Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
wariancja | teoria wyboru konsumenta | wnioskowanie statystyczne | podstawy logistyki | badanie ankietowe | kompetencje pracownika | finansowanie przedsiębiorstwa | marketing miasta |

Co to jest Public Relations?

Public relations to działalność firmy zmierzająca do przekonania szeroko pojętego otoczenia, że postępuje ona zgodnie z interesem tego otoczenia. Inaczej chodzi o wywarcie wrażenia, że firma jest społecznie korzystna, a nie jest tylko kimś kto chce zarobić. Jeżeli działalność ta jest skuteczna to efektem jest dobry wizerunek firmy, akceptacja i życzliwość wobec jej działalności.  

Według słownika wyrazów obcych public relations to całokształt opinii, postaw, poglądów społeczeństwa o działalności danego przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi firmami albo zdobycia życzliwości opinii publicznej. Jest to więc informacja uczciwa i obiektywna, fachowa i kompetentna, pełna, szybka, przyjazna dla mediów i opinii publicznej, etyczna i odpowiedzialna.

PR to działania, których celem jest stworzenie i utrzymanie zaufania dla przedsiębiorstwa w otoczeniu w jakim się znajduje.

Główny cel public relations to ustanowienie i utrzymanie pozytywnego obrazu przedsiębiorstwa jako solidnego partnera handlowego, cieszącego się zaufaniem, wykazującego troskę o otoczenie i środowisko naturalne, prowadzącego działalność sponsorską i charytatywną, a przede wszystkim dbającego o swoich klientów. Aby cel ten osiągnąć można prowadzić następujące działania:
• kontakty z prasą, radiem i telewizją
• organizowanie sympozjów naukowych związanych z dziedziną, w której działa firma
• opracowanie informacji i raportów na temat działalności firmy
• uczestniczenie w akcjach organizowanych przez organizacje społeczne
• utrzymywanie kontaktów z akcjonariuszami

Jednym z narzędzi PR jest publicity (częsta obecność w mediach). Dzięki
mediom przedsiębiorstwo dociera z informacją do odbiorcy masowego przy stosunkowo niewielkich kosztach. Zaletą ponadto jest fakt, że stanowią one dla odbiorcy niezależne od firmy źródło informacji, co czyni ją bardziej wiarygodną.

Firma musi liczy się z brakiem wpływu na ostateczną wersję informacji, gdyż zazwyczaj jest ona redagowana przez dziennikarzy. Współpraca z mediami powinna uwzględniać dwa kierunki działania: zapewnienie właściwej informacji oraz ciągły proces kształtowania właściwych stosunków z redakcjami.

Dużą rolę odgrywają informacje dla prasy. Przedsiębiorstwo ma do dyspozycji różne rodzaje komunikatów prasowych:
• informacje bieżące – powinny znajdować się w każdym programie współpracy z prasą
• opracowanie prasowe – zawiera kompleksową informację, dzięki której dziennikarze mogą zapoznać się z danym tematem, nie jest przeznaczone bezpośrednio do druku
• komunikat informacyjny – służy do utrzymania stałego kontaktu między firmą a prasą, zawiera informacje o nowych usługach, siedzibach firmy itp.
• informacja specjalistyczna – przeznaczona dla specjalnych, stałych kolumn w określonych gazetach

Komunikaty prasowe mogą zostać użyte do zasygnalizowania niektórych faktów, które zostaną rozszerzone i wyjaśnione podczas konferencji.

Są trzy rodzaje konferencji:
• konferencja reporterska – krótka, zwołana w celu przedstawienia określonych faktów,
• brefing – ma na celu wyjaśnienie spodziewanych wydarzeń,
• przyjęcie prasowe – może być zorganizowane np. z okazji rocznicy powstania firmy.

Udział public relations w wynikach całej działalności promocyjnej jest trudny do
określenia. Dzieje się tak dlatego, gdyż PR stosowane są razem z innymi narzędziami promocyjnymi.

Praktyka Public relations obejmuje m.in.:
- określanie tożsamości firmy
- identyfikowanie grup i jednostek związanych z podmiotem gospodarczym
- utrzymywanie dobrych stosunków ze społecznością wewnętrzną i zewnętrzną organizacji
- przeprowadzanie badań opinii publicznej, postaw i oczekiwań społecznych
- zapobieganie konfliktom i nieporozumieniom
- wychodzenie naprzeciw społecznej niechęci i krytyce
- harmonizowanie polityki organizacji z potrzebami lokalnej społeczności
- tworzenie i podtrzymywanie dwukierunkowej komunikacji opartej na prawdziwej i pełnej informacji
- utrzymywanie kontaktów z mediami, opartych na wzajemnym zaufaniu
- promowanie wzajemnego szacunku i społecznej odpowiedzialności
- kreowanie atmosfery dobrej woli wokół podmiotu gospodarczego
- pozyskiwanie wsparcia społecznego dla polityki, działań i władz organizacji
- przygotowywanie i realizacja promocyjno-informacyjnych działań firmy
- koordynowanie akcji charytatywnych i działań sponsoringowych
- weryfikowanie polityki firmy w świetle zmieniających się uwarunkowań
- rzecznictwo interesów (lobbying)

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Rola Public Relations w kreowaniu wizerunku firmy usługowej (⭐przypisy)
26 stron(-y)
Public relations - opracowanie
22 stron(-y)
Praca menedżera w public relations (⭐bibliografia)
13 stron(-y)
Sponsoring - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Czarny PR w kampaniach wyborczych - praca licencjacka (⭐bibliografia ⭐przypisy)
66 stron(-y)
Sponsoring sportowy (⭐bibliografia ⭐przypisy)
20 stron(-y)
Promocja - referat (⭐bibliografia)
14 stron(-y)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Marketing » Co to jest Public Relations?

Co to jest Public Relations?
Ocena: 9.3 / 10
Liczba głosów: 175 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii