Autorytet formalny i autorytet rzeczywisty kierownika
Aby kierować innymi ludźmi, trzeba mieć nad nimi władzę. Władza może z kolei wynikać z różnych źródeł. Należą do nich np.: zastosowanie przymusu fizycznego bądź psychicznego (terror, szantaż, zastraszenie itp.), przestrzeganie obowiązujących przepisów wewnętrznych bądź zewnętrznych, własność zasobów wykorzystywanych w realizacji zadań, charyzma, kontrolowanie elementów niepewnych sytuacji i inne. Ważnym źródłem władzy kierownika jest jego autorytet formalny (status organizacyjny wynikający z obowiązujących przepisów) i autorytet rzeczywisty (będący pochodną rzeczywistych umiejętności zawodowych i osobowościowych, cech charakteru itp.).
Wyznaczniki autorytetu formalnego kierownika:
• poziom i profil wykształcenia zawodowego, tytuł zawodowy
• udokumentowane doskonalenie kwalifikacji zawodowych
• miejsce zajmowane w hierarchii organizacyjnej firmy
• staż pracy w firmie i na stanowisku
• staż zawodowy w innych firmach
• staż kierowniczy w firmie i poza firmą
• wysokość wynagrodzenia
• czas pracy (godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, zmianowość, obowiązek odbijania karty zegarowej)
• swoboda poruszania się w firmie i kontaktowania się z innymi pracownikami
• symbole (budynek, piętro, gabinet i jego wyposażenie, sekretarka, samochód służbowy ewentualnie ryczałt na paliwo, służbowy telefon komórkowy, rezerwacja miejsca na parkingu i inne)
• wiek
Wyznaczniki autorytetu rzeczywistego kierownika:
• cechy osobowości kierownika - funkcjonowanie intelektualne, wewnętrzna lokalizacja kontroli – przekonanie o możliwości umiejętności wywierania wpływu na ludzi i zdarzenia, kontaktowość społeczna, komunikatywność społeczna – prostota i jednoznaczność, otwartość na pomysły, zaradność, zdrowy rozsądek, kultura osobista, umiejętność wczuwania się w motywy i potrzeby innych pracowników - empatia, życzliwość i gotowość pomocy innym pracownikom, konsekwencja, dobre funkcjonowanie emocjonalne, opcja na rozwój podwładnych, obiektywność, etyka)
• rzeczywiste umiejętności zawodowe - dobre rozpoznanie zadań jednostki oraz ich uwarunkowań, doświadczenia w zakresie ich realizacji, dobre rozpoznanie obowiązujących
przepisów i procedur, trafność merytoryczna podejmowanych decyzji, umiejętności organizatorskie
• rzeczywiste umiejętności menedżerskie - umiejętności organizatorskie, umiejętności wywierania wpływu na ludzi i zdarzenia, umiejętność postrzegania i kojarzenia elementów większej całości, wrażliwość ekonomiczna, umiejętność i szybkość analizowania sytuacji problemowych, umiejętności pracy zespołowej, umiejętności w zakresie pracy koncepcyjnej, pomysłowość
• rzeczywiste kwalifikacje dodatkowe (nie związane bezpośrednio z zajmowanym stanowiskiem), np. znajomość języków obcych, umiejętność obsługi komputera i inne)
• rzeczywiste kontakty i układy w firmie i poza nią
W procesach kierowania należy dążyć do takich sytuacji, by autorytet formalny pokrywał się z autorytetem rzeczywistym. Rozbieżności w tym zakresie negatywnie wpływają na odczucia pracowników dotyczące klimatu organizacyjnego.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (25 stron A4)
2. (75 stron A4)
3. (16 stron A4)
4. (8 stron A4)
5. (22 stron A4)
6. (9 stron A4)
7. (3 stron A4)
8. (36 stron A4)
9. (10 stron A4)
10. (17 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (1.1 stron)
3. (1.3 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.3 stron)
8. (2.1 stron)
9. (0.4 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Autorytet formalny i autorytet rzeczywisty kierownika
Autorytet formalny i autorytet rzeczywisty kierownika
Ocena: 8.8 / 10 Liczba głosów: 52 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|