Defensywna i ofensywna strategia działania firmy
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje strategii:
• Strategii defensywna (relatywna, zachowawcza, asekuracyjna, biurokratyczna)
• Strategia ofensywna (ekspansywna, innowacyjna, antycypacyjna).
W ramach strategii defensywnej wyróżnia się strategie izolacji i hierarchizacji, a w ramach strategii ofensywnej - strategie pionierskie i naśladowcze (wyrównawcze i recepcyjne).
Strategia defensywna jest nastawiona na minimalizację niepowodzeń i zachowanie uprzednich zdobyczy, ograniczenie do minimum wszelkich zmian, preferowanie tradycji, a więc tego, co stare, sprawdzone i uznane, unikanie ryzyka i błędów, skupianie się na działaniach rutynowych obwarowanych nadmiernie rozbudowanym systemem kontroli. Jest ona charakterystyczna dla instytucji, systemów, czy ruchów społecznych, które przeżyły swój czas i starają się jedynie przedłużyć własny epilog.
Strategia defensywna tworzy w przedsiębiorstwie klimat biurokratyczny, eksponujący rzeczy, nie ludzi, premiujący konformizm i lojalność, posłuszeństwo i cierpliwość, rezygnację z własnych celów życiowych i aspiracji. W takim klimacie panuje kult przeciętności, nie ma w nim miejsca na pomysłowość i inicjatywę. Powstają liczne bariery dla zmian - swoista antyinnowacyjność. W odniesieniu do przedsiębiorstwa oznacza to pogrążenie się w konserwatyzmie i zastoju, orientację na trwanie, a nie na rozwój, zanik zdolności do samodzielnego działania i rozwoju.
W odniesieniu zaś do pracowników taka strategia działania oznacza poważne zaburzenia patologiczne w pełnieniu ich ról pracowniczych takich jak: unikanie wysiłku, ryzyka i kontroli, zanik aspiracji i ambicji zawodowych oraz dynamizmu innowacyjnego, zanik przedsiębiorczości, poczucie braku sukcesów i niemożności zmiany, chęć ucieczki z trudnej sytuacji. Strategia ta może przyjmować dwie podstawowe formy: izolacji i hierarchizacji.
Strategia izolacji służy do zmniejszenia liczby i natężenia wpływu zakłóceń z otoczenia na funkcjonowanie firmy, dążącej do samowystarczalności ekonomicznej i traktującej kontakty z otoczeniem na zasadzie zakłóceń, nie zaś wspomagań.
Strategia hierarchizacji poprzez hierarchię i wielopoziomową budowę organizacji redukuje własną różnorodność i dokonuje pewnej segmentacji otoczenia, gdyż każdy z jej podsystemów oddziałuje na swoje segmenty otoczenia, absorbując płynące z ich strony zakłócenia. Tylko niewielka część zakłóceń przenosi się na całość działania firmy.
Strategia ofensywna jest z kolei nastawiona na działania przedsiębiorcze wymagające wyobraźni i pomysłowości, elastyczności i odwagi, na podejmowanie niekiedy nawet ryzykownej gry w celu pomnożenia korzyści. Zdaniem Ansoffa można wyróżnić cztery podstawowe formy tej strategii:
• opanowanie rynków - przenikanie na nowe rynki i rozszerzanie udziału na rynkach dotychczasowych przez wypieranie konkurencji dotychczasowymi wyrobami przedsiębiorstwa,
• rozwijanie rynku - ofensywna strategia polegająca na rozbudzaniu szerszych potrzeb nadających się do zaspokajania dotychczasowymi wyrobami przedsiębiorstwa,
• rozwój nowych wyrobów - strategia agresywna polegająca na projektowaniu i oferowaniu rynkom nowych wyrobów zaspokajających stare bądź zupełnie nowe potrzeby odbiorców,
• strategia dywersyfikacji - najbardziej intensywna strategia agresywna obejmująca zarówno innowacje produktowe i technologiczne, jak też opanowanie nowych rynków, stosowanie nowych form reklamy usług na rzecz klientów.
Strategia ofensywna broni więc przedsiębiorstwo przed stagnacją, bankructwem, a wymusza jej rozwój i postęp, gdyż podmioty ją stosujące muszą ciągle poszukiwać coraz lepszych rozwiązań, poznawać doskonalsze warunki działania, uczyć się reguł postępowania w warunkach niepewności i ryzyka oraz określać szanse i prawdopodobieństwo osiągania sukcesów.
Strategia ofensywna tworzy w przedsiębiorstwie klimat innowacyjny, w którym ceniona jest przede wszystkim wiedza ludzka, pomysłowość, inicjatywa, skłonność do podejmowania działań i ponoszenia za nie odpowiedzialności. W takim klimacie powstają korzystne warunki dla rozwoju kreatywności pracowników i przyjmowania przez nich zmian, gdyż ceni się w nim i nagradza działalność twórczą i podejmowanie ryzyka, tworzy się kultura przedsiębiorstwa odpowiadająca osobom przedsiębiorczym oraz systemy motywacyjne zachęcające do zgłaszania nowych pomysłów i idei.
Strategia ofensywna dzieli się na strategię pionierską inicjującą postępowe działania w swej dziedzinie i wyprzedzające pozostałych w zastosowaniu oryginalnych innowacji i strategie naśladowczą dążącą do utrzymania się tuż za przedsiębiorstwami pionierskimi przez jak najszybsze przejmowanie ich przykładów i wzorów, bądź tylko wprowadzanie już sprawdzonych rozwiązań.
W strategii pionierskiej istnieje możliwość wcześniejszego wejścia na rynek i uzyskania dzięki temu długofalowych korzyści, jakimi są: opanowanie rynku przy relatywnie wysokich cenach, wcześniejsze kontakty z odbiorcami i zdobycie ich dobrej opinii oraz ustalenie standardów przemysłowych. Strategia ta wiąże się także ze sporym ryzykiem, na które składają się: wysokie koszty przygotowania nowości i duże nakłady czasu na badania i doświadczenia, wysokie koszty otwarcia rynku, niekorzystna opinia w przypadku wprowadzenia na rynek niedojrzałej innowacji.
W strategii naśladowczej istnieje możliwość partycypowania w doświadczeniach pionierów w zakresie imitacji bądź modyfikacji technologii i wejścia na rynek z identycznymi bądź zmodyfikowanymi wyrobami i ulepszonymi procesami produkcji. W strategii tej przedsiębiorca robi to, co robił przed nim pionier, ale to co robi, jest twórcze, gdyż stosując tę strategię lepiej rozumie on istotę innowacji niż ci, którzy ją opracowali i wprowadzili w życie.
Strategia naśladowcza wiąże się także z poważnym ryzykiem, chyba nawet większym niż w przypadku strategii pionierskiej, a to z powodu takich przyczyn jak: spóźnione wejście na rynek, trudności przełamania barier rynkowych, duże preferencje odbiorców dla wyrobów pioniera.
Wybór odpowiedniej strategii
O tym, jakimi kryteriami należy się posłużyć przy wyborze strategii zdecydować musi tzw. filozofia przedsiębiorstwa, obejmująca wspólną lub uzgodnioną hierarchię wartości uznawaną przez kierownictwo najwyższego szczebla ze szczególnie ważną dla rozwoju i osiągnięć przedsiębiorstwa. Decyzję o tym, jaką strategię należy uznać za najlepszą, należy oprzeć na wielu kryteriach i opcjach uwzględniających priorytety oraz interesy pracowników. Przede wszystkim trzeba dokonać strategicznego oszacowania kilku wariantów strategii. Następnie należy zidentyfikować i rozważyć realne oraz potencjalne możliwości realizacji wybranej strategii.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (25 stron A4)
2. (40 stron A4)
3. (19 stron A4)
4. (51 stron A4)
5. (9 stron A4)
6. (2 stron A4)
7. (17 stron A4)
8. (11 stron A4)
9. (16 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (1.2 stron)
2. (1.5 stron)
3. (0.8 stron)
4. (0.8 stron)
5. (0.3 stron)
6. (0.2 stron)
7. (0.3 stron)
8. (0.6 stron)
9. (0.2 stron)
10. (0.4 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie strategiczne » Defensywna i ofensywna strategia działania firmy
Defensywna i ofensywna strategia działania firmy
Ocena: 9.9 / 10 Liczba głosów: 41 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|