Cel i zakres logistyki
W odniesieniu do wszystkich firm “wyzwanie' logistyki jest podobne – chodzi o to, aby dać firmom metody i sposoby zdobycia rynku tak korzystne dla redukcji kosztów, jak i dla dobrej jakości produktów i usług. Wraz z silną konkurencja pomiędzy firmami, wiele z nich przywiązuje większą wagę do wzrostu jakości produkowanych dóbr i świadczonych usług, niż do wzrostu kosztów ich dystrybucji. Jest to nowa prawda, która wynika ze strategii logistyki.
Z ekonomicznego punktu widzenia, strategicznym celem logistyki, powinno być określenie - o ile większe będą dodatkowe dochody firmy, uzyskane drogą zwiększenia zysku w wyniku poprawy jakości produktu logistycznego, tzn. towaru lub usługi.
W odróżnieniu od dochodów, koszty logistyki mogą być określane dokładnie w bieżącym, praktycznym rachunku firmy, z uwzględnieniem ich podziału na dwa rodzaje:
- koszty operacyjne
- koszty kapitałowe
Koszty operacyjne to te, które powtarzają się okresowo i są ściśle związane z poziomem aktywności przedsiębiorstwa. Zaliczmy do nich np. koszty płac, koszty magazynowania, koszty ogólne.
Koszty kapitałowe mają charakter jednorazowy i nie ulegają zmianie w zależności od poziomu aktywności przedsiębiorstwa w krótkim okresie. Do tych kosztów zaliczamy np. inwestycje związane z zakupem parku pojazdów, baz magazynowych itp.
Zakres logistyki natomiast wyznaczany jest dla firmy lub grupy drogą opracowania planu operacyjnego działalności logistycznej w wymiarze rzeczowym i przestrzennym.
Wymiar rzeczowy planu operacyjnego określa się zgodnie z następstwem operacji w łańcuchu logistycznym. Kolejność operacji w łańcuchu logistycznym z kolei wymaga podziału logistycznej firmy na kluczową i pomocniczą.
Zakres przestrzenny działalności logistycznej wyznaczony jest rozmieszczeniem ogniw łańcucha logistycznego według konfiguracji sieci logistycznej w obrębie miasta, regionu czy między regionami.
Określenie celu i zasięgu logistyki jest najczęściej tożsame ze stosowaniem wybranych metod zarządzania logistycznego w firmie.
Należy podkreślić, iż niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z produkcją wyrobów czy usług, a także niezależnie od rodzaju wyrobów czy usług, rodzaju lub wielkości firmy, komponenty zarządzania są takie same.
We współczesnych gospodarkach spotykamy trzy rodzaje zarządzania logistycznego:
1. strategiczne zarządzanie logistyczne
2. interfukcyjne zarządzanie logistyczne
3. interorganizacyjne zarządzanie logistyczne
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (14 stron A4)
2. (13 stron A4)
3. (5 stron A4)
4. (17 stron A4)
5. (1 stron A4)
6. (32 stron A4)
7. (16 stron A4)
8. (24 stron A4)
9. (22 stron A4)
10. (19 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.4 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.7 stron)
7. (1 stron)
8. (0.2 stron)
9. (0.4 stron)
10. (1.5 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Cel i zakres logistyki
Cel i zakres logistyki
Ocena: 9.2 / 10 Liczba głosów: 41 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|