Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
dobra substytucyjne | wzrost gospodarczy | kryzys gospodarczy | leasing | deficyt budżetowy | GATT | teoria XY | zarządzanie wiedzą |

Cel i zakres logistyki

W odniesieniu do wszystkich firm “wyzwanie' logistyki jest podobne – chodzi o to, aby dać firmom metody i sposoby zdobycia rynku tak korzystne dla redukcji kosztów, jak i dla dobrej jakości produktów i usług. Wraz z silną konkurencja pomiędzy firmami, wiele z nich przywiązuje większą wagę do wzrostu jakości produkowanych dóbr i świadczonych usług, niż do wzrostu kosztów ich dystrybucji. Jest to nowa prawda, która wynika ze strategii logistyki.

Z ekonomicznego punktu widzenia, strategicznym celem logistyki, powinno być określenie - o ile większe będą dodatkowe dochody firmy, uzyskane drogą zwiększenia zysku w wyniku poprawy jakości  produktu logistycznego, tzn. towaru lub usługi.

W odróżnieniu od dochodów, koszty logistyki mogą być określane dokładnie w bieżącym, praktycznym rachunku firmy, z uwzględnieniem ich podziału na dwa rodzaje:
- koszty operacyjne
- koszty kapitałowe

Koszty operacyjne to te, które powtarzają się okresowo i są ściśle związane z poziomem aktywności przedsiębiorstwa. Zaliczmy do nich np. koszty płac, koszty magazynowania, koszty ogólne.

Koszty kapitałowe mają charakter jednorazowy i nie ulegają zmianie w zależności od poziomu aktywności przedsiębiorstwa w krótkim okresie. Do tych kosztów zaliczamy np. inwestycje związane z zakupem parku pojazdów, baz magazynowych itp.

Zakres logistyki natomiast wyznaczany jest dla firmy lub grupy drogą opracowania planu operacyjnego działalności logistycznej w wymiarze rzeczowym i przestrzennym.

Wymiar rzeczowy planu operacyjnego określa się zgodnie z następstwem operacji w łańcuchu logistycznym. Kolejność operacji w łańcuchu logistycznym z kolei wymaga podziału logistycznej firmy na kluczową i pomocniczą.

Zakres przestrzenny działalności logistycznej wyznaczony jest rozmieszczeniem ogniw łańcucha logistycznego według konfiguracji sieci logistycznej w obrębie miasta, regionu czy między regionami.

Określenie celu i zasięgu logistyki jest najczęściej tożsame ze stosowaniem wybranych metod zarządzania logistycznego w firmie.

Należy podkreślić, iż niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z produkcją wyrobów czy usług, a także niezależnie od rodzaju wyrobów czy usług, rodzaju lub wielkości firmy, komponenty zarządzania są takie same.

We współczesnych gospodarkach spotykamy trzy rodzaje zarządzania logistycznego:
1. strategiczne zarządzanie logistyczne
2. interfukcyjne zarządzanie logistyczne
3. interorganizacyjne zarządzanie logistyczne

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Podstawy logistyki - ponad 70 zagadnień z odpowiedziami
14 stron(-y)
Wykłady z logistyki - opracowanie
16 stron(-y)
Logistyka w organizacjach non profit - referat (⭐bibliografia)
6 stron(-y)
Podstawy logistyki
22 stron(-y)
Łańcuchy logistyczne w przedsiębiorstwie (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Efekty zarządzania logistycznego (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Ściąga z logistyki
5 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Cel i zakres logistyki

Cel i zakres logistyki
Ocena: 9.2 / 10
Liczba głosów: 41 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii