Czynniki motywujące i czynniki higieny według Herzberga
Frederick Herzberg i jego współpracownicy już w latach pięćdziesiątych przeprowadzili badania na temat zadowolenia oraz niezadowolenia z pracy. Obejmowały one dużą liczbę księgowych i inżynierów, którzy mówili, kiedy naprawdę byli zadowoleni ze swojej pracy, a kiedy byli z niej zupełnie niezadowoleni.
Badacze stwierdzili, że pracownicy, opisując doświadczenia będące źródłem satysfakcji, zwykle wymieniali czynniki wewnętrzne, tkwiące w ich pracy, takie jak osiągnięcia, uznanie, praca sama w sobie, odpowiedzialność, awans, rozwój. Herzberg zdefiniował je jako czynniki motywujące. Natomiast, gdy osoby badane opisywały doświadczenia kojarzące się z niezadowoleniem, najczęściej podawały czynniki zewnętrzne związane z kontekstem pracy, np. polityka firmy i administracja, nadzór, stosunki z przełożonym, warunki pracy, relacje z kolegami.
Te czynniki Herzberg określił jako czynniki higieny.
Tak więc w teorii tej wyróżnić można dwie grupy czynników motywacji: czynniki zewnętrzne oraz czynniki wewnętrzne.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (11 stron A4)
2. (11 stron A4)
3. (11 stron A4)
4. (27 stron A4)
5. (11 stron A4)
6. (17 stron A4)
7. (12 stron A4)
8. (17 stron A4)
9. (11 stron A4)
10. (8 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.6 stron)
2. (0.2 stron)
3. (2.8 stron)
4. (0.8 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.4 stron)
7. (1.5 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.5 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie zasobami ludzkimi » Czynniki motywujące i czynniki higieny według Herzberga
Czynniki motywujące i czynniki higieny według Herzberga
Ocena: 9 / 10 Liczba głosów: 157 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|