Charakterystyka kanałów dystrybucji
Wyróżnić możemy m.in.:
1. Krótkie kanały dystrybucji mają małą liczbę ogniw uczestników natomiast długie kanały składają się z wielu ogniw. Wąskie kanały charakteryzują się tym gdy na poszczególnych etapach dystrybucji określonego produktu występuje niewielka liczba podmiotów a szerokie kanały występują wtedy ,gdy na poszczególnych etapach dystrybucji określonego produktu występuje duża liczba podmiotów(np. duża liczba hurtowni i sprzedawców detalicznych).
2. Konwencjonalne kanały dystrybucji charakteryzują się niskim stopniem współpracy uczestników. Kanały takie funkcjonują sporadycznie często jeden raz. Jeżeli nawet między uczestnikami współpraca się powtarza, to i tak za każdym razem negocjują między sobą jej warunki. Przykładem produktów sprzedawanych przy wykorzystaniu konwencjonalnych kanałów dystrybucji są dobra inwestycyjne , nieruchomości.
3. Kanały dystrybucji zintegrowane pionowo charakteryzują się większym stopniem współpracy uczestników . Są one wykorzystywane w wielu transakcjach ,a zasady współpracy są wcześniej ustalone i obowiązują przez dłuższy czas. Ze względu na rodzaj powiązań pomiędzy uczestnikami kanałów dystrybucji zintegrowanych pionowo, wyróżnić można trzy rodzaje:
- kanały administrowane – występuje wówczas, gdy jeden z uczestników dominuje nad pozostałymi i narzuca im swoją wolę .W warunkach gospodarki rynkowej nadrzędność jednego z uczestników jest z reguły konsekwencją posiadania przez niego przewagi ekonomicznej nad pozostałymi uczestnikami którzy jednak dobrowolnie godzą się na takie relacje. Dominujący uczestnik kanału dystrybucji ma decydujące znaczenie przy określeniu zasad funkcjonowania , jest on niejako administratorem kanału dystrybucji
- kanały kontraktowe – powstają między podmiotami gospodarczymi reprezentującymi podobną pozycję na rynku, żaden z nich nie posiada przewagi. Wzajemna współpraca pomiędzy uczestnikami kontraktowego kanału dystrybucji oparta jest na zasadach partnerstwa.
- kanały korporacyjne – charakteryzuje się tym ,że wszystkie ich szczeble są podporządkowane jednemu kierownictwu .Często odbywa się to przez zakładanie przez producenta firm , które wykonują czynności kolejnych szczebli kanału dystrybucji. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku gdy producent przejmuje prawo własności do przedsiębiorstw występujących w kanale dystrybucji (np. poprzez zakup akcji tych przedsiębiorstw)
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (29 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (16 stron A4)
4. (12 stron A4)
5. (14 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (55 stron A4)
8. (16 stron A4)
9. (20 stron A4)
10. (14 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.5 stron)
2. (0.2 stron)
3. (0.6 stron)
4. (0.5 stron)
5. (1 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.2 stron)
8. (0.3 stron)
9. (1 stron)
10. (0.3 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Charakterystyka kanałów dystrybucji
Charakterystyka kanałów dystrybucji
Ocena: 9.4 / 10 Liczba głosów: 69 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|