Autorytet formalny i autorytet rzeczywisty kierownika
Aby kierować innymi ludźmi, trzeba mieć nad nimi władzę. Władza może z kolei wynikać z różnych źródeł. Należą do nich np.: zastosowanie przymusu fizycznego bądź psychicznego (terror, szantaż, zastraszenie itp.), przestrzeganie obowiązujących przepisów wewnętrznych bądź zewnętrznych, własność zasobów wykorzystywanych w realizacji zadań, charyzma, kontrolowanie elementów niepewnych sytuacji i inne. Ważnym źródłem władzy kierownika jest jego autorytet formalny (status organizacyjny wynikający z obowiązujących przepisów) i autorytet rzeczywisty (będący pochodną rzeczywistych umiejętności zawodowych i osobowościowych, cech charakteru itp.).
Wyznaczniki autorytetu formalnego kierownika:
• poziom i profil wykształcenia zawodowego, tytuł zawodowy
• udokumentowane doskonalenie kwalifikacji zawodowych
• miejsce zajmowane w hierarchii organizacyjnej firmy
• staż pracy w firmie i na stanowisku
• staż zawodowy w innych firmach
• staż kierowniczy w firmie i poza firmą
• wysokość wynagrodzenia
• czas pracy (godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, zmianowość, obowiązek odbijania karty zegarowej)
• swoboda poruszania się w firmie i kontaktowania się z innymi pracownikami
• symbole (budynek, piętro, gabinet i jego wyposażenie, sekretarka, samochód służbowy ewentualnie ryczałt na paliwo, służbowy telefon komórkowy, rezerwacja miejsca na parkingu i inne)
• wiek
Wyznaczniki autorytetu rzeczywistego kierownika:
• cechy osobowości kierownika - funkcjonowanie intelektualne, wewnętrzna lokalizacja kontroli – przekonanie o możliwości umiejętności wywierania wpływu na ludzi i zdarzenia, kontaktowość społeczna, komunikatywność społeczna – prostota i jednoznaczność, otwartość na pomysły, zaradność, zdrowy rozsądek, kultura osobista, umiejętność wczuwania się w motywy i potrzeby innych pracowników - empatia, życzliwość i gotowość pomocy innym pracownikom, konsekwencja, dobre funkcjonowanie emocjonalne, opcja na rozwój podwładnych, obiektywność, etyka)
• rzeczywiste umiejętności zawodowe - dobre rozpoznanie zadań jednostki oraz ich uwarunkowań, doświadczenia w zakresie ich realizacji, dobre rozpoznanie obowiązujących
przepisów i procedur, trafność merytoryczna podejmowanych decyzji, umiejętności organizatorskie
• rzeczywiste umiejętności menedżerskie - umiejętności organizatorskie, umiejętności wywierania wpływu na ludzi i zdarzenia, umiejętność postrzegania i kojarzenia elementów większej całości, wrażliwość ekonomiczna, umiejętność i szybkość analizowania sytuacji problemowych, umiejętności pracy zespołowej, umiejętności w zakresie pracy koncepcyjnej, pomysłowość
• rzeczywiste kwalifikacje dodatkowe (nie związane bezpośrednio z zajmowanym stanowiskiem), np. znajomość języków obcych, umiejętność obsługi komputera i inne)
• rzeczywiste kontakty i układy w firmie i poza nią
W procesach kierowania należy dążyć do takich sytuacji, by autorytet formalny pokrywał się z autorytetem rzeczywistym. Rozbieżności w tym zakresie negatywnie wpływają na odczucia pracowników dotyczące klimatu organizacyjnego.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (8 stron A4)
2. (9 stron A4)
3. (3 stron A4)
4. (22 stron A4)
5. (10 stron A4)
6. (36 stron A4)
7. (17 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.7 stron)
2. (1.1 stron)
3. (1.3 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.4 stron)
9. (2.1 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Autorytet formalny i autorytet rzeczywisty kierownika
Autorytet formalny i autorytet rzeczywisty kierownika
Ocena: 9.4 / 10 Liczba głosów: 44 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|