Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
badanie rynku | rachunek zysków i strat | Kaizen | activity based costing | biznes plan | efekt Veblena | analiza progu rentowności | historia bankowości |

Czym jest organizacja - jej cechy i cele

Organizacja to wyodrębnione z otoczenia, wewnętrznie uporządkowane i powiązane między sobą zbiory elementów. Organizację tworzą i rozwijają ludzie.

Organizacja – grupy ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów.

Społeczny podsystem organizacji – powiązane ze sobą jednostki i grupy ludzi wspólnie realizujące określone cele i zadania.

Techniczny podsystem organizacji – struktura formalna, maszyny, urządzenia i techniki działania.

Cele, struktura, ludzie i technika to główne składniki każdej organizacji, wszystkie są ze sobą powiązane i wzajemnie na siebie wpływają (główny podsystem organizacji).

Zasoby organizacji:
• Ludzie (uzdolnienia kierownicze i siła robocza)
• Pieniądze (kapitał finansowy wykorzystywany przez organizację do finansowania zarówno bieżących jak i długofalowego funkcjonowania)
• Rzeczowe (surowce, pomieszczenia biurowe i produkcyjne, sprzęt)
• Informacyjne ( wszelkiego typu dane niezbędne do skutecznego podejmowania decyzji)

Cechy organizacji:
• sformalizowanie, formalizacja ustala, uchwala i czyni czytelnym ład wewnętrzny organizacji, ale jednocześnie usztywnia jej funkcjonowanie i utrudnia procesy adaptacyjne.
• zhierarchizowanie (np. szeregowanie rzeczy według ich ważności)
• scentralizowanie (koncentracja)
• wewnętrzne zróżnicowanie
• odkrycia naukowe (uniwersytet)
• obrona narodowa (armia)
• koordynacja rozmaitych lokalnych działalności charytatywnych
• społeczne zadowolenie (klub kobiet)


Cele organizacji:
• mnożenie pieniędzy (zysk bowiem to warunek równowagi funkcjonalnej, niezbędny do zapewnienia przetrwania i rozwoju)
• przetrwanie
• rozwój

Cele organizacji to zbiór wzajemnie powiązanych dążeń, aspiracji i zamierzonych efektów o różnym stopniu konkretności:
• długofalowe
• kosztowne
• strategiczne (ważne dla przyszłego rozwoju organizacji)

Plany czyli skonkretyzowane zamierzenia:
o Długookresowe
o Średniookresowe
o Krótkookresowe

Cel to uświadomiony i pożądany przez konkretną osobę lub grupę społeczną stan rzeczy, który zamierza ona osiągnąć.  

Proces odgrywania interesów i określania celów organizacji ma z reguły charakter gry, uzgodnień i negocjacji między różnymi jej częściami i uczestnikami.

Zarządzanie (np. organizacją) - to zestaw działań (planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny (mądre wykorzystanie zasobów bez zbędnego marnowania) i skuteczny (działania z powodzeniem).

Proces zarządzania:
• Planowanie (wytyczenie celów organizacji i określenie sposobu ich najlepszej realizacji)
• Podejmowanie decyzji (wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości)
• Organizowanie (logiczne grupowanie działań i zasobów)
• Przewodzenie – kierowanie ludźmi (zespół procesów wykorzystywanych w celu sprawienia by członkowie organizacji współpracowali ze sobą w interesie organizacji)
• Kontrolowanie (obserwowanie postępów org. w realizowaniu jej celów)

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Organizacja wirtualna
12 stron(-y)
Doskonalenie kadr - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)
Czym jest marketing? (⭐bibliografia)
15 stron(-y)
Globalizacja (⭐bibliografia)
21 stron(-y)
Organizacja wirtualna i fraktalna - referat (⭐bibliografia)
12 stron(-y)
Kredyt hipoteczny - referat (⭐bibliografia)
21 stron(-y)
Podstawy bankowości - wykłady
33 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Czym jest organizacja - jej cechy i cele

Czym jest organizacja - jej cechy i cele
Ocena: 9.8 / 10
Liczba głosów: 34 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii