Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
zadanie transportowe | obliczanie zdolności kredytowej | macierz General Elektric | karty płatnicze | model DIPADA | cena | analiza mikrootoczenia | funkcja trendu |

Benchmarking - definicja historia i rodzaje benchmarkingu

Definicje benchmarkingu

Benchmarking jest to metoda polegająca na wyborze wzorcowego konkurenta, porównywania z nim własnej organizacji i dostosowania jego podejścia do warunków działania firmy. Za firmę wzorcową uznaje się tę, która osiąga dużo lepsze wyniki niż analizowane przedsiębiorstwo. Przy czym istota polega nie na znajdowaniu i przenoszeniu gotowych wzorców, lecz na sposobie dochodzenia do najlepszych rozwiązań.

Według G.J. Balma Benchmarking to: ciągłe porównywanie procesów, produktów lub usług z ich odpowiednikami u najlepszych dla ustalenia celów i działań ulepszających, ambitnych lecz realistycznych, prowadzących do stania się i pozostania najlepszym z najlepszych w rozsądnym czasie.

Benchmarking najczęściej stosują tzw. przedsiębiorstwa przyszłości czyli przedsiębiorstwa, które w swojej działalności bazują nie tylko na kapitale i zasobach materialnych ale także na wiedzy i informacji, uwzględniając ich jakość i aktualność. Czynniki te stają się istotne dla przedsiębiorstwa, ze względu na konkurencyjność.

Historia benchmarkingu

Narodził się na początku lat 80. i związany był z problemami, jakie pod koniec lat 70 przeżywała firma Rank Xerox. Japońska firma Canon oferowała kserokopiarki porównywalne pod względem technicznym, ale po znacznie niższej cenie (cena kserokopiarek Canona była niższa niż koszty produkcji wyrobów Xeroxa). Wejście Canona na rynek spowodowało więc gwałtowny spadek popytu na produkty firmy Xerox, co mogło doprowadzić nawet do jej bankructwa. Pomocny dla Xeroxa okazał się program Leadership Though Quality, który został wdrożony w 1983 r. Składał się on z trzech rozdziałów, a drugi z nich nosił nazwę Benchmarking.

Wskutek zastosowania Benchmarkingu firmie udało się: zmniejszyć jednostkowe koszty o połowę, zredukować zapasy wyrobów w toku o 2/3, zmniejszyć koszty robocizny o 1/3, przy redukcji zatrudnienia o połowę. W ten sposób przedsiębiorstwu udało się wyjść z kryzysu i odbudować swoją pozycję na rynku. Doświadczenia te szybko przejęły inne firmy o światowej renomie takie jak: Motorola, Ford, czy IBM.

Do obiektów zainteresowania benchmarkingu zaliczamy zarówno całe przedsiębiorstwo, jak i jego strukturę, wydziały, komórki organizacyjne, oddziały, filie, miejsca pracy itp., a także produkowane przez przedsiębiorstwo wyroby, produkty, jego komponenty czy oferowane przez nie usługi.  Obiektami są również detale, współpraca pracowników, ich aktywność, prowadzone procesy itd.

Rodzaje benchmarkingu

Najbardziej znane i najczęściej wymieniane w literaturze są trzy rodzaje benchmarkingu. Wielu autorów wymienia, że wyróżniamy takie rodzaje benchmarkingu, jak: wewnętrzny, konkurencyjny (zewnętrzny) oraz funkcjonalny, jednak według klasyfikacji G.J. Balma oraz R.C. Campa możemy wyróżnić czwarty rodzaj benchmarkingu czyli benchmarking ogólny zwany również horyzontalnym.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Benchmarking - referat (⭐bibliografia)
16 stron(-y)
Benchmarking - prezentacja (⭐bibliografia)
33 stron(-y)
Strategia i zarządzanie strategiczne (opracowanie - wykłady)
24 stron(-y)
Podstawy zarządzania strategicznego
32 stron(-y)
Ściąga z marketingu 2
2 stron(-y)
Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa (⭐bibliografia)
20 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Benchmarking - definicja historia i rodzaje benchmarkingu

Benchmarking - definicja historia i rodzaje benchmarkingu
Ocena: 10 / 10
Liczba głosów: 196 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii