Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
prezentacje z ubezpieczeń | rekrutacja pracowników | analiza tows | rentowność | krzywa popytu | ekonomia matematyczna | wartość pieniądza w czasie | strategia konkurencji Portera |

Definicja faktoringu - faktoring w ujęciu wąskim i szerokim


Literatura i praktyka definiuje faktoring na kilka sposobów. Spowodowane jest to zróżnicowaniem w warunkach rozwoju tej usługi w różnych krajach oraz możliwościami świadczenia faktoringu tylko w wąskim zakresie lub/i z dodatkowymi usługami.

Definicja faktoringu w wąskim znaczeniu: faktoring jest formą szybkiego finansowania bieżącej działalności przedsiębiorstwa. Polega ona na finansowaniu przez faktora (firmę faktoringową, bank) kredytu kupieckiego udzielanego przez przedsiębiorstwo, zwane faktorantem, jego odbiorcom czyli kontrahentom, a także na szeroko pojętym administrowaniu wierzytelnościami. Administrowanie takie sprowadza się m.in. do monitorowania przebiegu spłat, inkasowania (księgowania) i rozliczania płatności.

Finansowanie o którym mowa oparte jest na wykupie wierzytelności faktoranta, które ten posiada wobec swych kontrahentów, a które powstały w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przed terminem ich wymagalności.

Nabycie wierzytelności przez faktora następuję w drodze jej cesji.

Umowę cesji wierzytelności reguluje prawnie Kodeks Cywilny w artykułach 509-517. W wyniku zawartej umowy na faktora przechodzi wierzytelność główna, jak również prawa z nią związane.

Definicja faktoringu w szerszym ujęciu zakłada, że faktor poza przejęciem głównej wierzytelności i praw z nią związanych, może świadczyć na rzecz faktoranta usługi dodatkowe takie jak np.:
- inkaso (ściąganie) należności od kontrahentów
- wysyłanie upomnień/wezwań do zapłaty do dłużników przekraczających terminy płatności
- okresowe monitorowanie wypłacalności dłużników
- prowadzenie ksiąg handlowych i finansowych faktoranta
- gromadzenie najważniejszych danych statystycznych
- nadzór nad działalnością reklamową faktoranta
- magazynowanie towarów faktoranta
- pomoc w procedurach celnych przy imporcie i eksporcie towarów
- organizowanie krajowych i zagranicznych agencji (placówek) przedsiębiorstwa faktoranta
- pomoc w działaniach strategicznych i rozwojowych
- udzielanie przedsiębiorcy pożyczek i kredytów na zaspokojenie bieżącej działalności przedsiębiorstwa faktoranta

W wymiarze usługowym faktoring może zawierać też elementy nowoczesnego konsultingu dotyczącego reklamy, inwestycji, zaopatrzenia, produkcji i zbytu, marketingu, jak również doradztwa prawnego i ekonomicznego.

Zdarza się, że faktor (np. bank) występuje w roli pośrednika/mediatora w sporach pomiędzy przedsiębiorcą-faktorantem a jego dłużnikami.

W swojej najpełniejszej formie faktoring wyręcza przedsiębiorstwo od wielu czynności, często trudnych i wymagających rozległej i wyspecjalizowanej wiedzy.

Faktoring stanowi swoistą alternatywę dla kredytu obrotowego i handlowego przy finansowaniu cykli rozliczeniowych.

Wciąż jednak najistotniejszym atrybutem faktoringu jest zapłata należności przez faktora (bank lub instytucję faktoringową), bezpośrednio po złożeniu faktur.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Outsourcing
9 stron(-y)
Marketing mix - prezentacja
58 stron(-y)
Papiery wartościowe - akcje i obligacje
9 stron(-y)
Globalizacja - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
23 stron(-y)
Amortyzacja - metody amortyzacji z wyjaśnieniem
5 stron(-y)
Rodzaje i funkcje kanałów dystrybucji (⭐bibliografia ⭐przypisy)
5 stron(-y)
Six Sigma - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
7 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Funkcje zarządzania - referat (14 stron A4)
2. Wykłady z bankowości - opracowanie (30 stron A4)
3. Koszty w rachunkowości (43 stron A4)
4. Bezrobocie na rynku pracy (34 stron A4)
5. Cena w ujęciu marketingowym - referat (24 stron A4)
6. Wykłady z zarządzania produkcją (20 stron A4)
7. Zarządzanie marketingowe - opracowanie (20 stron A4)
8. Magazynowanie - referat (17 stron A4)
9. Analiza sytuacji marketingowej (63 stron A4)
10. Outsourcing (9 stron A4)

Podobne tematy w Kompendium

1. Rodzaje faktoringu (1.5 stron)
2. Pojęcie faktoringu (2.2 stron)
3. Faktoring właściwy (pełny) (0.4 stron)
4. Rodzaje i formy faktoringu cz. 2 (2.7 stron)
5. Zalety faktoringu część 2 (2.4 stron)
6. Rodzaje i formy faktoringu cz. 1 (3.5 stron)
7. Faktoring (1.5 stron)
8. Podmioty transakcji faktoringowej (1.4 stron)
9. Restrukturyzacja a prywatyzacja (0.7 stron)
10. Historia (geneza) faktoringu (2 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Finanse przedsiębiorstwa » Definicja faktoringu - faktoring w ujęciu wąskim i szerokim

Definicja faktoringu - faktoring w ujęciu wąskim i szerokim
Ocena: 9.6 / 10
Liczba głosów: 56 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować