Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
zysk netto | zarządzanie ryzykiem | przykładowy biznes plan | cykl koniunkturalny | studium przypadku | zadanie transportowe | dźwignia finansowa | traktat z Maastricht |

Burza mózgów


Burza mózgów (z ang. brainstorming lub brainstorm session), zwana również twórczą dyskusją, stanowi niekonwencjonalny sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów.

Czyli:

Burza mózgów to technika udoskonalania decyzji grupowych poprzez zachęcanie do swobodnej wymiany poglądów oraz eliminowanie krytycyzmu.

Innymi słowy:

BURZA MÓZGÓW (angielskie brainstorming lub brainstorm session) zwana jest również twórczą dyskusją - stanowi ona niekonwencjonalny sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów na rozwiązywanie zaistniałych problemów np. problemów przedsiębiorstwa czy też problemów realizowanego projektu lub zadania. Burza mózgów jest jedną z metod heurystycznych. Metody te odgrywają istotną rolę w rozwiązywaniu problemów i są  stosowane do poszukiwanie pomysłów.

W burzy mózgów występuje oddzielenie w czasie procesu tworzenia pomysłów od ich oceny i selekcji. W związku z tym burza mózgów nosi także nazwę metody odroczonego wartościowania.

Głównym zadaniem procesu burzy mózgów jest pobudzanie uczestników sesji (zebrania), aby swobodnie zgłaszali dużą ilość pomysłów. Wychodzi się tu z podstawowego założenia: duża liczba stworzonych pomysłów zawiera przynajmniej kilka dobrych pomysłów. Statystyka dowodzi, że ok. 12-15% pomysłów ma wartość praktyczną, a pomysły zakwalifikowane do realizacji stanowią mniej więcej 2-3%.

Metodę tą po raz pierwszy zastosował A.F. Osborne w 1939 r. Spotkała się ona z dużym zainteresowaniem i szerokim przyjęciem. Zamiast zbierających wiele czasu mało konkretnych dyskusji, wprowadziła rozwiązanie interesującego daną grupę problemu, trwające od kilku lat o kilkudziesięciu minut.[4]

Burzę mózgów stosuje się najczęściej  w projektowaniu, bądź modernizacji, organizacji i zarządzaniu procesów, obiektów czy przedsięwzięć.  Przynosi ona najlepsze rezultaty w przypadku rozwiązywania problemów, które są niezbyt skomplikowane.

Burza mózgów składa się z trzech etapów:
1. Przygotowanie –  prace organizacyjno przygotowawcze wpływają na efektywność tworzenia pomysłów, należy dobrze sformułować problem i wyznaczyć temat sesji twórczej, a także posegregować informacje.
2. Tworzenie -  tworzenie dużej ilości pomysłów na dany temat. Powinno znajdować się w tym etapie przygotowanie spotkania nieformalnego, którego celem jest stworzenie odpowiedniego klimatu, odpowiednio przeprowadzone sesja twórcza, a na koniec podsumowanie całej sesji.
3. Ocenianie – przeprowadzana jest ocena zebranych pomysłów. Ocena ta dokonywana jest przez zespół specjalistów do rozwiązywania problemu. Należy ustalić tu odpowiednie kryterium oceny, a dopiero można dokonywać analizy i oceny pomysłów. Celem analizy jest stworzenie z najlepszych fragmentów pomysłów najbardziej trafnego sposobu rozwiązywania.

Rodzaje burzy mózgów:

1. Jednoosobowa burza mózgów – jest to odmiana metody klasycznej i jest ona stosowane przez pojedynczą osobę. W tym rodzaju trudno rozdzielić fazę tworzenia od fazy oceniania. Przebiega ona następująco: po sformułowaniu problemu stosuje się wszystkie pomysły, jakie przychodzą do głowy, bez zastanowienia nad ich przydatnością.

2. Mieszana burza mózgów – złożona z kilku sesji prowadzonych techniką indywidualną i zbiorową, które przemiennie następują po sobie. Przynosi ona bardzo dobre wyniki, gdyż takie indywidualne tworzenie wprowadza rywalizację między specjalistami i wykazuje autorstwo poszczególnych pomysłów.

3. Burza mózgów z jednoczesnym ocenianiem – jest ona stosowana w celu szybkiego znajdowania oczekiwanego rozwiązania. W jednym miejscu i czasie pracują dwa zespoły twórczy (tworzący pomysł) i oceniający (natychmiast ocenia pomysł). Ocena ma charakter cząstkowy, ponieważ dopiero po zakończeniu pracy twórców pomysłu poddaje się szczegółowej analizie i ocenie.

4. Phillips 66 Buzz Session – jej twórcą jest L.D. Phillips. Wprowadził on 6 podzespołów pracujących po 6 min. Każdy z zespołów pracuje osobno i po upłynięciu czasu przeznaczonego na wykonanie zadania, podgrupy spotykają się na sesji zbiorowej, gdzie pomysły są analizowane i uzupełniane.

5. 635 (brainwritting) słowne zgłaszanie pomysłów zastąpione jest zapisywaniem na specjalnych formularzach. Jest 6 osób, z których każda ma podać jednorazowo 3 pomysły w ciągu 5 min. Pomysły nie mogą się powtarzać. Metoda ta jest bardzo efektywna, ponieważ w bardzo krótkim czasie można zgromadzić wiele pomysłów.

6. Metoda Gordona – polega ona na tym, że uczestnicy dyskusji nie znają dokładnego tematu dyskusji, dowiadują się go dopiero pod koniec dyskusji. [5]

Burza mózgów jest jedną z najefektywniejszych metod poszukiwania pomysłów, gdyż:
• Umożliwia znalezienie wielu pomysłów w krótkim czasie
• Koszty prac rozwoju są niewielkie
• Potencjalne elementy są bardzo duże

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Burza mózgów
8 stron(-y)
Badania rynkowe i marketingowe - opracowanie
34 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Burza mózgów

Burza mózgów
Ocena: 9.1 / 10
Liczba głosów: 98 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować