six sigma | globalizacja | innowacje | źródła finansowania przedsiębiorstwa | strategia firmy | metoda Kanban | finansowanie przedsiębiorstwa | szkolenia pracowników | |
Mapa tagów
Benchmarking - definicja historia i rodzaje benchmarkinguDefinicje benchmarkingu
Benchmarking jest to metoda polegająca na wyborze wzorcowego konkurenta, porównywania z nim własnej organizacji i dostosowania jego podejścia do warunków działania firmy. Za firmę wzorcową uznaje się tę, która osiąga dużo lepsze wyniki niż analizowane przedsiębiorstwo. Przy czym istota polega nie na znajdowaniu i przenoszeniu gotowych wzorców, lecz na sposobie dochodzenia do najlepszych rozwiązań. Historia benchmarkingu
Narodził się na początku lat 80. i związany był z problemami, jakie pod koniec lat 70 przeżywała firma Rank Xerox. Japońska firma Canon oferowała kserokopiarki porównywalne pod względem technicznym, ale po znacznie niższej cenie (cena kserokopiarek Canona była niższa niż koszty produkcji wyrobów Xeroxa). Wejście Canona na rynek spowodowało więc gwałtowny spadek popytu na produkty firmy Xerox, co mogło doprowadzić nawet do jej bankructwa. Pomocny dla Xeroxa okazał się program Leadership Though Quality, który został wdrożony w 1983 r. Składał się on z trzech rozdziałów, a drugi z nich nosił nazwę Benchmarking. Rodzaje benchmarkinguNajbardziej znane i najczęściej wymieniane w literaturze są trzy rodzaje benchmarkingu. Wielu autorów wymienia, że wyróżniamy takie rodzaje benchmarkingu, jak: wewnętrzny, konkurencyjny (zewnętrzny) oraz funkcjonalny, jednak według klasyfikacji G.J. Balma oraz R.C. Campa możemy wyróżnić czwarty rodzaj benchmarkingu czyli benchmarking ogólny zwany również horyzontalnym.
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Benchmarking - definicja historia i rodzaje benchmarkingu Benchmarking - definicja historia i rodzaje benchmarkingu
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 212 głosów Zaloguj się, aby zagłosować |
||||||||||||||||||||
|