Definicja i funkcje ceny
Cena jako kategoria ekonomiczna, jest to wartość towaru (usługi) wyrażona w pieniądzu. Jest ona relacją wymienną pomiędzy towarami (usługami) i wypadkową różnokierunkowych interesów sprzedawców i nabywców. Pierwsi chcą uzyskać cenę najwyższą, drudzy zaś chcą dokonać zakupu po cenie najniższej. Ich siła przetargowa prowadzi do ustalenia ceny i do zawarcia transakcji kupna i sprzedaży. Tak więc cena jako taka kształtuje się więc w wyniku gry popytu i podaży.
Ceną najbardziej pożądaną na rynku, do której zmierzają wszystkie działania tego rynku jest cena równowagi, przy której popyt jest równy podaży.
Cena równowagi jest ceną, w kierunku której będzie zmierzał rynek konkurencyjny i na poziomie której będzie pozostawał po jej osiągnięciu przy założeniu, że nie nastąpią zmiany w otoczeniu.
Cena pełni w gospodarce różne funkcje, spośród których najważniejszymi są:
· funkcja agregacyjna - której istotą jest sprowadzanie nakładów i wyników do wspólnego mianownika, w celu obiektywizacji alternatyw wyboru.
· funkcja informacyjna - pełnieni rolę parametru docierającego do wszystkich podmiotów gospodarczych z informacją umożliwiającą im podejmowanie określonych działań. Informuje ona nabywcę o ile zmniejszą się jego zasoby pieniężne gdy dokona zakupu określonego dobra (usługi), a producenta zaś o tym o ile zwiększy się jego dochód, gdy dokona sprzedaży danego dobra (usługi). Cena jest więc informacją i sygnałem rynku kierowanym w stronę podmiotów gospodarczych w celu wsparcia optymalności wyboru.
· funkcja dochodowa - wiąże się z takim kształtowaniem cen na poszczególne dobra i usługi, który zapewnia odtworzenie kosztów poniesionych na wytworzenie tych dóbr i usług oraz osiągnięcie pewnej nadwyżki niezbędnej do finansowania rozwoju gospodarczego.
· funkcja redystrybucyjna - ujawnia się wówczas gdy mamy do czynienia z sytuacją gdy cena różni się od wartości, to znaczy gdy zawiera zróżnicowane zyski, podatki i opłaty. Ma to miejsce w sytuacji ustalania cen przez przedsiębiorstwa dominujące na rynku. Ustalają one zwykle ceny na wytwarzane przez siebie dobra (usługi) na poziomie zapewniającym osiąganie zysku wyższego od przeciętnego, przechwytując w ten sposób dochody innych przedsiębiorstw oraz konsumentów. Innym przykładem funkcjonowania redystrybucyjnej funkcji cen jest sytuacja redystrybucji dochodów przez państwo, za pomocą cen, poprzez obciążenie cen podatkami lub przez ich subwencjonowanie.
· funkcja bilansująca - wynika z równoważeniu popytu z podażą. Poprawnie mogą ją pełnić tylko ceny równowagi rynkowej, a więc takie ceny przy których nie pojawiają się ani niedobory, ani nadmierne nadwyżki podaży w stosunku do popytu. Funkcja ta zapewnia nabycie dóbr każdemu, kto jest gotów zapłacić za nie określone ceny.
· funkcja stymulacyjna (bodźcowa) - wiąże się kształtowaniem łącznych dochodów pieniężnych producentów pod wpływem zmiany ich przychodów i kosztów spowodowanych zmianą poziomu oraz relacji cenowych. Ponieważ dochody są podstawą dokonywania wyborów i podejmowania decyzji, stąd też ceny kształtowane na podstawie popytu i podaży skłaniają producentów do działań zgodnych z wymogami rynku. W sytuacji wzrostu ceny przy danych nakładach - a więc wzrostu zysku jednostkowego a przez to poprawy opłacalności - cena staje się bodźcem do: zwiększania produkcji i podaży danego wyrobu (usługi); unowocześniania produkcji; poprawy jakości, estetyki i funkcjonalności wyrobów. W sytuacji zaś spadku ceny przy danych nakładach - a więc obniżeniu opłacalności - cena skłania producentów do ograniczenia produkcji i podaży danych dóbr. Często w takiej sytuacji staje się ona także bodźcem do obniżenia kosztów wytwarzania oraz wdrażania postępu naukowo-technicznego.
Oprócz ceny, którą ustala sam rynek, mogą wystąpić ceny określone administracyjnie przez państwo. Są to ceny maksymalne i minimalne.
Cena maksymalna polega na określeniu górnego pułapu ceny bieżącej i chroni konsumentów przed nadmiernym jej podwyższaniem przez producentów, szczególnie w warunkach zmonopolizowanego rynku.
Cena minimalna polega na określeniu najniższego dopuszczalnego poziomu ceny bieżącej.
Najczęściej pobierane pliki (.doc i .pps) |
1. (9 stron A4)
2. (14 stron A4)
3. (7 stron A4)
4. (19 stron A4)
5. (6 stron A4)
6. (72 stron A4)
7. (5 stron A4)
8. (28 stron A4)
9. (14 stron A4)
10. (10 stron A4)
|
Podobne tematy w Kompendium |
1. (0.4 stron)
2. (0.3 stron)
3. (0.3 stron)
4. (0.3 stron)
5. (0.2 stron)
6. (0.3 stron)
7. (0.7 stron)
8. (0.1 stron)
9. (0.1 stron)
10. (0.2 stron)
|
Jesteś tutaj: Kompendium ekonomii » Mikroekonomia » Definicja i funkcje ceny
Definicja i funkcje ceny
Ocena: 8.9 / 10 Liczba głosów: 25 głosów
Zaloguj się, aby zagłosować
|