Czym jest organizacja - jej cechy i cele
Organizacja to wyodrębnione z otoczenia, wewnętrznie uporządkowane i powiązane między sobą zbiory elementów. Organizację tworzą i rozwijają ludzie.
Organizacja – grupy ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów.
Społeczny podsystem organizacji – powiązane ze sobą jednostki i grupy ludzi wspólnie realizujące określone cele i zadania.
Techniczny podsystem organizacji – struktura formalna, maszyny, urządzenia i techniki działania.
Cele, struktura, ludzie i technika to główne składniki każdej organizacji, wszystkie są ze sobą powiązane i wzajemnie na siebie wpływają (główny podsystem organizacji).
Zasoby organizacji:
• Ludzie (uzdolnienia kierownicze i siła robocza)
• Pieniądze (kapitał finansowy wykorzystywany przez organizację do finansowania zarówno bieżących jak i długofalowego funkcjonowania)
• Rzeczowe (surowce, pomieszczenia biurowe i produkcyjne, sprzęt)
• Informacyjne ( wszelkiego typu dane niezbędne do skutecznego podejmowania decyzji)
Cechy organizacji:
• sformalizowanie, formalizacja ustala, uchwala i czyni czytelnym ład wewnętrzny organizacji, ale jednocześnie usztywnia jej funkcjonowanie i utrudnia procesy adaptacyjne.
• zhierarchizowanie (np. szeregowanie rzeczy według ich ważności)
• scentralizowanie (koncentracja)
• wewnętrzne zróżnicowanie
• odkrycia naukowe (uniwersytet)
• obrona narodowa (armia)
• koordynacja rozmaitych lokalnych działalności charytatywnych
• społeczne zadowolenie (klub kobiet)
Cele organizacji:
• mnożenie pieniędzy (zysk bowiem to warunek równowagi funkcjonalnej, niezbędny do zapewnienia przetrwania i rozwoju)
• przetrwanie
• rozwój
Cele organizacji to zbiór wzajemnie powiązanych dążeń, aspiracji i zamierzonych efektów o różnym stopniu konkretności:
• długofalowe
• kosztowne
• strategiczne (ważne dla przyszłego rozwoju organizacji)
Plany czyli skonkretyzowane zamierzenia:
o Długookresowe
o Średniookresowe
o Krótkookresowe
Cel to uświadomiony i pożądany przez konkretną osobę lub grupę społeczną stan rzeczy, który zamierza ona osiągnąć.
Proces odgrywania interesów i określania celów organizacji ma z reguły charakter gry, uzgodnień i negocjacji między różnymi jej częściami i uczestnikami.
Zarządzanie (np. organizacją) - to zestaw działań (planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny (mądre wykorzystanie zasobów bez zbędnego marnowania) i skuteczny (działania z powodzeniem).
Proces zarządzania:
• Planowanie (wytyczenie celów organizacji i określenie sposobu ich najlepszej realizacji)
• Podejmowanie decyzji (wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości)
• Organizowanie (logiczne grupowanie działań i zasobów)
• Przewodzenie – kierowanie ludźmi (zespół procesów wykorzystywanych w celu sprawienia by członkowie organizacji współpracowali ze sobą w interesie organizacji)
• Kontrolowanie (obserwowanie postępów org. w realizowaniu jej celów)
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (38 stron A4)
2. (32 stron A4)
3. (33 stron A4)
4. (13 stron A4)
5. (30 stron A4)
6. (24 stron A4)
7. (7 stron A4)
8. (15 stron A4)
9. (9 stron A4)
10. (21 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1 stron)
2. (0.5 stron)
3. (0.7 stron)
4. (0.3 stron)
5. (1.4 stron)
6. (1.4 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.4 stron)
9. (0.1 stron)
10. (0.1 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Czym jest organizacja - jej cechy i cele
Czym jest organizacja - jej cechy i cele
Ocena: 9.8 / 10 Liczba głosów: 34 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|