![]() |
|||||
analiza strategiczna | prace magisterskie z finansów | Giełda Papierów Wartościowych | planowanie | marketing terytorialny | dźwignia operacyjna | model du Ponta | wartość dodana | |
Mapa tagów
Analiza SWOT franchisingu z punktu widzenia franchisobiorcyAnaliza SWOTW analizie strategicznej szczególne znaczenie ma metoda SWOT. Jest to metoda służąca do badania otoczenia oraz analizy jej wnętrza. Nazwa SWOT pochodzi od angielskich słów: • S – Strengths (mocne strony organizacji) • W – Weaknesses (słabe strony organizacji • O – Opportunities (szanse w otoczeniu) • T – Threats (zagrożenia w otoczeniu) ↪ Zobacz: Franczyza - istota i korzyści franchisingu (Strony A4: 15) 📚 ↩ Metoda SWOT jest opisywana w literaturze jako jedna z metod rejestracji i klasyfikacji czynników warunkujących strategię firmy. Analiza SWOT jest uproszczoną wersją analizy pola sił, która wykorzystuje ten sam schemat analizy, ale dopuszcza dużą swobodę w doborze technik oraz procedur. Analiza SWOT jest oparta na prostym schemacie klasyfikacji gdzie wszystkie czynniki mające wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję organizacji dzieli się na: • Zewnętrzne w stosunku do organizacji i mające charakter uwarunkowań wewnętrznych • Wywierające negatywny wpływ na organizację i mające pozytywny wpływ ↪ Zobacz: Franchising a kanały dystrybucji (Strony A4: 23) 📚 ↩ Ze skrzyżowania tych dwóch podziałów powstają cztery kategorie czynników: • Zewnętrzne pozytywne – SZANSE • Zewnętrzne negatywne – ZAGROŻENIA • Wewnętrzne pozytywne – Mocne strony • Wewnętrzne negatywne – Słabe strony Analiza polega na zidentyfikowaniu wymienionych czterech grup czynników, opisaniu ich wpływu na rozwój organizacji, a także możliwości organizacji osłabiania lub wzmacniania siły ich oddziaływania. Zderzenie ze sobą szans i zagrożeń z mocnymi i słabymi stronami firmy pozwala na określenie jej pozycji strategicznej, a także może być źródłem ciekawych pomysłów strategii. ↪ Zobacz: Franchising i jego wpływ na skuteczność działań wybranych firm (Strony A4: 12) 📚 📝 ↩ W analizie SWOT nie konieczne jest systematyczne wyodrębnianie i opisywanie wszystkich czynników, ale zidentyfikowanie czynników kluczowych, które mogą mieć decydujący wpływ na przyszłość przedsiębiorstwa. FranchisingFranchising jest najszybciej rozwijającą się i najbardziej interesującą formą handlu detalicznego w ostatnich latach. Chociaż podstawowa forma franchising jest już stara, niektóre jego formy są całkiem nowe. Można wyróżnić trzy jego formy: • System franchisingowy sponsorowany przez producenta (np. przemysł samochodowy. Np. ford licencjonuje dealerów do sprzedaży swoich samochodów, sprzedawcy ci są niezależnymi biznesmenami, którzy zgadzają się przestrzegać różnych warunków sprzedaży i obsługi) • System franchisingowy hurtowników sponsorowany przez producenta (np. przemysł napojów bezalkoholowych. Coca-cola na przykład licencjonuje rozlewnie (hurtowników) na różnych rynkach, które kupują koncentrat jej syropu, rozcieńczają go, a następnie nasycają dwutlenkiem węgla, rozlewają do butelek i sprzedają detalistom na rynkach lokalnych) • System franchisingowy detalistów sponsorowany przez firmę usługową ( W tym przypadku, firma usługowa organizuje cały system umożliwiający efektywne dostarczanie jej usługi odbiorcom) ↪ Zobacz: Franczyza (franchising) - prezentacja (Strony A4: 30) ↩ Organizacje franchisingowe to porozumienia kontraktowe pomiędzy franchisodawcą (wytwórcą, hurtownikiem, organizacją sprzedającą usługi), a franchisobiorcą (niezależny podmiot gospodarczy, który kupuje prawo własności lub zarządzania jedną lub wieloma jednostkami systemy franchisingowego). Organizacje franchisingowe opierają się na sprzedaży szczegółowych produktów, usług, metod działania, znaku firmowego, patentu lub reputacji jaką franchisodawca zdobył na rynku. ↪ Zobacz: Cena w ujęciu marketingowym - referat (Strony A4: 24) 📚 ↩ Franchising szczególnie dobrze sprawdza się w następujących dziedzinach: • Bary szybkiej obsługi • Sklepy z artykułami Video • Sklepy ze sprzętem sportowym • Fryzjerstwo • Wypożyczalnie samochodów • Motele • Biura turystyczne • Handel nieruchomości Zysk franchisingowy może składać się z następujących elementów: • Opłaty wstępnej • Procentu od sprzedaży • Opłaty leasingowej za urządzenia dostarczane przez franchisodawcę • Udziału w zyskach • Czasami regularnych opłat licencyjnych, konsultingowych Analiza SWOT dla firmy franchisingowej z punktu widzenia firmy będącej franchisobiorcą. MOCNE STRONY • Możliwość posługiwania się znakiem firmowym wypromowanej, znanej marki • Silna pozycja na rynku sieci franchisingowej • Duża przewaga konkurencyjna • Wyszkolony personel • Sprzedaż sprawdzonego produktu • Doświadczenie • Dobry poziom marketingu SŁABE STRONY • Obowiązek płacenia opłat licencyjnych • Brak własnego parku maszynowego • Brak możliwości dywersyfikacji produkcji • Obowiązek korzystania z półproduktów dostarczanych przez franchisodawcę • Brak możliwości podjęcia własnej produkcji • Możliwość wejścia na nowe rynki • Uzależnienie od franchisodawcy SZANSE • Szybki rozwój • Zdobycie doświadczenia w branży ZAGROŻENIA • możliwość wyparcia przez konkurencję • możliwość straty klientów • zagrożenie produktu przez substytuty • zniama upodobań nabywców
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Analiza SWOT franchisingu z punktu widzenia franchisobiorcy Analiza SWOT franchisingu z punktu widzenia franchisobiorcy
Ocena: 9.2 / 10
Liczba głosów: 2 głosów Zaloguj się, aby zagłosować |
||||
|