14 zasad zarządzania wg Fayola
14 ZASAD ZARZĄDZANIA wg K. Fayola:
1. PODZIAŁ PRACY:
- im bardziej ludzie specjalizują się, tym sprawniej mogą wykorzystać swoją pracę
2. AUTORYTET:
- kierownicy muszą wydawać polecenia, aby prace były wykonywane
- autorytet formalny daje im prawo rozkazywania, ale nie zawsze wymusza posłuszeństwo, jeśli nie towarzyszy mu autorytet osobisty
3. DYSCYPLINA:
- członkowie organizacji powinni przestrzegać przepisów i uzgodnień rządzących organizacją
- dyscyplina wynika z dobrego przewodzenia, ze sprawiedliwych układów oraz rozsądnie stosowanych kar za wykroczenia
4. JEDNOŚĆ ROZKAZODAWSTWA:
- każdy pracownik powinien otrzymać polecenia dotyczące danej operacji od tylko jednej osoby (inaczej sprzeczność poleceń i zakłócenia autorytetu)
5. JEDNOŚĆ KIEROWNICTWA:
- operacje w organizacji prowadzące do jednego celu powinny być przedmiotem
kierowania przez jednego kierownika posługującego się jednym planem
6. PODPORZĄDKOWANIE Interesu Osobistego Interesowi Ogółu:
- w żadnym przedsięwzięciu interesy pracowników nie powinny przeważać nad interesami organizacji jako całości
7. WYNAGRODZENIE:
- powinno być sprawiedliwe zarówno dla pracowników jak i pracodawców
8. CENTRALIZACJA:
- ograniczenie roli podwładnych w podejmowaniu decyzji oznacza centralizację, zwiększenie zaś ich roli oznacza decentralizację
- zapewnienie podwładnym dostatecznych uprawnień, przy zachowaniu ostatecznej odpowiedzi kierownictwu.
9. HIERARCHIA:
- linie władzy w organizacji przebiegają od naczelnego kierownictwa do najniższego szczebla w przedsiębiorstwie
10. ŁAD:
- każdy człowiek i każda rzecz powinien być na właściwym miejscu, we właściwym czasie(logistyka)
- ludzie powinni być na stanowiskach dla nich najodpowiedniejszych
11. ODPOWIEDNIE TRAKTOWANIE PERSONELU:
- kierownicy powinni odnosić się do personelu w sposób przychylny i sprawiedliwy
12. STABILNOŚĆ PERSONELU:
- duża fluktuacja pracowników źle wpływa na sprawność funkcjonowania organizacji
13. INICJATYWA:
- podwładni powinni mieć swobodę w tworzeniu i realizacji swoich planów nawet, jeśli mogą wynikać pewne pomyłki
14. ESPRIT DE CORPS:
- sprzyjanie poczuciu przynależności do zespołu, zapewnia organizację ducha jedności (najlepiej porozumiewać się ustnie).
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (2 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (26 stron A4)
4. (12 stron A4)
5. (10 stron A4)
6. (26 stron A4)
7. (26 stron A4)
8. (4 stron A4)
9. (5 stron A4)
10. (4 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.1 stron)
2. (2.1 stron)
3. (0.2 stron)
4. (0.2 stron)
5. (0.9 stron)
6. (1.2 stron)
7. (0.5 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.7 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » 14 zasad zarządzania wg Fayola
14 zasad zarządzania wg Fayola
Ocena: 9.7 / 10 Liczba głosów: 140 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|