięg kierowania
- Struktura liniowa i liniowo-sztabowa: opis, wady i zalety
- Struktura funkcjonalna: opis, zalety i wady
- Struktura macierzowa: opis, zalety i wady
- Główne części organizacji w koncepcji H. Mintzberga
- Mechanizmy koordynacyjne wg H. Mintrberga
- Projektowanie struktur: charakterystyka podejścia diagnostycznego i prognostycznego
- Zarządzanie projektem: charakterystyka nowego podejścia do organizowania
- Zarządzanie projektami: charakterystyka poszczególnych faz (cykl życia projektu)
- Cechy efektywnego zespołu projektowego
- Czynniki decydujące o umiejscowieniu zespołu projektowego
- Elementy planu projektu
- Struktury sieciowe
- Kierownik projektu: zadania i problemy
- Centralizacja i decentralizacja - pojęcia, wady i zalety
- Fazy procesu zmiany organizacyjnej wg Kurta Lewina
- Charakterystyka procesu planowania zmian organizacyjnych
- Zarządzanie zmianą
- Typy zmian organizacyjnych
- Charakterystyka modelowych podejść do zmian organizacyjnych (reorientacji strategicznej)
- Opór przeciwko zmianom oraz sposoby jego zmniejszania i zwiększania
- Cykl życia organizacji
- Organizacje rosnące i starzejące się
- Władza w organizacji: pojęcie i typy (Max Weber, French i Raven - władza charyzmatyczna, tradycyjna, legalna/racjonalna, formalna, nagradzana, wymuszania, odniesienia, ekspercka)
- Metody używania władzy
- Przywództwo: pojęcie i rodzaje
- Cechy skutecznych przywódców
- Umiejętności najlepszych kierowników (David A. Whetten i Kim S. Cameron oraz Krzysztofa Obłója)
- Cechy osobowości kierownika wg K. Obłója
- Kompetencje kierownicze wg Fayola
- Style przywództwa (kierowania): pojęcie, typy styli kierowania wg wybranych koncpecji (R. Lipitt i R. K. White, Teoria X i Y wg D. McGregora, Rensis Likert, siatka kierownicza - Robert Blake i Jane S. Mounton)
- Sytuacyjne uwarunkowania efektywności przywództwa
- Sytuacyjna koncepcja stylów kierowania wg Freda E. Fiedler
- Model Victora Vrooma i Philipa Yettona
- Koncepcja przywództwa ewolucyjnego - P. Hersey i K. H. Blanchard
- Przywództwo transformacyjne: charakterystyka i przykład
- Przywództwo transakcyjne
- Kontrola jako funkcja zarządzania
- Fazy procesu kontroli (Mockler)
- Procedura tworzenia systemu kontroli (William Newman)
- Podstawowe funkcje kontroli
- Rodzaje kontroli
- Kultura organizacyjna
- Model kliniczny Edgara Scheina (artefakty, normy i wartości, założenia)
- Funkcje kultury wg Scheina
- Proces umiędzynarodowienia i globalizacji (m.in. rynki regionalne, rynek globalny wg Keegan, triada, przemysł globalny wg Portera)
- Specyfika zarządzania międzynarodowego (wg Herberta Simona)
- Sojusze strategiczne (m.in. outsourcing, umowa licencyjna, konsorcja, porozumienia, grupy kapitałowe)
- Zarządzanie dynamiczne (definicja, narzędzia)
- Źródła przewagi konkurencyjnej na rynku globalnym
- Zarządzanie kryzysowe: pojęcie, istota, zastosowanie
- Kluczowe etapy zarządzania kryzysowego (wg Mitroffa)
- Znane koncepcje i modele zarządzania kryzysowego
- Znaczenie komunikacji kryzysowej
- Zarządzanie kryzysem a odporność organizacyjna (koncepcja resilience)
- Reengineering: pojęcie, istota, zastosowanie
- Kluczowe cechy reengineeringu
- Przykłady firm stosujących reengineering
- Typowe obszary zastosowania reengineeringu
- Reengineering a Kaizen i Lean management
- Zarządzanie relacjami z klientami (CRM - Customer Realtionship management): pojęcie, istota, zastosowanie
- Przykłady zastosowań CRM w praktyce (Amazon, Allegro, ING BŚ, Netflix)
- Typy CRM
- Korzyści z wdrożenia CRM
- CRM a orientacja na klienta
- CRM a nowe technologie
- Zarządzanie łańcuchem dostaw: pojęcie, istota, zastosowanie
- Główne elementy zarządzania łańcuchem dostaw
- Charakterystyczne cechy współczesnego SCM (Supply Chain Management)
- Przykłady firm z doskonale funkcjonującym SCM (Zara, Amazon, Toyota, Apple)
- Korzyści z efektywnego SCM
- Zarządzanie zmianą: pojęcie, istota, zastosowanie
- 3 fazowy model wg Kurta Lewina
- Modele zarządzania zmianą (Kottler, ADKAR Hiatta, Bridgesa, 7S McKinseya)
- Przykłady firm skutecznie zarządzających zmianą (Microsoft, LEGO, Netflix)
- Liderzy w zarządzaniu zmianą
- Zarządzanie ryzykiem: pojęcie, istota, zastosowanie
- Kluczowe elementy zarządzania ryzykiem
- Modele i podejścia do zarządzania ryzykiem (COSO ERM - Enterprise Risk Management Framework, ISO 31000, Model PMBOK - Project Management Institute)
- Rodzaje ryzyka w organizacji
- Rekrutacja i selekcja: pojęcie, istota, zastosowanie
- Rodzaje rekrutacji
- Proces rekrutacji i selekcji (etapy)
- Teorie i podejścia stosowane w selekcji (model dopasowania osoby do stanowiska Person–Job Fit, model dopasowania osoby do organizacji Person–Organization Fit, kompetencyjne podejście do selekcji)
- Błędy i wyzwania w rekrutacji
- Nowe trendy w rekrutacji i selekcji
Ilość stron A4: 202
💎Premium
Podobne opracowania: #zagadnienia na egzamin z zarządzania #wykłady z zarządzania #ściągi z zarządzania #premium
Zobacz jak aktywować dostęp do plików... (kliknij tutaj)
Na stronie znajdziesz 790 plików (16927 stron A4) w 40 kategoriach tematycznych. Po ściągnięiu ich na dysk, pliki możesz:
📚 odczytać (w programach: Word, Power Point, Excel z pakietu MS Office lub korzystając z darmowej alternatywy)
📝 edytować
🖨️ drukować
Korzystasz teraz z telefonu, a pliki wolisz pobierać na komputerze? Kliknij -> Wyślij link na e-mail, aby wysłać sobie link na e-mail i odwiedzić nas później.
W ciągu kilku minut uzyskasz pełen dostęp do plików z opracowaniami (referaty, wykłady, ściągi, prezentacje, testy egzaminacyjne, zadania z rozwiązaniami, biznes plany, analizy...), które dostępne są na stronie, a także do tych, które pojawią się tutaj w przyszłości.
|
Dostęp 1 dzień |
Dostęp 6 miesięcy |
Dostęp 💎PREMIUM |
Jak długo ważny jest dostęp |
1 dzień |
6 miesięcy |
6 miesięcy |
Ilość plików, które ściągniesz ze strony po aktywacji dostępu (W bazie głównej jest 748 plików, 13735 stron A4) |
5 |
150 |
300 |
Dodatkowy dostęp do plików oznaczonych jako #premium? (W bazie PREMIUM jest 42 plików, 3192 stron A4) |
nie |
nie |
TAK (1 3 wybrane przez Ciebie pliki z pracami #premium: magisterskie, licencjackie i inne) |
Jak zamówić → |
Szybki przelew / BLIK |
Szybki przelew / BLIK |
Szybki przelew / BLIK |
Jak długo poczekasz na dostawę swojego kodu |
W przypadku szybkiego przelewu online oraz BLIK najczęściej jest to kilka minut. |
W przypadku szybkiego przelewu online oraz BLIK najczęściej jest to kilka minut. |
W przypadku szybkiego przelewu online oraz BLIK najczęściej jest to kilka minut. |
Cena |
|
|
|
Dostęp na 1 dzień
Ilość plików które można pobrać (W bazie jest 748 plików) | 50 |
Dodatkowy dostęp do plików oznaczonych jako #premium? (W bazie jest 42 plików) | nie |
Jak zamówić → | Szybki przelew / BLIK |
Jak długo poczekasz na kod | W przypadku szybkiego przelewu online oraz BLIK najczęściej jest to kilka minut. |
Jak długo aktywny jest dostęp | 1 dzień |
Koszt | |
Dostęp na 6 miesięcy
Ilość plików które można pobrać (W bazie jest 748 plików) | 150 |
Dodatkowy dostęp do plików oznaczonych jako #premium? (W bazie jest 42 plików) | nie |
Jak zamówić → | Szybki przelew / BLIK |
Jak długo poczekasz na kod | W przypadku szybkiego przelewu online oraz BLIK najczęściej jest to kilka minut. |
Jak długo aktywny jest dostęp | 6 miesiecy |
Koszt | |
Dostęp 💎PREMIUM
Ilość plików które można pobrać (W bazie jest 748 plików) | 300 |
Dodatkowy dostęp do plików oznaczonych jako #premium? (W bazie jest 42 plików) | TAK (1 3 wybrane przez Ciebie pliki z pracami #premium: magisterskie, licencjackie i inne) |
Jak zamówić → | Szybki przelew / BLIK |
Jak długo poczekasz na kod | W przypadku szybkiego przelewu online oraz BLIK najczęściej jest to kilka minut. |
Jak długo ważny jest kod | 6 miesiecy |
Koszt | |
Dostęp 1 dzień oraz Dostęp 6 miesięcy dają możliwość pobrania wybranych przez Ciebie plików z bazy liczącej 748 plików, zamieszczonych w 40 kategoriach, których spis widać w menu po lewej stronie.
Dostęp 💎Premium - umożliwia pobranie wybranych przez Ciebie plików z bazy głównej (748 plików) i dodatkowo z bazy Premium (42 plików), w której znajdziesz m.in. prace magisterskie.
Nie musisz ściągać wszystkich plików tego samego dnia. Kody są ważne od 1 dnia do 6 miesięcy. Dają Ci one także dostęp do plików, które w przyszłości pojawią się na stronie, w czasie gdy Twój kod będzie aktywny.
Więcej informacji o ściąganiu plików znajdziesz w Pomocy
Plik pt. 111 zagadnień na egzamin z zarządzania i organizacji należy do kategorii: ABC Ekonomii » Pomoce dla studentów » Zarządzanie (podstawy)
Przejrzyj też pozostałe prace z tego działu tematycznego. Z pewnością znajdziesz tam więcej interesujących prac.
Osoby, które ściągnęły plik 111 zagadnień na egzamin z zarządzania i organizacji pobrały na dysk również:
Test na egzamin z podstaw zarządzania - 44 pytania testowe (Ilość stron A4: 4)
Test na egzamin z zarządzania strategicznego (Ilość stron A4: 5)
Organizacja i zarządzanie - zagadnienia na egzamin (Ilość stron A4: 9)
Zarządzanie i organizacja - ściąga z zagadnień na egzamin (Ilość stron A4: 7)
Podstawy zarządzania - ściąga (Ilość stron A4: 2)
Kultura organizacji w USA (Ilość stron A4: 8)
Krótko, ale na temat - czyli tematy z naszego Kompendium Ekonomii i Biznesu:
Program zarządzania nieruchomościami - schemat - Np:
1. stworzyć misję i wizję
2. opis i analiza (określenie) aktualnego stanu nieruchomości oraz wskazanie zagadnień do uregulowania w okresie objętym programem zarządzania lub dłuższym, między...
Zarządzanie konfliktem - W teorii organizacji i zarządzania istnieje termin zarządzanie konfliktem stanowiący poparcie dla stanowiska, że konfliktem można a nawet trzeba kierować. Konflikt może spowodować szkodę dla...
Zbieranie śmietanki - Praktyka oparta na ustalaniu wysokich cen początkowych, przy których uwaga firmy jest skupiona na najzasobniejszych klientach. Jednocześnie, gdy sprzedaż spada obniża ona cenę sięgając po...
Zarządzanie przez projekty - Jest to zestaw działań obejmujący planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie, skierowanych na projekty i wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji...
Istota zarządzania - Zarządzanie est takim rodzajem kierowania, w którym tytuł do wywierania wpływu na hierarchię i systemy wartości, interesy i dążenia oraz podstawy organizacyjne kierowanych wynika głównie,...
|