Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
prognozowanie | wykłady z geografii ekonomicznej | mix marketingowy | selekcja pracowników | krzywa Laffera | marketing sportowy | koszty stałe | teorie treści |

14 zasad zarządzania wg Fayola

14 ZASAD ZARZĄDZANIA wg K. Fayola:

1. PODZIAŁ PRACY:
- im bardziej ludzie specjalizują się, tym sprawniej mogą wykorzystać swoją pracę

2. AUTORYTET:
- kierownicy muszą wydawać polecenia, aby prace były wykonywane
- autorytet formalny daje im prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo, jeśli nie towarzyszy mu autorytet osobisty

3. DYSCYPLINA:
- członkowie organizacji powinni przestrzegać przepisów i uzgodnień rządzących organizacją
- dyscyplina wynika z dobrego przewodzenia, ze sprawiedliwych układów oraz rozsądnie stosowanych kar za wykroczenia

4. JEDNOŚĆ ROZKAZODAWSTWA:
- każdy pracownik powinien otrzymać polecenia dotyczące danej operacji od tylko jednej osoby (inaczej sprzeczność poleceń i zakłócenia autorytetu)

5. JEDNOŚĆ KIEROWNICTWA:
- operacje w organizacji prowadzące do jednego celu powinny być przedmiotem
kierowania przez jednego kierownika posługującego się jednym planem

6. PODPORZĄDKOWANIE Interesu Osobistego Interesowi Ogółu:
- w żadnym przedsięwzięciu interesy pracowników nie powinny przeważać nad interesami organizacji jako całości

7. WYNAGRODZENIE:
- powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników jak i pracodawców

8. CENTRALIZACJA:
- ograniczenie roli podwładnych w podejmowaniu decyzji oznacza centralizację, zwiększenie zaś ich roli oznacza decentralizację
- zapewnienie podwładnym dostatecznych uprawnień, przy zachowaniu ostatecznej odpowiedzi kierownictwu.

9. HIERARCHIA:
- linie władzy w organizacji przebiegają od naczelnego kierownictwa do najniższego szczebla w przedsiębiorstwie

10. ŁAD:
- każdy człowiek i każda rzecz powinien być na właściwym miejscu, we właściwym czasie(logistyka)
- ludzie powinni być na stanowiskach dla nich najodpowiedniejszych

11. ODPOWIEDNIE TRAKTOWANIE PERSONELU:
- kierownicy powinni odnosić się do personelu w sposób przychylny i sprawiedliwy

12. STABILNOŚĆ PERSONELU:
- duża fluktuacja pracowników źle wpływa na sprawność funkcjonowania organizacji

13. INICJATYWA:
- podwładni powinni mieć swobodę w tworzeniu i realizacji swoich planów nawet, jeśli mogą wynikać pewne pomyłki

14. ESPRIT DE CORPS:
- sprzyjanie poczuciu przynależności do zespołu, zapewnia organizację ducha jedności (najlepiej porozumiewać się ustnie).

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Funkcje zarządzania - referat (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Zarządzanie procesowe - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
11 stron(-y)
Zagadnienia dziedziny zarządzania i organizacji
31 stron(-y)
Przywództwo
8 stron(-y)
Podstawy zarządzania - ściąga
2 stron(-y)
Organizacje pozarządowe non profit w Polsce
14 stron(-y)
Jak napisać biznes plan - prezentacja
26 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » 14 zasad zarządzania wg Fayola

14 zasad zarządzania wg Fayola
Ocena: 9.7 / 10
Liczba głosów: 140 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii