Analiza fundamentalna firmy
Dotyczy podstaw, na jakich opiera sio akcja. Te podstawy determinują wartość akcji – oparta na niej strategia inwestowania jest długookresowa.
Analiza fundamentalna jest złożonym procesem obejmującym kilka etapów.
Najczęściej wyróżnia się następujące etapy:
• analiza makroekonomiczna
• analiza sektorowa
• analiza sytuacyjna spółki
• analiza finansowa spółki
W analizie makroekonomicznej przeprowadza się ogólną ocenę atrakcyjności inwestowania na rynku akcji. Przy tym nie rozpatruje się żadnej konkretnej spółki. Atrakcyjność inwestowania w akcje zależy przede wszystkim od sytuacji społeczno-politycznej, od ogólnej sytuacji ekonomicznej, od tego jaka będzie polityka ekonomiczna państwa. państwa. Dotyczy to w szczególności np. polityki banku centralnego w zakresie kształtowania stopy procentowej, kursów walut, polityki podatkowej rządu, polityki budżetowej rządu, przewidywanej podaży pieniądza na rynku.
↪ Promocje u dystrybutora: www.ares-eksport.pl na ekskluzywne, efektowne lampy glamour do każdego wnętrza! Do mieszkania, domu i dla biznesu. Ponad gotowych 500 modeli oraz wzory na zamówienie, wg projektu Klienta. ↩
Analiza makroekonomiczna powinna się zakończyć odpowiedzią na pytanie o opłacalność inwestowania na rynku akcji. Twierdząca odpowiedź na to pytanie uprawnia do przeprowadzenia dalszych etapów analizy fundamentalnej.
Następnym etapem jest analiza sektorowa. Dokonuje się w niej oceny atrakcyjności inwestowania w spółki należące do danej gałęzi gospodarki.
Zobacz: Rynek kapitałowy - teoria i zadania z rynku kapitałowego (Strony A4: 18)
Przede wszystkim ocenia się przewidywaną opłacalność inwestowania w danej gałęzi. Ponadto ocenia się również, na ile inwestowanie w danej gałęzi jest ryzykowne. Pozytywna odpowiedź na pytanie o atrakcyjność inwestowania w gałęzi uprawnia do przeprowadzenia dalszych etapów analizy fundamentalnej.
Zobacz: Analiza techniczna i fundamentalna w warunkcha polskich - praca licencjacka (Strony A4: 75) 📝
W dalszych etapach przechodzi się do analizy konkretnych spółek z wybranej gałęzi. Przede wszystkim dokonuje się tzw. analizy sytuacyjnej spółki. Głównym celem tej analizy jest ocena spółki na tle całej gałęzi. Pod uwagę bierze się przede wszystkim aspekty pozafinansowe. takie jak: jakość zarządzania, prowadzony marketing, aspekty produkcyjne, jakość kadry, strategia spółki w przyszłości.
Zobacz: Analiza portfelowa - Metoda BCG firmy Jutrzenka S.A. (Strony A4: 13) 📚
Jak widać, trzy pierwsze etapy analizy fundamentalnej, tzn. analiza makroekonomiczna, analiza sektorowa oraz analiza sytuacyjna spółki, wymagają współpracy ekspertów z rożnych dziedzin. Kolejny etap analizy fundamentalnej to analiza finansowa. Najczęściej przeprowadza się ją za pomocą analizy wskaźnikowej. Wskaźniki, za pomocą których przeprowadza się te analizę mierzą sytuację finansową spółki. Oblicza się je na podstawie danych rynkowych (np. giełdowych) dotyczących spółki oraz na podstawie sprawozdań finansowych spółki, takich jak: bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych
Zobacz: Analiza SWOT przedsiębiorstwa Reebok (Strony A4: 12)
W zasadzie brak jednolitej konwencji, jeśli chodzi o zestaw wskaźników stosowanych w analizie. Najczęściej stosuje się podział wskaźników na pięć grup:
• wskaźniki płynności
• wskaźniki aktywności
• wskaźniki zadłużenia
• wskaźniki zyskowności
• wskaźniki wartości rynkowej
Zobacz: Analiza strategii firmy (Strony A4: 51)
Wskaźniki płynności mierzą zdolność spółki do wywiązywania się z krótkoterminowych zobowiązań.
Wskaźniki aktywności informują o wykorzystaniu bieżących zasobów spółki i zdolności do przekształcania ich w gotówkę.
Wskaźniki zadłużenia informują o stopniu zadłużenia spółki i jej zdolności do obsługi lego zadłużenia.
Wskaźniki zyskowności służą do oceny wielkości zysku osiągniętego z poniesionych przez spółkę nakładów.
Wskaźniki wartości rynkowej mają za zadanie ocenę wartości rynkowej spółki, która to wartość zależy od cen jej akcji.
Ostatnim etapem analizy fundamentalnej jest wycena akcji.
Uważa się, że rynek nie jest doskonały, przeto cena akcji różni się od tej „prawdziwej" wartości, którą jest wartość wewnętrzna.
Gdy wartość wewnętrzna akcji jest wyższa niż jej cena (akcja jest niedowartościowana), należy kupić tę akcję, a gdy wartość wewnętrzna akcji jest ni/sza niż jej cena (akcja jest przewartościowana), należy sprzedać te akcje.
Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk pliki z obszernymi i szczegółowymi opracowaniami przygotowanymi przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, notatki, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania. Pliki po pobraniu na dysk możesz czytać, edytować i drukować.
Przykładowe tematy do pobrania:
| Ilość stron A4 |
✅ Rynek kapitałowy - teoria i zadania z rynku kapitałowego |
18 stron(-y) |
✅ Analiza techniczna i fundamentalna w warunkcha polskich - praca licencjacka (✓ przypisy) |
75 stron(-y) |
✅ Analiza portfelowa - Metoda BCG firmy Jutrzenka S.A. (✓ bibliografia) |
13 stron(-y) |
✅ Analiza SWOT przedsiębiorstwa Reebok |
12 stron(-y) |
✅ Analiza strategii firmy |
51 stron(-y) |
✅ Analiza strategiczna browaru Strzelec (2) (✓ bibliografia) |
19 stron(-y) |
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (51 stron A4)
2. (19 stron A4)
3. (17 stron A4)
4. (38 stron A4)
5. (13 stron A4)
6. (18 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (29 stron A4)
9. (38 stron A4)
10. (38 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.6 stron)
3. (0.4 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.7 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.3 stron)
9. (0.5 stron)
10. (0.7 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Rynek kapitałowy » Analiza fundamentalna firmy
Analiza fundamentalna firmy
Ocena: 8.7 / 10 Liczba głosów: 26 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|