Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
prezentacje z finansów przedsiębiorstwa | CRM | zarządzanie kadrami | referaty z finansów przedsiębiorstwa | krzywa obojętności | komunikowanie | WTO | test |

Analiza techniczna firmy

Wychodzi się tu z założenia, że o cenie akcji decyduje popyt i podaż, a inwestor może osiągnąć dochód pochodzący z różnicy cen akcji dokonując często sprzedaży i kupna akcji. Z istoty analizy technicznej wynika, że jest to strategia krótkookresowa, przy czym jej zwolennicy nie są zainteresowani tym, czy spółka, której akcje kupują, jest dobra czy zła.

Analiza techniczna generuje trzy typy sygnałów:
• wskazujący na konieczność kupna akcji
• wskazujący na konieczność sprzedaży akcji
• wskakujący na brak działania

Są dwie podstawowe grupy narzędzi analizy technicznej:
1) analiza wykresów przeszłych cen akcji oraz wielkości obrotów
Tę grupę metod stosują tzw. Czartyści, którzy uważają, że badania przeszłych cen akcji pozwalają na identyfikację pewnych wzorców kształtowania się cen w przeszłości. Wzorce te nazywają się formacjami technicznymi. Według zwolenników analizy technicznej wzorce te mają tendencje do powtarzania się. Wykrycie formacji pozwala na identyfikację właściwego sygnału.
2) wskaźniki techniczne.
Do wskaźników technicznych zalicza się m.in. indeksy giełdowe. Oprócz nich istnieje kilkaset specjalnie skonstruowanych wskaźników. Wartości poszczególnych wskaźników w mniejszym lub większym stopniu odzwierciedlają stan rynku, a w związku z tym pozwalają na wygenerowanie odpowiedniego sygnału.

Analiza techniczna jest strategią typowo spekulacyjną, zorientowaną na krótkoterminowe inwestowanie i na częste zawieranie transakcji kupna i sprzedaży akcji. Ze względu na to, że u jej podstaw nie leżą racjonalne przesłanki, nie jest uważana przez profesjonalnych doradców wielkich inwestorów za wartościowe narzędzie. Środowisko naukowe bardzo sceptycznie odnosi się do analizy technicznej, m.in. ze względu na rezultaty badań wskazujące, iż nie przynosi ona ponadprzeciętnych dochodów.

Uważa się, że sprawdzała się ona w XIX wieku, gdy przepływ informacji był niewielki. Może się również sprawdzać na młodych rynkach, gdzie występują niedoświadczeni inwestorzy, nie umiejący właściwie przetwarzać informacji i skłonni do irracjonalnych działań. Jej skuteczność na giełdach akcji jest na pewno dużo mniejsza niż na giełdach towarowych czy walutowych.

Efektywność rynku - rynek jest efektywny gdy cała dostępna informacja o instrumencie finansowym jest natychmiast odzwierciedlana w jego cenie. Oznacza to, że jeśli pojawia się informacja o akcji, to dociera ona jednocześnie do wszystkich inwestorów, którzy natychmiast dokonują jej przetworzenia w te same decyzje, które spowodują działania tych inwestorów na rynku. Działania te wywołają efekt w postaci ceny akcji (żaden inwestor nie osiągnie przewagi nad innym inwestorem)

Formy efektywności:
Słaba efektywność - sytuacja, w której za informacje uważa się ceny akcji w przeszłości. W tej sytuacji informacje o cenach akcji w przeszłości są natychmiast odzwierciedlane w bieżącej cenie akcji. W praktyce oznacza to, że analiza ta nie daje ponadprzeciętnych efektów gdyż informacje są już odzwierciedlone w cenie.

Średnia efektywność - sytuacja, gdy za informacje o akcji uważa się wszystkie publicznie dostępne informacje o tej akcji. W tej sytuacji wszystkie publiczne informacje są natychmiast odzwierciedlane w bieżącej cenie akcji. W praktyce oznacza to, że szczegółowa analiza cen akcji oraz analiza spółek emitujących akcje nie daje ponadprzeciętnych efektów gdyż informacje te są już odzwierciedlone w cenie.

Mocna efektywność - dotyczy sytuacji, gdy za informacje o akcji uważa się wszystkie dostępne informacje o akcji, w tym publicznie dostępne informacje o akcji. Jeśli zatem rynek jest mocno efektywny, to wszystkie dostępne informacje ¬natychmiast odzwierciedlane w bieżącej cenie akcji. W praktyce oznacza to, że korzystanie z 'wewnętrznych", niedostępnych publicznie informacji dotyczących firm nie daje ponadprzeciętnych dochodów, gdyż informacje są już odzwierciedlone w cenie. Wynika z tego, że jeśli rynek jest mocno efektywny, to obrót akcjami z wykorzystaniem poufnych informacji nie powinna przynieść ponadprzeciętnych dochodów.

Badanie efektywności rynku przeprowadza się za pomocą odpowiednich testów:
1) Testy słabej efektywności
Z punktu widzenia metodyki najłatwiejsze do przeprowadzenia są testy błądzenia losowego. Hipoteza błądzenia losowego głosi, że stopa zwrotu akcji (lub innego instrumentu finansowego) jest równa stopie zwrotu akcji w poprzednim okresie plus zmienna losowa o wartości oczekiwanej równej zero. Praktycznie oznacza to, że najlepszą prognozą stopy zwrotu jest zrealizowana ostatnio stopa zwrotu. Oznacza to również, że ceny akcji zachowują się w sposób losowy.

Hipoteza błądzenia losowego jest mocniejsza od hipotezy słabej efektywności rynku. Jeśli zatem nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy błądzenia losowego, to również nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy o słabej efektywności rynku. Gdy odrzuci się hipotezę błądzenia losowego, należy wówczas przetestować hipotezę słabej efektywności.

Testy słabej efektywności polegają z reguły nu sprawdzeniu, czy pewne proste strategie polegające na kupnie i sprzedaży akcji w zależności od kształtowania się cen tych akcji przynoszą dochód większy niż strategia zakupu i trzymania akcji

2) Testy weryfikujące hipotezę, średniej efektywności rynku
Polegają one najczęściej na stwierdzeniu, czy ogłoszenie informacji o wynikach finansowych spółki emitenta akcji przynosi bezpośredni efekt w postaci zmiany ceny akcji.

Stosunkowo trudne jest natomiast testowanie hipotezy mocnej efektywności.
Rezultaty testów przeprowadzonych na rynkach światowych wskazują, że należy skłaniać sic do akceptacji hipotezy słabej efektywności, a odrzucać hipotezę mocnej efektywności. Zdania są bardziej podzielone, jeśli chodzi o średnią efektywność, ale i tutaj raczej przeważają zwolennicy akceptacji tej hipotezy.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Analiza techniczna - opracowanie
7 stron(-y)
Analiza SWOT powiatu ( bibliografia)
22 stron(-y)
Struktury organizacyjne - ich typy, cechy, zalety i wady
12 stron(-y)
Rynek kapitałowy - teoria i zadania z rynku kapitałowego
18 stron(-y)
Analiza portfelowa - Metoda BCG firmy Jutrzenka S.A. ( bibliografia)
13 stron(-y)
Analiza SWOT przedsiębiorstwa Reebok
12 stron(-y)
Analiza strategii firmy
51 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Rynek kapitałowy » Analiza techniczna firmy

Analiza techniczna firmy
Ocena: 9.4 / 10
Liczba głosów: 10 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii