4 modele ról naczelnego kierownictwa
Ogół zachowań naczelnego kierownictwa można sprowadzić do czterech zasadniczych modeli. Opierają się one na dwóch zasadniczych kryteriach:
1. Stopień centralizacji prac nad opracowaniem i wyborem strategii
2. Stopień formalizacji prac nad przygotowaniem i wyborem strategii
Model Pierwszy - Charakteryzuje go niska formalizacja i wysoka centralizacja, strategia ma charakter wyraźnie autorski. Naczelne kierownictwo kierując się swoją wiedza niekiedy konsultując się z właścicielami przedsiębiorstwa sami opracowują strategię. Nie ma tu żadnych formalnych procedur. Najczęściej wizje rozwojowe nie są zapisywane w formie formalnych dokumentów, mogą one pozostać w głowie kierownictwa. Strategie takie mają charakter strategii niejawnej, znanej tylko naczelnemu kierownictwu. Jest on często stosowany w małych przedsiębiorstwach.
Model planujący - Charakteryzuje go wysoka formalizacja prac, co oznacza, że opracowanie strategii odbywa się zgodnie z przyjętymi procedurami, a więc naczelne kierownictwo same uruchamia te procedury, wytyczne i samo wybiera strategię.
Model negocjacyjny - Jest to model, w którym zawarta jest próba zdemokratyzowania i uspołecznienia procesu wyboru strategii, dąży się w nim do spożytkowania idei, pomysłów, które mogą się pojawiać na szczeblach niższych, ale inicjatywa ciągle należy do kierownictwa, to ono dokonuje ostatecznego wyboru. Uzyskuje się tu efekt internalizacji strategii – zaakceptowania przez społeczeństwo przedsiębiorstwa i jego współodpowiedzialność.
Model partycypacyjny - Jest to model skrajnie zdecentralizowany. Inicjatywa wymyka się najczęściej z rąk kierownictwa. Dyskusje wszczynane są przez inne szczeble. Każde duże przedsiębiorstwo ma kilka głównych ośrodków działania, które mają swoje odniesienie w partykularnych interesach. Formułowanie strategii odbywa się na zasadzie dialogu pomiędzy tymi ośrodkami. Model ten może przybrać charakter patologiczny, gdy jeszcze przy tym walczy się o władzę. Naczelne kierownictwo może pełnić rolę jednego z graczy w tym modelu lub mediatora, negocjatora. Jakość decyzji strategicznych zależy ostatecznie od kompetencji strategicznych naczelnego kierownictwa.
Model stosowany w przedsiębiorstwie zależy od:
- Wielkości przedsiębiorstwa
- Stylu zarządzania
- Skali potencjalnego oporu, jaki mogą wywoływać zmiany, które w firmie wywoła zmiana strategii
- Stopnia rozproszenia interesów podstawowych aktorów, którzy chcą mieć wpływ na decyzje strategiczne
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (26 stron A4)
2. (51 stron A4)
3. (32 stron A4)
4. (17 stron A4)
5. (16 stron A4)
6. (26 stron A4)
7. (5 stron A4)
8. (14 stron A4)
9. (8 stron A4)
10. (8 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.8 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.7 stron)
6. (0.9 stron)
7. (0.6 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.6 stron)
10. (0.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » 4 modele ról naczelnego kierownictwa
4 modele ról naczelnego kierownictwa
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 35 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|