Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
bony skarbowe | gotowy plan marketingowy | podaż | strategia | rachunek zysków i strat | ryzyko w zarządzaniu | zarządzanie procesowe | analiza XYZ |

Czym jest reklama

Co to tak właściwie jest ta reklama? Otóż reklama jest zjawiskiem znanym od zamierzchłych czasów. W średniowiecznych miastach Europy i Arabii sposobem zdobywania klientów było zwyczajne nawoływanie osobiste, zachwalanie. Wtedy toteż używano już swoistych znaków firmowych tzw. gmerków.

Sam termin 'reklama' pochodzi od słowa łacińskiego 'reclamare' oznaczającego 'hałasowanie' czy też 'robienie wrzawy'.

W krajach anglojęzycznych czy też w samym języku angielskim 'reklamę' określa termin 'advertising' pochodzący od słowa 'advert' co znaczy 'odwrócić'. Reklama to nic innego przecież jak właśnie odwrócenie uwagi potencjalnego klienta i zwrócenie jej na jakiś produkt.

Jest ona najchętniej i najczęściej wykorzystywanym narzędziem marketingu w celu docierania do klienta głównie przez wzgląd na siłę swojej uniwersalnej perswazji oraz integralny związek z pozostałymi elementami promocji rynkowej czyli sprzedażą osobistą, promocją sprzedaży, public relations.  Reklamę tworzy wiele składników, właściwości i uwarunkowań. Posiada ona wiele wariantów i wykorzystuje różne sposoby docierania do odbiorcy. Jest ona zaprogramowaną informacją mającą na celu zjednanie swobodnych decyzji jej odbiorców, dla celów przedstawionych w przekazie.

W krótkim zarysie reklamę można określić mianem wiedzy i sztuki. Wiedza jest konieczna dla poznania prawidłowości związanych z pełnieniem przez reklamę roli marketingowej, komunikacyjnej, ekonomicznej i społecznej, psychologicznych uwarunkowań jej percepcji przez odbiorców, a także dla tworzenia strategii zapewniającej przedsiębiorstwu osiągnięcie celów reklamy. Sztuka reklamy to opisywanie i przedstawianie produktów i usług w przekazach reklamowych rozpowszechnianych za pomocą osobowych i bezosobowych form i sposobów pozyskiwania nabywców na produkty.

Reklama utrwala obraz i markę produktu w świadomości nabywcy przez wielokrotne, w różnych miejscach i formach, rozpowszechnianie jej przekazów.  Jest komunikatem mającym zwiększyć zainteresowanie, popyt, a w konsekwencji sprzedaż określonego produktu.

Gdyby usiłować jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jaka jest najważniejsza cecha reklamy, to należałoby stwierdzić iż istotą reklamy jest powtarzanie. Wszystko to co jest powtarzane wiele razy, musi dotrzeć do świadomości widza, słuchacza, czytelnika, przechodnia. Gdy coś powtórzone będzie odpowiednio często, nie musi być uznane za prawdę, ale przynajmniej zostanie zapamiętane.

Twórca reklamy powtarza swoje stwierdzenia bez ograniczeń, aż dotrą one do najgłębszych warstw mózgu, i to bez względu na zgodę odbiorcy, który aby ją zaakceptować musi zostać zainteresowany tą reklamą, musi zostać pobudzony estetycznie. Oczywiście istnieje ryzyko powstania stanu znudzenia odbiorcy ciągłym powtarzaniem, dlatego należy uważać aby nie przerodziło się ono w stan nadmiernego oporu i negatywnych wręcz skojarzeń z towarem reklamowanym. Dlatego też powtarzanie powinno odbywać się z małymi zmianami, zmodyfikowaniami tzw. wariantami, które ponownie powinny zwrócić uwagę odbiorców. Owo powtarzanie posiada cechy perswazji, wręcz staje się perswazją, a perswazja wiadomo jest główną siłą przekazu komunikatu reklamowego.

Jej zadaniem jest zmuszenie wręcz do zakupu tych którzy nie mają na to nawet ochoty. Potrzebę perswazji w sposób naturalny rozumie każdy z nas, ponieważ zderza się z nią niejednokrotnie w codziennym życiu musząc przekonywać innych o swoich racjach, istniejących faktach. Należy jednak podkreślić, że w przypadku reklamy skuteczne wpływanie na klienta wymaga zaawansowanej wiedzy psychologicznej. Dzięki niej zaś staje się prawdziwą sztuką emocjonalnego wpływu na odbiorcę, ekspresją posługującą się wieloma środkami przekazu umożliwiającymi opowiadanie historii używania produktu i wynikających z tego korzyści dla jego posiadacza.

Reklama buduje trwały image produktu, a pośrednio także jego wytwórcy i sprzedawcy. Słabą stroną zaś reklamy jest jej nieosobowość, adresowanie do bardzo dużej grupy anonimowych odbiorców, umieszczanie jej adresata w tłumie innych masowych nabywców.

Reklamę rzadko kiedy tworzy się z myślą o szybkim zwiększeniu sprzedaży produktu, chociaż czasami jest to niezbędnie konieczne. Zamierzeniem ich twórców jest osiągnięcie długotrwałych celów, przynoszących znaczne korzyści. Celem takim jest stworzenie w świadomości klienta, odpornego na zapomnienie trwałego wizerunku marki produktu, produktów, który będzie się wielokrotnie pojawiał w chwili podejmowania decyzji o zakupie i który będzie na tą decyzję wyboru 'właśnie tego produktu a nie innego', wpływał.

Kolejnym celem ściśle związanym ze świadomością marki jest uzyskanie u klientów lojalności wobec marki. Osiągnięcie tego efektu stanowi marzenie każdego producenta. Lojalność ta przejawia się wiernością klienta danej marce. Człowiek taki staje się rzecznikiem ulubionego produktu, przekazuje swoje postawy młodszemu pokoleniu, staje się odporny na konkurencyjną reklamę.

Istotnym celem reklamodawców jest edukowanie potencjalnych nabywców, niezbędne przy wprowadzaniu na rynek nowych, ulepszonych towarów, nowych technologicznych rozwiązań, nowinek technicznych, elektronicznych itp. Trud edukacji rynkowej jest korzystny, opłaca się, gdyż potencjalni nabywcy bez istotnej wiedzy pozostaliby obojętni na nowe, nowoczesne produkty, nie byliby w stanie dostrzec potrzeby ich nabycia.

Wiadomym celem reklamy jest pokonanie reklamy konkurencji. Każda reklama przynajmniej w swym podtekście skierowana jest przeciwko konkurencyjnym wyrobom czy firmom. Najbardziej typowym tego przejawem jest stosowanie reklamy porównawczej. Równie efektywnym sposobem eliminowania efektów reklamy konkurencji jest zwiększenie aktywności własnych działań reklamowych. Przy intensywnej publikacji, emisji wielu reklam klient będzie miał kłopoty nawet
z przypomnieniem sobie nazwy konkurencyjnych produktów.

W ostatnim czasie celem wielkich korporacji produkujących tysiące różnych mniejszych i większych produktów, często wciąż unowocześnianych i wysokiej jakości, stało się tworzenie reklamy mającej na celu stworzenie wizerunku rynkowego firmy. Mechanizm ten polegałby na reklamowaniu samej firmy np.: Panasonic, Daewoo, Bosch.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Sponsoring - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Promocja jako element marketingu (⭐przypisy)
30 stron(-y)
Emocje w reklamie społecznej (⭐bibliografia ⭐przypisy)
10 stron(-y)
Reklama - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Czym jest marketing? (⭐bibliografia)
15 stron(-y)
Psychologia reklamy - referat (⭐bibliografia)
30 stron(-y)
Doskonalenie kadr - referat (⭐bibliografia)
8 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Czym jest marketing? (15 stron A4)
2. Psychologia reklamy - referat (30 stron A4)
3. Doskonalenie kadr - referat (8 stron A4)
4. Reklama w Internecie (13 stron A4)
5. Proces tworzenia reklamy (21 stron A4)
6. Biznesplan narzędziem zarządzania (13 stron A4)
7. Wykłady z marketingu międzynarodowego (29 stron A4)
8. Marketing mix - referat (10 stron A4)
9. Komunikacja w przedsiębiorstwie (12 stron A4)
10. Reklama jako istotne narzędzie promocji w przedsiębiorstwie (28 stron A4)

Podobne tematy w Kompendium

1. Typy reklamy (0.2 stron)
2. Środki reklamy (0.4 stron)
3. Formy reklamy (rodzaje reklamy) (0.6 stron)
4. Funkcje reklamy (0.7 stron)
5. Reklama (0.2 stron)
6. Rola ekonomiczna reklamy (0.3 stron)
7. Co to jest reklama (0.6 stron)
8. Reklama outdoor (0.4 stron)
9. Klasyfikacja reklamy (0.5 stron)
10. Pojęcie reklamy (0.7 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Reklama » Czym jest reklama

Czym jest reklama
Ocena: 8.8 / 10
Liczba głosów: 33 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować