Cykl życia produktu
To okres, w którym produkt pozostaje na rynku. Okres ten rozpoczyna się w momencie wprowadzenia produktu na rynek, a kończy wtedy, gdy produkt nie znajduje już nabywców. Okres ten może być dłuższy lub krótszy i zależy przede wszystkim od samego produktu i potrzeby, jaką ten produkt zaspokaja. Bez względu jednak na długość okresu, w czasie którego nabywcy kupują produkt, można wyodrębnić pewne typowe dla wszystkich produktów fazy pozostawania na rynku nazywane fazami życia produktu. Wyróżnia się cztery fazy życia produktu: wprowadzenie, wzrost, nasycenie i spadek.
Pierwszą fazą cyklu życia produktu jest wprowadzenie. W tej fazie podejmowane są działania w zakresie informowania klientów o pojawiającym się właśnie na rynku produkcie. Oznacza to duże wydatki na reklamę, co przy niskiej sprzedaży powoduje minimalny zysk ze sprzedaży bądź też stratę. Popyt w tej fazie rośnie bardzo powoli, a wzrost ten uzależniony jest od działań podejmowanych przez producenta w zakresie promocji. W fazie wprowadzania produktu na rynek koszty związane z produkcją i promocją produktu przewyższają zwykle przychody uzyskiwane z jego sprzedaży.
Drugą fazą cyklu życia produktu jest wzrost. W tej fazie następuje najszybszy wzrost sprzedaży, który powoduje, że koszt jednostkowy spada, a zysk rośnie. W tej fazie przedsiębiorstwa koncentrują uwagę na usprawnieniach w zakresie dystrybucji produktu, często też obniżają cenę.
Kolejną fazą cyklu życia produktu jest nasycenie. Sprzedaż w tej fazie nadal rośnie, ale wzrost ten jest słabszy niż w fazie drugiej. Wynika to z częściowego nasycenia rynku, a także z faktu, że na rynku pojawiają się nowe, konkurencyjne produkty. Producent powinien w tej fazie podejmować działania w zakresie zdobywania nowych rynków czy nowych segmentów rynku, na którym przedsiębiorstwo funkcjonuje. Właściwe dla tej fazy działania producenta to udoskonalanie produktu, np. w zakresie jakości czy funkcjonalności, a także działania w zakresie cen, dystrybucji i promocji.
Ostatnią fazą cyklu życia produktu jest spadek. W tej fazie następuje spadek sprzedaży, produkcji i zysku. Rośnie koszt jednostkowy. Przestaje oddziaływać reklama i inne instrumenty promocji. Skutecznym instrumentem w tej fazie może być obniżenie ceny, modyfikacja produktu, znalezienie dla niego nowych kanałów dystrybucji, nowych zastosowań lub nowych klientów.
Od tego, w jakiej fazie cyklu życia znajduje się produkt, zależą decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo. W różnych fazach stosuje się różne środki reklamy, różne ceny, a także decyzje o modyfikacji czy wycofaniu produktu z rynku przypisane są do określonych faz.
Podejmowane przez podmiot gospodarczy działania mają na celu wydłużenie cyklu życia produktu. Dynamiczny postęp techniczny i konkurencja między producentami powodują, że cykl życia wszystkich produktów ulega systematycznemu skracaniu. Produkty nowe, często lepsze jakościowo, bardziej funkcjonalne wypierają z rynku dotychczasowe.
Największa sprzedaż produktów występuje w fazie nasycenia. Dlatego przedsiębiorstwa dążą do tego, aby ta faza cyklu życia produktu trwała jak najdłużej. W tym celu dokonuje się udoskonaleń i modyfikacji produktu, które mają utrzymać lub zwiększyć zainteresowanie produktem u nabywców.
Cykl życia nie jest taki sam dla każdego produktu. Długość poszczególnych faz jest różna dla różnych produktów. Na przykład produkty, przy zakupie których nabywcy kierują się modą (np. odzież), mają z reguły krótszą niż inne fazę drugą i czwartą cyklu.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (9 stron A4)
2. (10 stron A4)
3. (36 stron A4)
4. (7 stron A4)
5. (22 stron A4)
6. (14 stron A4)
7. (18 stron A4)
8. (4 stron A4)
9. (7 stron A4)
10. (19 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.2 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.1 stron)
4. (0.8 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.3 stron)
7. (1 stron)
8. (0.5 stron)
9. (0.6 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Cykl życia produktu
Cykl życia produktu
Ocena: 9.7 / 10 Liczba głosów: 201 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|