Bancassurance - definicja, przyczyny stosowania, korzyści
Wśród instytucji finansowych łączących swój kapitał z kapitałem towarzystw ubezpieczeniowych na szczególną uwagę zasługują banki. Coraz częściej stają się one aktywnymi uczestnikami rynku ubezpieczeniowego, upatrując tam szans na biznes i dodatkowe źródło dochodu ze sprzedaży produktów i usług komplementarnych do swojej głównej działalności.
Procesy integracyjne działalności bankowej i ubezpieczeniowej, określane jako bancassurance, dokonują się obecnie na całym świecie.
Bancassurance jest stosunkowo nowym zjawiskiem na polskim rynku usług finansowych, które polega na współpracy banków z towarzystwami ubezpieczeniowymi w celu oferowania klientom zarówno produktów bankowych, jak i ubezpieczeniowych w jednym miejscu jakim jest bank.
Bancassurance - strategia działania podejmowana przez banki i towarzystwa ubezpieczeń obejmująca następujące rodzaje powiązań pomiędzy tymi instytucjami:
- o charakterze podmiotowym, w których stroną dominującą jest bank
- o charakterze przedmiotowym, przy realizacji których bank angażuje swoje kanały dystrybucyjne do sprzedaży lub promocji produktów ubezpieczeniowych
Rodzaje powiązań w bancassurance:
Allfinanz – są to powiązania mające charakter podmiotowy, jaki i przedmiotowy, które zachodzą pomiędzy wszelkimi instytucjami funkcjonującymi na rynku finansowym
Assurfinance – powiązania, które również maja charakter podmiotowy i przedmiotowy, ale zachodzące pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi a innymi podmiotami z sektora finansowego
Assurbanking – powiązania pomiędzy towarzystwami ubezpieczeniowymi a bankami o charakterze podmiotowym i przedmiotowym, firma ubezpieczeniowa odgrywa tutaj decydującą oraz dominującą rolę we współpracy z bankami
Przykładowa oferta bancassurance
- ubezpieczenia na życie dla klientów posiadających konta bankowe
- ubezpieczenia od kradzieży oraz od skutków utraty karty
- jako właściciel karty można ubiegać się o ubezpieczenie NNW
- ubezpieczenia turystyczne
- ubezpieczenia kredytowe
Przyczyny stosowania bancassurance to m.in.:
- globalizacja
- proces liberalizacji rynków światowych
- stabilizacja życia społecznego
- korzyści związane z rozwojem instytucjonalnego systemu finansowego
- powstanie podmiotów silnych kapitałowo
- wzrost popytu na usługi finansowe
- poszukiwanie nowego sposobu lokowania oszczędności
- postęp techniczny w telekomunikacji oraz w informatyce
- zmniejszenie pojedynczego ryzyka
- uzyskanie dodatkowych przychodów
- wspólny monitoring sytuacji finansowej klienta
- połączenie wysiłków promocyjnych
- rozwój nowych dziedzin działania, szersza oferta usług
- poprawa pozycji konkurencyjnej
- mniejsza rotacja personelu, w związku z intensywnymi szkoleniami i motywacyjnymi schematami wynagradzania
Korzyści z bancassurance to m.in.:
- opracowanie produktu
- działania marketingowe
- sprzedaż produktów i usług
- inwestycje i finanse
- zarządzanie personelem
- technologia
Zagrożenia dotyczące bancassurance to m.in. ryzyka:
- związane z kumulacją ryzyka
- związane z doborem partnera
- związane z organizacją bancassurance
- związane z procesem zarządzania
- wynikające ze zmian otoczenia
Pozycja klienta w modelu bancassurance
- brak wpływu na warunki umowy ubezpieczenia – klient akceptuje warunki
umowy ubezpieczenia w kształcie uzgodnionym przez bank i zakład ubezpieczeń
- ograniczony zakres uprawnień klienta w zakresie umowy ubezpieczenia – klientowi przysługują jednak określone środki ochrony prawnej
- klient banku jako ubezpieczony może żądać od zakładu ubezpieczeń udzielenia informacji o postanowieniach zawartej umowy ubezpieczenia oraz ogólnych warunkach ubezpieczenia w zakresie, w jakim dotyczącą jego praw i obowiązków
- zgodnie z regulacjami zawartymi w obu Rekomendacjach Dobrych Praktyk Bancassurance, bank jest zobowiązany do przedstawienia szczegółowych informacji dotyczących ochrony ubezpieczeniowej udzielanej w ramach zawartej przez niego umowy ubezpieczenia.
Problemy praktyczne w bancassurance
- brak wyspecjalizowanych pracowników banków
- brak standaryzacji procesu sprzedaży
- stosunkowo długi czas likwidacji szkody w odniesieniu do bezpośredniej likwidacji przez ubezpieczycieli
- nieefektywny proces obsługi roszczeń i wypłaty świadczeń
- pracownicy banku w przypadku wypowiadania polis powinni przedstawiać alternatywne produkty, względnie starać się przekonać klienta
- stworzenie wyspecjalizowanego obiegu dokumentów, wspólny system informatyczny
- zamęt związany z różnoraką pozycją banku w przypadku zawierania umowy - inna treść obowiązków w przypadku banku jako ubezpieczającego, a banku jako pośrednika
- zagrożenie dla klientów może stanowić samo wynagrodzenie banku przez zakład ubezpieczeń
Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania. Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.
Przykładowe tematy do pobrania:
| Ilość stron A4 |
✅ Bancassurance - prezentacja |
17 stron(-y) |
✅ Bancassurance - prezentacja |
16 stron(-y) |
✅ Nowe produkty bankowe - referat (✓ bibliografia ✓ przypisy) |
0 stron(-y) |
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (23 stron A4)
2. (7 stron A4)
3. (21 stron A4)
4. (32 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (17 stron A4)
7. (15 stron A4)
8. (24 stron A4)
9. (52 stron A4)
10. (9 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1.1 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.5 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.7 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.9 stron)
9. (0.5 stron)
10. (1.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Bankowość » Bancassurance - definicja, przyczyny stosowania, korzyści
Bancassurance - definicja, przyczyny stosowania, korzyści
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 128 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|