Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
badanie rynku | prezentacje z zarządzania jakością | John Maynard Keynes | konflikt w organizacji | marketing mix | koncepcja 4P | teoria treści | zarządzanie personelem |

Cykl życia produktu na rynku


Ostatnim z etapów, które składają się na kształtowanie nowego produktu to wprowadzenie produktu na rynek. Od tego momentu rozpoczyna się cykl życia produktu na danym rynku. Na podstawie licznych obserwacji  życia gospodarczego można zauważyć, że po wejściu na rynek produkt często przechodzi przez cztery fazy rozwoju charakteryzujące jego pozycję na rynku. Wielkość i dynamika zmian sprzedaży produktu stanowią kryteria wyodrębniania tych faz. Najczęściej są identyfikowane cztery fazy: wprowadzenie produktu na rynek, wzrost sprzedaży, dojrzałość produktu oraz spadek sprzedaży. Zmiany wielkości sprzedaży produktu w czasie można przedstawić w układzie dwu zmiennych.

W praktyce rozgraniczenie faz bywa trudne, a towary charakteryzują różne
kształty krzywych. W zasadzie nie wyróżnia się faz cyklu życia w odniesieniu do surowców, a także podstawowych artykułów spożywczych bieżącej konsumpcji (sól, cukier, mąka), tj. tych produktów, których jakość producent kształtuje w ograniczonej mierze. Natomiast koncepcja cyklu życia ilustruje rozwój sprzedaży innych towarów bieżącej konsumpcji, towarów trwałej konsumpcji, maszyn i urządzeń.

Nowy produkt jest zazwyczaj wprowadzany przez jedną firmę. Konkurenci dołączają do przedsiębiorstwa - lidera w kolejnych fazach cyklu. A zatem przedstawiany schemat obrazuje cykl danego produktu będącego reprezentantem swojej branży.  
Analiza cyklu życia produktu na poszczególnych rynkach zbytu (zarówno klasy i formy, jaki i marki produktu) powinna być podejmowana przez dostawców z dwóch podstawowych względów. Po pierwsze, produkt znajdujący się w każdej z wymienionych faz wymaga stosowania innych środków marketingowych. Po drugie, aby w długim okresie zapewnić firmie przetrwanie, przedsiębiorcy muszą właściwie kształtować strukturę asortymentu, biorąc pod uwagę fazy cyklu życia charakteryzujące poszczególne produkty.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Analiza rynku opon
10 stron(-y)
Cykl życia produktu - opracowanie
11 stron(-y)
Marketing mix w poszczególnych fazach życia produktu
6 stron(-y)
Cykl życia produktu oraz bariery wejścia i wyjścia z sektora (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Atrybuty produktu
9 stron(-y)
Cena a cykl życia produktu i cenowa elastyczność popytu
7 stron(-y)
Podstawy marketingu
22 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Cykl życia produktu na rynku

Cykl życia produktu na rynku
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 147 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować