Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
teoria zachowań producenta | wykłady z zarządzania kadrami | wzory z matematyki finansowej | walka z bezrobociem | funkcja Cobba-Douglasa | zarządzanie zmianami | analiza FMEA | model ekonometryczny |

Charakterystyka kanałów dystrybucji


Wyróżnić możemy m.in.:

1. Krótkie kanały dystrybucji mają małą liczbę ogniw uczestników natomiast długie kanały składają się z wielu ogniw. Wąskie kanały charakteryzują się tym gdy na poszczególnych etapach dystrybucji określonego produktu występuje niewielka liczba podmiotów a szerokie kanały występują wtedy ,gdy na poszczególnych etapach dystrybucji określonego produktu występuje duża liczba podmiotów(np. duża liczba hurtowni i sprzedawców detalicznych).

2. Konwencjonalne kanały dystrybucji charakteryzują się niskim stopniem współpracy uczestników. Kanały takie funkcjonują sporadycznie często jeden raz. Jeżeli nawet między uczestnikami współpraca się powtarza, to i tak za każdym razem negocjują między sobą jej warunki. Przykładem produktów sprzedawanych przy wykorzystaniu konwencjonalnych kanałów dystrybucji są dobra inwestycyjne , nieruchomości.

3. Kanały dystrybucji zintegrowane pionowo charakteryzują się większym stopniem współpracy uczestników . Są one wykorzystywane w wielu transakcjach ,a zasady współpracy są wcześniej ustalone i obowiązują przez dłuższy czas. Ze względu na rodzaj powiązań pomiędzy uczestnikami kanałów dystrybucji zintegrowanych pionowo, wyróżnić można trzy rodzaje:
- kanały administrowane – występuje wówczas, gdy jeden z uczestników dominuje nad pozostałymi i narzuca im swoją wolę .W warunkach gospodarki rynkowej nadrzędność jednego z uczestników jest z reguły konsekwencją posiadania przez niego przewagi ekonomicznej nad pozostałymi uczestnikami którzy jednak dobrowolnie godzą się na takie relacje. Dominujący uczestnik kanału dystrybucji ma decydujące znaczenie przy określeniu zasad funkcjonowania , jest on niejako administratorem kanału dystrybucji
- kanały kontraktowe – powstają między podmiotami gospodarczymi reprezentującymi podobną pozycję na rynku, żaden z nich nie posiada przewagi. Wzajemna współpraca pomiędzy uczestnikami kontraktowego kanału dystrybucji oparta jest na zasadach partnerstwa.
- kanały korporacyjne – charakteryzuje się tym ,że wszystkie ich szczeble są podporządkowane jednemu kierownictwu .Często odbywa się to przez zakładanie przez producenta firm , które wykonują czynności kolejnych szczebli kanału dystrybucji. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku gdy producent przejmuje prawo własności do przedsiębiorstw występujących w kanale dystrybucji (np. poprzez zakup akcji tych przedsiębiorstw)

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Rodzaje i funkcje kanałów dystrybucji (⭐bibliografia ⭐przypisy)
5 stron(-y)
Przykład procesu dystrybucji - dystrybucja na przykładzie Grupy Żywiec
9 stron(-y)
Proces dystrybucji
15 stron(-y)
Marketing mix - prezentacja
58 stron(-y)
Marketing międzynarodowy - praca (⭐bibliografia)
29 stron(-y)
Cykl życia produktu - opracowanie
11 stron(-y)
Zagadnienia z marketingu międzynarodowego
16 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Charakterystyka kanałów dystrybucji

Charakterystyka kanałów dystrybucji
Ocena: 9.4 / 10
Liczba głosów: 69 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować