Assessment Center i jego zadania w zarządzaniu kadrami
Doskonałym narzędziem dla przedsiębiorstw pozwalającym na określenie potencjału ludzkiego, silnych i słabych stron i budowaniu organizacji na silnych stronach ludzi jest metoda Assessment Center czyli "ośrodek oceny", "centrum oceny" lub "ocenę zintegrowaną".
Assessment Center (AC) jest to seria ćwiczeń przygotowanych w taki sposób, aby w warunkach przypominających warunki pracy zaobserwować u kandydatów, czy posiadają oni cechy określone jako niezbędne dla danego stanowiska. Ćwiczenia odbywają się w 5 – 8 osobowych grupach, każdą grupę obserwuje 3-4 osobowy zespół asesorów(osób specjalnie przeszkolonych do oceniania w czasie AC), który to gromadzi informacje na temat zachowania badanych osób.
Po zakończeniu sesji, asesorzy uczestniczą w dyskusji mającej na celu uzyskanie oceny końcowej będącej syntezą ocen wszystkich oceniających. Ocena ta jest ujęta w formie końcowego raportu, oddzielnie przygotowanego dla firmy i dla poszczególnych uczestników. Ćwiczenia trwają zwykle od kilku godzin do kilku dni, chociaż te dłuższe assessment center zdarzają się w praktyce niezwykle rzadko.
Jest to metoda pozwalającą zdefiniować wymagania stanowiska, wybrać kluczowe kryteria na danym stanowisku i ocenić potencjał pracownika w oparciu o obiektywnie zaobserwowane i ocenione zachowania.
Assessment Center ma zastosowanie w następujących obszarach zarządzania:
• dobór pracowników: selekcja, awans wewnętrzny, przeniesienia,
• rozwój pracowników: określanie potrzeb szkoleniowych i treningowych,
• poprawa wyników działania na linii zarząd - personel,
• ustawienie polityki wynagrodzeń pod kątem ogólnych celów firmy.
Rodzaje Assessment Center
Selection Center - często odgrywa rolę wstępnego sita rekrutacyjnego, gdzie kandydaci poddawani są grupowym i indywidualnym zadaniom weryfikującym ich kompetencje.
Assessment Center - wykorzystuje się przy doborze kadry kierowniczej w sytuacji potencjalnego awansu lub przeniesienia.
Development Center - odmiana Assessment Center, która koncentruje się na długofalowym działaniu. Często stosowana jest w przypadku reorganizacji struktury przedsiębiorstwa, przy rozwoju nowej kadry menedżerskiej oraz przy profilowaniu ścieżki kariery.
Etapy procesu
1. Faza preparacji
• Formułowanie celu
• Analiza stanowiska
• Zdefiniowanie kryteriów
• Wybór ćwiczeń
2. Faza badawcza
• Sesja Assessment Center
3. Faza weryfikacji
• Ocena i opracowanie raportu, przekazanie wyników
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (24 stron A4)
2. (10 stron A4)
3. (27 stron A4)
4. (13 stron A4)
5. (12 stron A4)
6. (15 stron A4)
7. (6 stron A4)
8. (19 stron A4)
9. (9 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.8 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.4 stron)
4. (1.1 stron)
5. (0.4 stron)
6. (0.1 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.8 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Assessment Center i jego zadania w zarządzaniu kadrami
Assessment Center i jego zadania w zarządzaniu kadrami
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 25 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|