Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
dochód narodowy | macierz GE | strategia promocji | plan Balcerowicza | techniki negocjacyjne | rynek | rachunek kosztów pełnych | użyteczność krańcowa |

Co to jest handel detaliczny?

Handel detaliczny to ostatni szczebel w kanale dystrybucji, dzięki któremu  towary dostarczane są do ostatecznego nabywcy. Nabywcami towarów w handlu detalicznym są głównie konsumenci indywidualni, rzadziej konsumenci zbiorowi czy drobni wytwórcy.

Charakterystycznymi cechami transakcji w handlu detalicznym są: duża liczba klientów i kupujących, niewielkie ilościowo i wartościowo rozmiary zawieranych transakcji, przeważnie gotówkowy ich charakter - choć z tendencją malejącą, ponieważ z roku na rok coraz więcej osób wybiera płatność kartą debetową za zakupy.

Podstawowym celem handlu detalicznego jest stałe i rytmiczne zaopatrywanie nabywców w towary i usługi. Handel detaliczny pełniąc funkcję pośrednika w kanale dystrybucyjnym, wykonuje różne czynności, które z jednej strony ułatwiają zbyt wytworzonych towarów, z drugiej dostarczają konkretnych korzyści ostatecznym nabywcom.

W procesie historycznego rozwoju handlu detalicznego wykształciło się wiele różnorodnych jego form. Formy te mogą być rozpatrywane i charakteryzowane z bardzo wielu punktów:
- typu powiązań z innymi podmiotami
- typu lokalizacji
- typu obsługi
- formy prawnej
- charakteru własności
- rodzaju działalności
- wielkości
- stopnia integracji

Cechą charakterystyczną współczesnego handlu detalicznego jest wyraźne zorientowanie na konsumenta, jego potrzeby oraz oczekiwania. Jest to szczególnie widoczne w różnicowaniu sposobów oferowania towarów. W handlu detalicznym powstaje asortyment towarów pochodzących z zakupów dokonanych z różnych źródeł od producentów i/lub hurtowników, dostosowany do potrzeb finalnych nabywców. Powodzenie każdego miejsca sprzedaży detalicznej zależy od istniejącej w nim atmosfery handlowej, na którą składa się asortyment towarów, obsługa nabywców oraz efekty emocjonalne uzyskiwane za pomocą światła, barwy, ruchu, dźwięku lub reklamy.

Rozpoczęte w 1989 roku procesy demonopolizacji i prywatyzacji handlu detalicznego spowodowały istotne zmiany w jego strukturze własnościowej i przedmiotowej. W latach 1991-1995 liczba sklepów zwiększyła się o 75%, liczba ludności przypadająca na 1 sklep zmalała ze 161 na 93, wzrosła też liczba supermarketów (tzw. supersamów), zmniejszyła się liczba domów towarowych i handlowych. Obecnie około 99% sklepów stanowi własność prywatną. W strukturze podmiotowej handlu detalicznego dominują drobni przedsiębiorcy, prowadzący działalność w 1-2 sklepach. Stanowią oni 98,7% ogólnej liczby podmiotów realizujących sprzedaż detaliczną przez sieć swoich sklepów.

Sukcesywnie wzrasta jednak liczba przedsiębiorstw rozwijających sieci sklepów dzięki zagranicznemu kapitałowi. Przejawem internacjonalizacji handlu detalicznego jest wejście na polski rynek znanych europejskich firm (takich jak Billa, Globi, Hit, Rema 1000, IKEA), zakładanie spółek joint ventures oraz przedsiębiorstw franchisingowych.

Oceniając stan rozwoju krajowego handlu detalicznego w kontekście kanałów dystrybucji, można stwierdzić, że większość firm jest zbyt mała, aby nawiązać bezpośrednią współprace z producentami. Korzystanie z usług hurtu jest dla nich nie tyle wyborem, co koniecznością. Silną, zagrażającą ich egzystencji konkurencję uruchamia szybki rozwój firm zagranicznych. Konkurencja powinna wyzwolić procesy integracyjne drobnych kupców detalicznych w postaci zakładania zrzeszeń, wspólnych grup zakupów, integracji z hurtem, włączania się do powstających sieci franchisingowych, itp. działań wzmacniających ich pozycję na rynku.

Aby osiągnąć najwyższe korzyści w handlu detalicznym należy być niezawodnym sprzedawcą atrakcyjnych towarów, to znaczy: lokalizować sklepy tam gdzie są nabywcy, dostosować branżę sklepów, asortyment towarów, poziom cen, godziny otwarcia i poziom obsługi do potrzeb klientów. Zapewnić ciągłość sprzedaży oferowanego asortymentu mając na uwadze fakt, że każdy nawet chwilowy brak jakiegokolwiek towaru oznacza stratę dla przedsiębiorstwa.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Bilans płatniczy - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
27 stron(-y)
Zarządzanie logistyką - wykłady
22 stron(-y)
Skutki restrukturyzacji przedsiębiorstw (⭐bibliografia ⭐przypisy)
22 stron(-y)
Biznes plan - nadruki sublimacyjne (prezentacja)
22 stron(-y)
Rewolucja przemysłowa na ziemiach polskich w XIX wieku (⭐przypisy)
19 stron(-y)
Biznes plan księgarni
11 stron(-y)
Analiza ekonomiczna salonu samochodowego (autosalonu) Toyota
28 stron(-y)

Podobne tematy w Kompendium

1. Standardy kodów kresowych (0.4 stron)
2. Istota kanałów dystrybucji (0.6 stron)
3. Strategia PULL (0.6 stron)
4. Francois Quesney (0.3 stron)
5. Handel zagraniczny (1.1 stron)
6. Dystrybucja wyłączna (0.1 stron)
7. Kryteria klasyfikacji rynków (0.4 stron)
8. Dualna koncepcja marketingu (0.2 stron)
9. Geneza marketingu (0.7 stron)
10. Co to jest handel hurtowy? (2.5 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Logistyka » Co to jest handel detaliczny?

Co to jest handel detaliczny?
Ocena: 9.8 / 10
Liczba głosów: 32 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować