Top strony
Wyszukiwarka serwisu
Mapa tagów
prywatyzacja bezpośrednia | współczynnik zmienności | strategia konkurencji Portera | branding | pięć sił Portera | analiza ryzyka | łańcuch wartości | teoria XiY |

Definicja i etapy planowania

Planowanie jest pierwszą funkcją kierowniczą, którą musi wykonywać organizacja. Jest to działalność uniwersalna, charakterystyczna dla danej organizacji.

Proces planowania odbywa się w kontekście określonego otoczenia, dlatego też zrozumienie otoczenia ma podstawowe znaczenie, jako pierwszy krok w planowaniu. Opierając się na zrozumieniu otoczenia, menedżerowie muszą ustalić co jest ogólnym posłannictwem – MISJĄ firmy. Powołanie firmy wyznacza cel organizacji, założenia, wartości i kierunki. Z powołania (misji) firmy wypływają równoległe strumienie celów i planów oraz bezpośrednio wynikające cele strategiczne. Cele te i misja wspólnie pomagają określić plany strategiczne. Z kolei strategiczne cele i plany są podstawowymi elementami dla opracowania planów taktycznych. Plany taktyczne wraz z celami taktycznymi kształtują cele operacyjne. Te cele oraz odpowiednie plany taktyczne określają plany operacyjne. Na koniec – cele i plany każdego szczebla mogą być również wykorzystywane jako podstawa przyszłej działalności na wszystkich szczeblach.

Etap 1: Ustalanie celu lub zbioru celów. Punktem wyjścia do planowania jest decyzja o tym, czego organizacja lub jej część chce czy potrzebuje. Bez jasnego określenia celów organizacje zanadto rozpraszają swoje zasoby. Identyfikacja priorytetów i konkretyzacja zamierzeń umożliwiają skuteczną koncentrację zasobów organizacji.

Etap 2: Określenie istniejącej sytuacji. Jak odległe są cele organizacji czy jej części? Jakie są zasoby do realizacji celów? Dopiero po analizie obecnego stanu rzeczy można opracować plany dalszego postępowania. Otwarte linie komunikowania się wewnątrz organizacji i między jej częściami zapewniają dopływ informacji – zwłaszcza finansowych i statystycznych – niezbędny do drugiego etapu.

Etap 3: Ustalanie, co sprzyja, a co przeszkadza w realizacji celów. Jakie czynniki środowiska wewnętrznego i otoczenia mogą ułatwić organizacji osiągnięcie jej celów? Jakie czynniki mogą stwarzać problemy? Względnie łatwo można dostrzec, co dzieje się obecnie, lecz przyszłość nigdy nie jest pewna. Chociaż jest to trudne, przewidywanie przyszłych sytuacji, problemów i okazji jest zasadniczym elementem planowania.

Etap 4: Opracowanie planu lub zbioru działań prowadzących do osiągnięcia celu (celów). Końcowym etapem planowania jest opracowanie różnych wariantów działań prowadzących do osiągnięcia pożądanego celu lub celów, ocena tych wariantów i wybór najodpowiedniejszego z nich. W tym etapie podejmowane są decyzje dotyczące przyszłych działań. Tu też najistotniejsze są wytyczne w sprawie skutecznego podejmowania decyzji.

Powyższe informacje to dla Ciebie za mało? Pobierz na dysk obszerne i szczegółowe opracowania przygotowane przez studentów w trakcie studiów, doktorantów, wykładowców, przedsiębiorców. Są to m.in.: gotowe prezentacje, referaty z bibliografią, ściągi i wykłady, analizy finansowe, biznes plany, plany marketingowe i inne opracowania.
Pliki po pobraniu na dysk możesz dowolnie edytować i drukować.

Przykładowe tematy do pobrania:
Ilość stron A4
Funkcje zarządzania - referat (⭐bibliografia)
14 stron(-y)
Plan marketingowy jako narzędzie sterowania przedsiębiorstwem (⭐przypisy)
16 stron(-y)
Podstawy zarządzania - ściąga
2 stron(-y)
Organizacja i zarządzanie - zagadnienia
9 stron(-y)
Budowa strategii marketingowej
8 stron(-y)
Szkolenia pracowników - referat (⭐bibliografia ⭐przypisy)
14 stron(-y)
Marketing i jego elementy
14 stron(-y)

Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps)

1. Budowa strategii marketingowej (8 stron A4)
2. Szkolenia pracowników - referat (14 stron A4)
3. Marketing i jego elementy (14 stron A4)
4. Sterowanie zapasami - referat (32 stron A4)
5. Wykłady z zarządzania i organizacji (31 stron A4)
6. Marketingowy system informacji - referat (12 stron A4)
7. Biznesplan narzędziem zarządzania (13 stron A4)
8. Podstawy zarządzania strategicznego (32 stron A4)
9. Kapitał intelektualny w przedsiębiorstwie (5 stron A4)
10. Benchmarking - prezentacja (33 stron A4)

Podobne tematy w Kompendium

1. Procedura ustalania cen - etapy (0.1 stron)
2. Budżetowanie (0.3 stron)
3. Etapy planowania (0.5 stron)
4. Etapy procesu organizowania (1.1 stron)
5. CIM - Komputerowo zintegrowany wytwarzanie (0.3 stron)
6. Definicja logistyki (1.1 stron)
7. Definicja zarządzania (1.7 stron)
8. Istota planowania (0.2 stron)
9. PERT (0.2 stron)
10. Zasady planowania (0.8 stron)

Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Zarządzanie » Definicja i etapy planowania

Definicja i etapy planowania
Ocena: 9.9 / 10
Liczba głosów: 74 głosów

Zaloguj się, aby zagłosować

2001-2024 © ABC Ekonomii