Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
ekonometria | ocenianie pracowników | cena równowagi | VBM | matematyka ekonomiczna | wskaźniki płynności finansowej | leasing | wykłady z makroekonomii |

4 modele ról naczelnego kierownictwa

Ogół zachowań naczelnego kierownictwa można sprowadzić do czterech zasadniczych modeli. Opierają się one na dwóch zasadniczych kryteriach:
1. Stopień centralizacji prac nad opracowaniem i wyborem strategii
2. Stopień formalizacji prac nad przygotowaniem i wyborem strategii

Model Pierwszy - Charakteryzuje go niska formalizacja i wysoka centralizacja, strategia ma charakter wyraźnie autorski. Naczelne kierownictwo kierując się swoją wiedza niekiedy konsultując się z właścicielami przedsiębiorstwa sami opracowują strategię. Nie ma tu żadnych formalnych procedur. Najczęściej wizje rozwojowe nie są zapisywane w formie formalnych dokumentów, mogą one pozostać w głowie kierownictwa. Strategie takie mają charakter strategii niejawnej, znanej tylko naczelnemu kierownictwu. Jest on często stosowany w małych przedsiębiorstwach.

Model planujący - Charakteryzuje go wysoka formalizacja prac, co oznacza, że opracowanie strategii odbywa się zgodnie z przyjętymi procedurami, a więc naczelne kierownictwo same uruchamia te procedury, wytyczne i samo wybiera strategię.

Model negocjacyjny - Jest to model, w którym zawarta jest próba zdemokratyzowania i uspołecznienia procesu wyboru strategii, dąży się w nim do spożytkowania idei, pomysłów, które mogą się pojawiać na szczeblach niższych, ale inicjatywa ciągle należy do kierownictwa, to ono dokonuje ostatecznego wyboru. Uzyskuje się tu efekt internalizacji strategii – zaakceptowania przez społeczeństwo przedsiębiorstwa i jego współodpowiedzialność.

Model partycypacyjny - Jest to model skrajnie zdecentralizowany. Inicjatywa wymyka się najczęściej z rąk kierownictwa. Dyskusje wszczynane są przez inne szczeble. Każde duże przedsiębiorstwo ma kilka głównych ośrodków działania, które mają swoje odniesienie w partykularnych interesach.  Formułowanie strategii odbywa się na zasadzie dialogu pomiędzy tymi ośrodkami. Model ten może przybrać charakter patologiczny, gdy jeszcze przy tym walczy się o władzę. Naczelne kierownictwo może pełnić rolę jednego z graczy w tym modelu lub mediatora, negocjatora. Jakość decyzji strategicznych zależy ostatecznie od kompetencji strategicznych naczelnego kierownictwa.

Model stosowany w przedsiębiorstwie zależy od:
- Wielkości przedsiębiorstwa
- Stylu zarządzania
- Skali potencjalnego oporu, jaki mogą wywoływać zmiany, które w firmie wywoła zmiana strategii
- Stopnia rozproszenia interesów podstawowych aktorów, którzy chcą mieć wpływ na decyzje strategiczne

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Klasyfikacja modeli ekonometrycznych (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Modele zachowań konsumenta
9 stron(-y)
Kompleksowe zarządzanie jakością TQM w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Lean management - referat (⭐bibliografia)
10 stron(-y)
Rachunek kosztów zmiennych i pełnych - referat (⭐bibliografia)
26 stron(-y)
Analiza strategii firmy
51 stron(-y)
Lean management i Outsourcing - Prezentacja (⭐bibliografia ⭐przypisy)
32 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » 4 modele ról naczelnego kierownictwa

4 modele ról naczelnego kierownictwa
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 35 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii