Burza mózgów
Burza mózgów (z ang. brainstorming lub brainstorm session), zwana również twórczą dyskusją, stanowi niekonwencjonalny sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów.
Czyli:
Burza mózgów to technika udoskonalania decyzji grupowych poprzez zachęcanie do swobodnej wymiany poglądów oraz eliminowanie krytycyzmu.
Innymi słowy:
BURZA MÓZGÓW (angielskie brainstorming lub brainstorm session) zwana jest również twórczą dyskusją - stanowi ona niekonwencjonalny sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów na rozwiązywanie zaistniałych problemów np. problemów przedsiębiorstwa czy też problemów realizowanego projektu lub zadania. Burza mózgów jest jedną z metod heurystycznych. Metody te odgrywają istotną rolę w rozwiązywaniu problemów i są stosowane do poszukiwanie pomysłów.
W burzy mózgów występuje oddzielenie w czasie procesu tworzenia pomysłów od ich oceny i selekcji. W związku z tym burza mózgów nosi także nazwę metody odroczonego wartościowania.
Głównym zadaniem procesu burzy mózgów jest pobudzanie uczestników sesji (zebrania), aby swobodnie zgłaszali dużą ilość pomysłów. Wychodzi się tu z podstawowego założenia: duża liczba stworzonych pomysłów zawiera przynajmniej kilka dobrych pomysłów. Statystyka dowodzi, że ok. 12-15% pomysłów ma wartość praktyczną, a pomysły zakwalifikowane do realizacji stanowią mniej więcej 2-3%.
Metodę tą po raz pierwszy zastosował A.F. Osborne w 1939 r. Spotkała się ona z dużym zainteresowaniem i szerokim przyjęciem. Zamiast zbierających wiele czasu mało konkretnych dyskusji, wprowadziła rozwiązanie interesującego daną grupę problemu, trwające od kilku lat o kilkudziesięciu minut.[4]
Burzę mózgów stosuje się najczęściej w projektowaniu, bądź modernizacji, organizacji i zarządzaniu procesów, obiektów czy przedsięwzięć. Przynosi ona najlepsze rezultaty w przypadku rozwiązywania problemów, które są niezbyt skomplikowane.
Burza mózgów składa się z trzech etapów:
1. Przygotowanie – prace organizacyjno przygotowawcze wpływają na efektywność tworzenia pomysłów, należy dobrze sformułować problem i wyznaczyć temat sesji twórczej, a także posegregować informacje.
2. Tworzenie - tworzenie dużej ilości pomysłów na dany temat. Powinno znajdować się w tym etapie przygotowanie spotkania nieformalnego, którego celem jest stworzenie odpowiedniego klimatu, odpowiednio przeprowadzone sesja twórcza, a na koniec podsumowanie całej sesji.
3. Ocenianie – przeprowadzana jest ocena zebranych pomysłów. Ocena ta dokonywana jest przez zespół specjalistów do rozwiązywania problemu. Należy ustalić tu odpowiednie kryterium oceny, a dopiero można dokonywać analizy i oceny pomysłów. Celem analizy jest stworzenie z najlepszych fragmentów pomysłów najbardziej trafnego sposobu rozwiązywania.
Rodzaje burzy mózgów:
1. Jednoosobowa burza mózgów – jest to odmiana metody klasycznej i jest ona stosowane przez pojedynczą osobę. W tym rodzaju trudno rozdzielić fazę tworzenia od fazy oceniania. Przebiega ona następująco: po sformułowaniu problemu stosuje się wszystkie pomysły, jakie przychodzą do głowy, bez zastanowienia nad ich przydatnością.
2. Mieszana burza mózgów – złożona z kilku sesji prowadzonych techniką indywidualną i zbiorową, które przemiennie następują po sobie. Przynosi ona bardzo dobre wyniki, gdyż takie indywidualne tworzenie wprowadza rywalizację między specjalistami i wykazuje autorstwo poszczególnych pomysłów.
3. Burza mózgów z jednoczesnym ocenianiem – jest ona stosowana w celu szybkiego znajdowania oczekiwanego rozwiązania. W jednym miejscu i czasie pracują dwa zespoły twórczy (tworzący pomysł) i oceniający (natychmiast ocenia pomysł). Ocena ma charakter cząstkowy, ponieważ dopiero po zakończeniu pracy twórców pomysłu poddaje się szczegółowej analizie i ocenie.
4. Phillips 66 Buzz Session – jej twórcą jest L.D. Phillips. Wprowadził on 6 podzespołów pracujących po 6 min. Każdy z zespołów pracuje osobno i po upłynięciu czasu przeznaczonego na wykonanie zadania, podgrupy spotykają się na sesji zbiorowej, gdzie pomysły są analizowane i uzupełniane.
5. 635 (brainwritting) słowne zgłaszanie pomysłów zastąpione jest zapisywaniem na specjalnych formularzach. Jest 6 osób, z których każda ma podać jednorazowo 3 pomysły w ciągu 5 min. Pomysły nie mogą się powtarzać. Metoda ta jest bardzo efektywna, ponieważ w bardzo krótkim czasie można zgromadzić wiele pomysłów.
6. Metoda Gordona – polega ona na tym, że uczestnicy dyskusji nie znają dokładnego tematu dyskusji, dowiadują się go dopiero pod koniec dyskusji. [5]
Burza mózgów jest jedną z najefektywniejszych metod poszukiwania pomysłów, gdyż:
• Umożliwia znalezienie wielu pomysłów w krótkim czasie
• Koszty prac rozwoju są niewielkie
• Potencjalne elementy są bardzo duże
Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania. Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.
Przykładowe tematy do pobrania:
| Ilość stron A4 |
✅ Burza mózgów |
8 stron(-y) |
✅ Badania rynkowe i marketingowe - opracowanie |
34 stron(-y) |
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (19 stron A4)
2. (21 stron A4)
3. (19 stron A4)
4. (38 stron A4)
5. (13 stron A4)
6. (23 stron A4)
7. (43 stron A4)
8. (18 stron A4)
9. (30 stron A4)
10. (21 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.3 stron)
2. (0.8 stron)
3. (0.5 stron)
4. (1.2 stron)
5. (1.6 stron)
6. (2.1 stron)
7. (2.3 stron)
8. (3.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Burza mózgów
Burza mózgów
Ocena: 9.1 / 10 Liczba głosów: 98 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|